×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

divine eagle uav  (1) - معرفی بزرگترین پهپاد چین با نام عقاب ایزدی

 

معرفی بزرگترین پهپاد چین با نام عقاب ایزدی 

 

” شین دیاو ” یا عقاب الهی به انگلیسی DIVINE EAGLE یک هواپیمای بدون خلبان بزرگ با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا با پایایی طولانی است که از حدود سال 2010 و در موسسه 601 در شیانیانگ در حال توسعه می باشد . گزارش ها حاکی است نام رسمی این طرح “973” است . 

این پهپاد ها برای اولین بار در قالب یک سری از طراحی های مفهومی نشان داده شده و به عنوان یک سکوی هوابرد هشدار سریع پنهانکار چند ماموریته توصیف گردید . اما اکنون به نظر می رسد مه پنهان کاری کمتری داشته باشد . 

طرح بدنه های دوقلو دو پایدار کننده عمودی متعارف یا تیغه های دم در سرتاسر طول آن متصل شده اند را مشخص می سازد . بال مستقیم با نسبت منظری زیاد نصب شده در انتهای پیکره و یک پیش بال بین دو بدنه و در پشت سرهای پیازی شکل مربوطه به سامانه ارتباطی ماهواره ای قرار گرفته است . به نظر می رسد پیکره بندی منحصر بفرد بدنه دوقلو با هدف بهینه نمودن صلبیت بدنه هواپیما و به پیشینه رساندن مساحت سطح و حجم داخلی جهت نصب تجهیزات حسگر و سوخت انتخاب شده ، یک محفظه موتور با یک ورودی هوای تقریبا حفاظت نشده نیز بین دو دم هواپیما قرار گرفته است . 

 divine eagle uav  (1) - معرفی بزرگترین پهپاد چین با نام عقاب ایزدی

بر اساس تصاویر کم موجود به نظر می رسد اندازه های “عقاب الهی” تقریبا دارای 14.5 متر طول با یک دهنه بال 35 متری و 6 متر ارتفاع باشد که به طور محسوسی با هواگرد RQ-4 ملقب به “گلوبال هاوک” ساخت آمریکا قابل مقایسه است . 

این هواپیمای بدون خلبان چینی احتمالا به سبب بدنه ی دوقلوی طرح آن دارای وزن بیش تری نسبت به گلوبال هاوک می باشد . 

تصاویر اخیر منتشر شده که در این مقاله آمده هواپیما را در خلال اولین آزمایشات خزش (تاکسی) نشان می دهد این آزمایش ها تا اواسط ماه اکتبر و پیش از انجام نخستین پرواز ادامه یافت. 

مطبوعات چینی در گزارشات خود ادعا کرده اند که این هواپیمای یک اثباتگر فناوری است و نه یک پیش نمونه . به نظر می رسد پهپاد ” عقاب الهی ” مشخصات طراحی مشابه با هواگرد مفهومی با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا با پایایی طولانی S-62 ملقب به “زوند” ساخت شرکت سوخوی روسیه را داشته باشد که برای نخستین بار در سال 2000 رسانه ای شد . به نظر می رسد این پهپاد ، همکاری کلی بین سوخوی و شینیانگ را به معرض نمایش گذاشته باشد ، شاید هم چینی ها در خلال توسعه اولین ” شین دیاو ” از کمک های روسیه استفاده نموده و یا دست کم تحت نفوذ طرح سوخوی روسیه قرار گرفته باشند .

 divine eagle uav  (2) - معرفی بزرگترین پهپاد چین با نام عقاب ایزدی

ماموریت ها و اهداف 

وظیفه اولیه و مهم این پهپاد ، انجام ماموریت به عنوان یک سکوی هوابرد هشدار سریع است . ” شین دیاو ” از رادارهای آرایه ای کاوش الکترونیکی فعال تطبیقی چندگانه برخوردار است که در اطراف بدنه اش نصب شده اند و هر کدام در جهت های مختلف و برای فراهم نمودن پوشش 360 درجه قرار گرفته اند . گفته می شود که آرایه ها در باند X/UHF هستند تا توانایی کشف هواپیماهای پنهانکار در برد نسبتا بلند را داشته باشند . اگر در یک جنگ واقعی ، نیروی هوایی ارتش چین با پهپادهای متعدد و با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا و مداومت پروازی طولانی ، درقالب دسته پروازی عمل کند ، آن ها می توانند به عنوان یک سامانه رادار چندگانه هوابرد ایستا ، قادر به کشف بازتاب های راداری از همان نوع در جهت های مختلف ، انجام وظیفه کنند که به طور باورنکردنی ، می تواند درهر عملیات دفاعی و تهاجمی ، ضد هواپیماهای پنهانکار و پدافندهای هوایی نیروی دریایی مفید باشد . 

البته احتمال دارد که این هواپیمای بدون خلبان چینی ، سامانه های اضافی دیگری را نیز حمل کنند . این سامانه ها ممکن است شامل حسگرهای الکترواپتیکال ، یک نشان دهنده هدف متحرک هوابرد برای ردیابی هدف های هوابرد ، یک رادار برای فراهم کردن تصاویر با وضوح بالا از خودروهای زمینی متحرک آهسته و پایگاه های دشمن یا رادار های نشان دهنده ی هدف متحرک زمینی برای شناسایی و ردیابی ناوها ، همانند ناوهای هواپیمابر باشد . 

عقاب الهی قادر به جمع آوری اطلاعات در زمان واقعی ، بر روی نواحی وسیع اقیانوسی و ساحلی و مراقبت دریایی می باشد . این قابلیت می تواند توسط چین ، جهت پایش مناطق اطراف جزایر مورد مناقشه در جنوب دریای این کشور و منطقه شناسایی پدافند هوایی شرق این دریا که بیش تر شرق دریای چین را پوشش می دهد به کار گرفته شود . 

 divine eagle uav  (3) - معرفی بزرگترین پهپاد چین با نام عقاب ایزدی

طراحی و ساخت پهپاد عقاب الهی ثابت می کند که بی شک صنعت هوانوردی چین قابلیت تولید ، توسعه و امکان به کاربردن چنین سامانه ای را ، آن هم در آینده نزدیک را دارد . عقاب الهی نوعی از قابلیت های بی شمار و مداومت مورد نیاز ارتش آزادی بخش خلق چین را نشان می دهد و ممکن است ایالات متحده را به تجدید نظر اساسی در طرح لغو شده آن کشور سوق دهد و بر اساس قصد چین ، اولویت بیشتری به آن ببخشد .  

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.