×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2089293 - فروش راحت اطلاعاتِ کشور در تلگرام

به گزارش میلیتاری نیوز، سردار غلامرضا جلالی با بیان اینکه چون گوشی‌های هوشمند کوچک هستند، ممکن است مردم و مسئولان حس نکنند که همین گوشی‌های کوچک تا چه اندازه می‌توانند خطرآفرین باشند، اظهار کرد: گوشی‌های هوشمند امروز با توجه به سنسورهای مختلفی که بر روی آنها نصب شده، به اندازه «اَبر کامپیوترها» قدرت پردازش اطلاعات دارند.

وی توضیح داد: اگر «مکان‌نما» یا همان «لوکیشن» تلفن همراه کنترل نشود، «به ساعت و به دقیقه»، تمام مسیرهای رفت و آمدی ما در هر جایی که باشیم، رصد می‌شود؛ این وضعیت ممکن است برای یک آدم عادی چندان مهم نباشد اما برای مسئولان ما بسیار با اهمیت است. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ثبت هر لمس بر روی تلفن‌های همراه هوشمند، اثر انگشت ما را برای شرکت سازنده گوشی ارسال می‌کند که بسیار خطرناک است. وقتی که از وِب‌کم تلفن همراه استفاده می‌کنیم، عکس قرنیه چشم ما ثبت می‌شود. میکروفون‌ها و دوربین‌های مخفی زیادی در برخی از گوشی‌های همراه وجود دارند که ما تنها می‌توانیم برخی از آنها را کنترل و مدیریت کنیم. اگر از سمت شرکت سازنده آن گوشی، فرمان خاصی داده شود، این امکان وجود دارد که دوربین‌های گوشی به نحوی که فرد صاحب گوشی مطلع نشود، روشن شوند.

سردار جلالی با بیان اینکه گوشی‌های هوشمندی که امروز در اختیار اکثر افراد جامعه ایران قرار دارد، متناسب با نیاز شرکت سازنده تلفن همراه، «آپدیت» یا «بروز رسانی» می‌شوند، افزود: مثلا شرکت‌های سازنده تلفن همراه، گوشی‌های مسئولان و مقامات کشور را آنگونه که خودشان می‌خواهند، بروزرسانی می‌کنند. 

وی همچنین با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی استفاده از گوشی‌های هوشمند در جامعه ما، «موافقت غیرهوشیارانه با قوانین نرم‌افزارها» است، گفت: برخی از نرم‌افزارها در هنگام نصب بر روی تلفن‌های هوشمند، قوانینی را روبروی فرد می‌گذارند تا اگر صاحب گوشی با آنها موافق بود، نصب نهایی انجام شود. اکثر قریب به اتفاق صاحبان گوشی‌های هوشمند نیز در حالیکه این قوانین را به صورت کامل نخوانده‌اند، با آنها موافقت می‌کنند و گزینه «Agree» را لمس می‌کنند.  به عنوان مثال در قوانین نرم‌افزار موردنظر، آورده شده که «در صورت نصب این نرم افزار، تمامی اطلاعات گوشی، دفترچه تلفن، پیام‌ها، عکس‌ها، ویدیوها و … که در گوشی شما وجود دارد، در اختیار نرم‌افزار و به تبع آن شرکت سازنده نرم‌افزار قرار می‌گیرد». بسیاری از ما هم در حالیکه این قوانین را مطالعه نکرده‌ایم، با آن موافقت می‌کنیم و نصب نهایی را انجام می‌دهیم. حتی در متن قوانین برخی این نرم‌افزارها آورده شده که «ممکن است اطلاعات مربوط به شما را در اختیار دیگران قرار داده شود.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه تصریح کرد: «Big Data» شبکه تلگرام در خارج از کشور ما قرار دارد و اگر قرار باشد این «Big Data» ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، اطلاعات فراوانی در اختیار این شرکت قرار می‌گیرد. آنها از این طریق می‌توانند افکار اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه ما را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهند. به عنوان مثال، با استفاده از داده‌کاوی این اطلاعات، می‌توان با قطعیت ۹۷ درصدی نتیجه انتخابات‌های کشور را پیش‌بینی کرد و حتی به آن جهت داد.

سردار جلالی در ادامه با بیان اینکه  شبکه تلگرام به راحتی می‌تواند اطلاعاتی که در اختیار دارد را به فروش برساند، تاکید کرد: این اطلاعات به درد هیچ کسی جز اسرائیلی‌ها، آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها نمی‌خورد.

برخی‌ها می‌پرسند چطور می‌شود که عربستانی‌ها بر جریانات اجتماعی ما مسلط می‌شوند؟ چطور می‌شود که آنها وارد غائله‌های اجتماعی ما می‌شوند و آن را به «آتش اجتماعی» تبدیل می‌کنند؟ این ابزارها نباید در اختیار افرادی در خارج از کشور باشد که بتوانند بر ما مدیریت کنند. این «باید» یک «باید جدی و ملی» است، چه یک جریان سیاسی خوشش بیاید و چه یک جریان سیاسی دیگر بدش بیاید.

وی گفت: هیچ شبکه اجتماعی که سرور آن هم در خارج از کشور است حق دارد که ۳۰ میلیون ایرانی در آن حضور داشته باشند؟ این «هیچ»، یک «هیچِ امنیت ملی» است نه یک «هیچ سیاسی».

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.