×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

ASAT - معرفی موشک های ضد ماهواره

 

معرفی موشک های ضد ماهواره

 

موشک ضد ماهواره جنگ‌افزاریست که برای از کار انداختن و یا منهدم کردن ماهواره برای مقاصد استراتژیک نظامی بکار می‌رود.تاکنون فقط کشورهای ایالات متحده آمریکا، اتحاد شوروی و جمهوری خلق چین قادر به ساخت و گسترش این جنگ‌افزارها بوده‌اند.

در ۱۳ سپتامبر ۱۹۸۵ ایالات متحده ماهواره پی۷۸-۱ خود را بوسیله موشک ضد ماهواره ای‌اس‌ام-۱۳۵ آسات نابود کرد. در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۷، چین یک ماهواره آب و هوایی قدیمی خود را نابود کرد. یک سال و یک ماه بعد در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۰۸، ایالات متحده ماهواره جاسوسی یواس‌ای ۱۹۳ خود را توسط موشک ضد ماهواره RIM-۱۶۱ Standard Missile ۳ هدف قرار داد.

هند هم چندی پیش اعلام داشته به فناوری ساخت این سلاح‌ها دست پیدا کرده است. در ۱۱ ژانویه ۲۰۰۷ چین یک ماهواره هواشناسی کهنه را در مدارش منهدم نمود که تنها آزمایش (ASAT) از دهه‌ی ۸۰ به بعد محسوب می‌شود.

موشک ریم-۱۶۱

موشک ریم-۱۶۱ استاندارد ۳ (به انگلیسی: RIM-161 Standard Missile 3) معروف به اس‌ام-۳ (SM-3) نوعی سیستم موشکی سطح‌به‌هوای آمریکایی است که توسط شرکت ریتیون با هدف رهگیری موشک‌های بالستیک کوتاه و میان‌برد ساخته شده‌است و در نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی دفاع دریایی ژاپن به کار گرفته شده‌است. این موشک بخشی از سامانه دفاع موشک بالستیک ایجیس است و بر روی کشتی‌های جنگی سوار می‌شود. اسرائیل برای توسعهٔ نوع زمین‌پایهٔ آن ابراز علاقه کرده‌بود اما بعداً تصمیم گرفت به جای آن موشک بومی ضد بالستیک پیکان ۳ را طراحی کند.

 RIM 161 1 - معرفی موشک های ضد ماهواره

  موشک دونگ نونگ ۳

 چین پیشتر در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ چندین آزمایش موشک ضد ماهواره ای انجام داده است. آنطور که بررسی ها نشان می دهد موشکی که این بار از مجتمع آزمایش های موشکی «کورلا» در غرب چین پرتاب شده می تواند سامانه های ماهواره ای آمریکا را به راحتی هدف قرار دهد. در چنین شرایطی که موشک «دونگ نونگ ۳» چین ساخته و آزمایش شده است امنیت برای ماهواره های آمریکا از بین رفته است و این کشور در این زمینه در مقابل پکن آسیب پذیر شده است.

 Nong Dong missiles 3 - معرفی موشک های ضد ماهواره

موشک اس‌ام-۳

اس‌ام-۳ در اصل برای دفاع از کشتی های جنگی در برابر موشک‌های بالستیک ساخته شده اما از قابلیت هدف قرار دادن ماهواره‌هایی که در مدار نزدیک به زمین قرار دارند نیز برخوردار است. اس‌ام-۳ قادر است با هواپیماها، کشتی‌ها و موشک‌های کروز و بالستیک در فاصلهٔ تا ۵۰۰ کیلومتر درگیر شود.برد این موشک ۵۰۰ کیلومتر، سرعتش ۹٬۶۰۰ کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز آن ۱۶۰ کیلومتر است. ای‌س‌ام-۱۳۵ ایست (به انگلیسی: ASM-135 ASAT) نوعی موشک ضد ماهوارهٔ چند مرحله‌ای و هواپرتاب است. این موشک توسط کمپانی آمریکاییلینگ-تمکو-ووت – که اکنون وجود ندارد – و صرفاً برای استفاده هواپیمای جنگنده مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ایگل طراحی شد.

 ASAT missile launch - معرفی موشک های ضد ماهواره

 موشک بالستیک C-19 

در ژانویه سال ۲۰۰۷ میلادی، چین، عصری تازه و البته وحشتناک را در جنگ های امروزی رقم زد.ارتش چین با پرتاب یک موشک بالستیک C-19 موفق با انهدام یک ماهواره هواشناسی خارج از ماموریت را در ارتفاع ۵۰۰ مایلی از سطح زمین شد.

به هر حال در سال ۱۹۸۹ هر دو کشور سیاست کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نظامی را در پیش گرفتند و به دنبال آن روسیه همه تحقیقات SDI را از سال ۱۹۹۲ به بعد ناتمام رها کرد؛ اما امروزه تحقیقات و گسترش فناوری‌ها (هم سامانه‌های ASAT و هم دیگر تسلیحات فضاپایه) تحت حمایت دولت ولادمیر پوتین از سرگرفته شده است. گفته می‌شود این فعالیت‌ها در پاسخ به تجدید دفاع راهبردی آمریکا و بی‌توجهی این کشور به «پیمان موشک‌های ضد بالستیک» است، هرچند جدی بودن این فعالیت‌ها و چه‌گونگی نظارت «اداره‌ی بین‌المللی اکتشافات نظامی» بر آن‌ها هنوز در هاله‌ای از ابهام باقی مانده. (از جمله اقدام‌هایی که آمریکا در تجدید دفاع راهبردی خود شروع کرده، شامل تجهیزاتی است که می‌تواند اساس تسلیحات ضدماهواره‌ای قرار گیرد. برنامه‌ها در راستای اقدامات مذبور شامل سامانه‌ی آزمایشی فضاپیمای XSS11، آزمایش میدان کوچک اشعه فروسرخ (NFIRE) و هواپیمای رهگیر فضاپایه (SBI) می‌شوند.

 موشک بالستیک ضد ماهواره C-19 ساخت چین

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.