×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2038376 - پیام آزمایش اتمی کره‌شمالی به ترامپ

به گزارش میلیتاری نیوز، یک سال قبل بود که کره‌شمالی پنجمین آزمایش هسته‌ای خود را با انفجار بمب هیدروژنی انجام داد و آن موقع گفته می‌شد که قدرت انفجار معادل ۱۰ کیلوتن تی‌ان‌تی بوده است. حالا کره‌شمالی بعد از یک سال ششمین انفجار هسته‌ای را با بمب هیدروژنی دیگری انجام داده که برآوردها از قدرت انفجاری حدود۷۰ تا۱۰۰ کیلوتن است یا دست کم این چیزی است که ایتسانوری اوناندرا، وزیر دفاع ژاپن ساعاتی بعد از وقوع انفجار اعلام کرده و گفته که «قدرت این بمب از تمام بمب‌های قبل، بیشتر است» و کیم یونگ وو، رئیس کمیته دفاعی پارلمان کره‌جنوبی هم یک گام جلوتر برداشته می‌گوید، قدرت انفجار ۱۰ کیلوتن بوده است. قدرت ششمین انفجار هسته‌ای هر چه که بوده دو زلزله را به وجود آورده که اولی به بزرگی ۳/۶ و دومی ۶/۴ درجه در مقیاس ریشتر بوده است. نفس انفجار هسته‌ای کافی بود تا موجی از انتقادها و اعلام موضع مخالف به راه بیفتد تا چه رسد که قدرت آن چیزی نبوده که مورد انتظار کشورهای دیگر باشد.

نکته اول و قابل توجه در این انفجار پیشرفت کره‌شمالی در تولید بمبی قدرتمند است. بروس بنت، تحلیلگر ارشد در موسسه راند، سال قبل پنجمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی را به نحوی تحلیل کرد که با وجود اذعان پیشرفت اما آن را در حد انتظار رهبر کره‌شمالی نمی‌دانست. این نظری بود که در دیگر تحلیل‌های رسانه‌ای غرب هم دیده شد چراکه تصور می‌شد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی انتظار بمبی با قدرت ۵۰کیلوتن داشته که انتظارش برآورده نشده است. حالا نمی‌توان این دست تحلیل‌ها را بیان کرد چراکه اعتراف مقام‌های ارشد کشورهایی مثل ژاپن و کره‌جنوبی حکایت از برآورده‌ شدن انتظارهای رهبر کره شمالی دارد و او توانسته است قدرت اتمی کشورش را به سطح مورد نظرش برساند. وجه دیگر موضوع به توان پرتاب بمب با موشکی است که بتواند نقاط استراتژیکی را در کشورهای متخاصم کره‌شمالی و حتی امریکا مورد هدف قرار بدهد.
آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی و به خصوص پرواز موشک بالستیک این کشور بر فراز ژاپن در چند روز گذشته نشان داده این کشور توانسته در فناوری موشکی هم پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای به دست بیاورد و دست کم جایی مثل جزیره امریکایی گوام در تیررس موشک‌های آن قرار بگیرد. با وجود این، شک و تردیدهایی در مورد قابلیت کره‌شمالی در کوچک‌سازی بمب‌های اتمی‌اش وجود دارد تا بتواند آنها را با موشک‌های بالستیک به سوی اهداف مورد نظر پرتاب کند. کره‌شمالی مدعی است این قابلیت را به دست آورده و به همین جهت هم در روز یک‌شنبه، اول خبر و تصویری از یک بمب هیدروژنی قابل حمل با موشک بالستیک را منتشر کرد و بعد از ثبت دو زلزله معلوم شد که انفجار اتمی هم در کار بوده است. کره‌شمالی به این نحو پیامی را به امریکا و متحدان منطقه‌ای آن فرستاده که پیشرفت‌هایش در دو زمینه تولید موشک بالستیک و بمب اتمی همگام بوده و حالا می‌تواند قدرت اتمی‌اش را به رخ آنها بکشاند.

وجه دیگر از پیام کره‌شمالی به طور مستقیم خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکاست که در این مدت کوتاه از حضورش در کاخ سفید فشار و تبلیغات بی‌سابقه‌ای را علیه کره‌شمالی به راه انداخته است. او با اعلام اینکه دوران «صبر استراتژیک» در مورد کره‌شمالی به پایان رسیده، ماشین جنگی خود را به سمت شبه‌جزیره کره به راه انداخت و در این مسیر آن قدر افراطی عمل کرد که حتی در داخل امریکا ترس از بروز جنگ اتمی بین دو کشور به پا شد و رسانه‌ها شروع کردند به بررسی این جنگ و ابعاد آن. این جدای از استقرار سامانه موشکی تاد در کره‌جنوبی و تشدید فشارهای سیاسی بر کره‌شمالی با همکاری متحدان منطقه‌ای است، البته وضع تحریم‌های جدید از مسیر شورای امنیت. شاید ترامپ به دلیل بی‌تجربگی فکر می‌کرد که با این روش‌ها می‌تواند کره شمالی را مرعوب کند تا آنجا که مجبور به عقب‌نشینی از برنامه تولید موشک‌های بالستیک و بمب‌های اتمی بشود و به این وسیله، یک پیروزی سیاسی و سریع به دست بیاورد. او به نحوی ساده‌لوحانه تصور می‌کرد که این پیروزی را به دست بیاورد و توانسته کیم جونگ اون را در مورد حمله به جزیره گوام مجبور به عقب‌نشینی کند و با انتشار پیامی توئیتری این موضوع را بیان کرد. ششمین انفجار اتمی کره‌شمالی پاسخ به این ساده‌لوحی ترامپ است که هیچ عقب‌نشینی‌ای در کار نیست بلکه تا زمانی که امریکا و شخص ترامپ فشارهای سیاسی، اقتصادی و به خصوص نظامی خود را دنبال می‌کند، وضع تغییر نخواهد کرد. در واقع، کیم جونگ اون با این انفجار به ترامپ پیام می‌دهد که نه تنها در مورد گوام عقب‌نشینی نکرده بلکه قدرت اتمی کشورش را تا آن حد پیش برده که خارج از تصور کاخ سفید و دیگر مراکز سیاسی است و حالا باید قدرت اتمی کره‌شمالی را تا آن حد جدی بگیرند که فکر تعدی و تجاوز نظامی به این کشور را از سر بیرون کنند. این پاسخی به آتش و خشمی است که ترامپ مدعی بود علیه کره‌شمالی به کار می‌گیرد و حالا با ششمین آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی معلوم می‌شود که آتش و خشم ترامپ چندان هم راحت و بی‌هزینه نخواهد بود.

منبع:روزنامه جوان

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.