×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

vulcan atomic bobmer (4) - معرفی بمب افکن اتمی ولکان ساخت کشور انگلستان

 

معرفی بمب افکن اتمی ولکان ساخت کشور انگلستان

 

میلیتاری نیوز : بمب افکنی استراتژیک که به خاطر فناوری پیشرفته و موتورهای نیرومندش شناخته می‌شد. بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۸۴ ولکان ستون فقرات نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در مقابله با تهدیدهای اتمی در طی جنگ سرد بود و اکثر اوقات هم موشک‌هایی ویرانگر چون Blue Steel را بر دوش می‌کشید.

 ولکان از اول برای عملیات های بمب ریزی در منطقه ای خاص طراحی شده بود ولی پس از چندی تغییر وظیفه داد و به عنوان گشت دریایی مورد استفاده قرار گرفت. 

نیروی هوایی سلطنتی در زمان جنگ سرد مانند دو ابر قدرت دیگر غرب و شرق نیاز به یک بمب افکن هسته‌ای را احساس می‌کرد. این هواپیما دارای پنج سرنشین شامل خلبان، کمک خلبان، دو ناوبر و یک افسر AEO است. تا سال ۱۹۶۵ که آخرین سال تولید بمب افکن ولکان است در مجموع ۱۳۶ فروند از این پرنده تولید شد.

vulcan atomic bobmer (1) - معرفی بمب افکن اتمی ولکان ساخت کشور انگلستان

vulcan atomic bobmer (2) - معرفی بمب افکن اتمی ولکان ساخت کشور انگلستان

اولین پرواز موفقیت آمیز این بمب افکن انگلیسی در سال 1952 صورت گرفت و آخرین پرواز آن نیز در سال 1984 انجام شد. شیوه ی طراحی منحصربفرد این بمب افکن همراه با بال‌های دلتایی شکل ظاهر جذابی را به آن بخشیده است ولکان با هدف حمل اولین بمب اتمی انگلستان موسوم به «بلو دانوب» دانوب آبی طراحی و تولید گردید.

ولکان  دارای یک دهلیز بمب در داخل بدنه با عرض ۳٫۲ متر و طول ۸٫۸ متر بود و می توانست تا ۹۴۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند.در نقش اتمی می توانست   یک بمب اتمی ۵۰۰ کیلوتن تی ان تی و یا یک بمب اتمی یک مگاتنی را حمل کند.البته ولکان  توان بمب باران متعارف را نیز داشت و میتوانست ۲۱ بمب ۴۵۰ کیلوگرمی  را حمل کند اگرچه سامانه پرتاب بمب ان برای پرتاب بمب اتمی ساخته شده بود.در کل در نقش اتمی توان حمل سلاح کمی را داشت و تنها می توانست  به یک هدف حمله  کند.

vulcan atomic bobmer (3) - معرفی بمب افکن اتمی ولکان ساخت کشور انگلستان

ولکان توان پرتاب یک بمب هیدروژنی خورشید زره را داشت.از اوائل دهه ۱۹۶۰ نیز توان حمل یک موشک اتمی سوخت مایع” بلو استیل” را داشت. بلو استیل یک موشک سوخت مایع  بود که ترکیبی از یک نوع اسید  و نفت سفید را می سوزاند و با پرتاب از ارتفاع  بالا سرعت خود را به ۲٫۳ ماخ می رساند و بردش در بهترین حالت ۲۳۰ کیلومتر بود. ولکان ب۲ توان حمل یک تیره از این موشک را در زیر بدنه داشت و برخی منابع گفته اند به ولکان های که چنین توانی داشتند نام ب۲ ای داده شد.

 این بمب افکن چندی پیش در رقابتی نمادین با اتومبیل همنام خود ساخت شرکت استون مارتین ” vulcan aston martin ” شرکت داشت

vulcan atomic bobmer (5) - معرفی بمب افکن اتمی ولکان ساخت کشور انگلستان

در پایان می توان گفت که این بمب افکن هرگز در قد و قواره های بمب افکن های دو قدرت شرق و غرب یعنی روسیه و ایالات متحده امریکا نبود. بمب افکن های شوروی و امریکا  در آن زمان بمب های بیشتر در برد بیشتری را حمل میکردند و میتوانستند چه در ارتفاع بالا و چه در ارتفاع پایین بسیار بهتر از ولکان به خاک دشمن نفوذ کنند. اما با این همه طراحی و ساخت این بمب افکن نیز قابل تقدیر است .  

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.