×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2320928 - رونمایی حزب‌الله لبنان از یک غافلگیری جنگ ۳۳ روزه

به گزارش ميليتاری نيوز، مقاومت اسلامی لبنان دیروز از موشک خیبر 1 که چندین بار در جنگ 33 روزه مورد استفاده قرار گرفته بود، رونمایی کرده و چهار نسخه از آن را در نمایشگاه جهادی ملیتا واقع در منطقه اقلیم التفاح در جنوب لبنان در معرض دید عموم قرار داد.

موشک خیبر 1 یکی از غافلگیری‌های صورت گرفته در جریان جنگ جولای 2006 بود که نیروهای مقاومت برای هدف قرار دادن مواضع دشمن در شهرهای العفوله ( واقع در پانزده کیلومتری شهر حیفا و 52 کیلومتری مرزهای لبنان) و شهر الخضیرة ( واقع در 38 کیلومتری شهر حیفا و 75 کیلومتری مرزهای لبنان) از آن استفاده کردند.

بیشتر بخوانید:

نمایش موشک «خیبر۱» توسط حزب‌الله برای نخستین بار +عکس

این اقدام یکی از غافلگیری‌های بود که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان آن را اعلام کرده بود. شلیک این موشک‌ها آغاز مرحله « بعد از حیفا» بود که در واکنش به حملات موشکی و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به لبنان صورت گرفته و دلیل کشتار بسیاری از غیرنظامیان در مناطق مختلف لبنان شد.

در سال 2012 نیز گروه‌های مقاومت فلسطین در موشک باران تل‌آویو پایتخت رژیم صهیونیستی از این موشک استفاده کردند.

ویژگی‌های موشک خیبر 1:

قطر: 333 میلی متر

وزن: 916 کیلوگرم

طول: 7 متر

بیشترین اندازه برد: 75 کیلومتر

کمترین اندازه برد: 44 کیلومتر

وزن مواد منفجره پرتابی: 405 کیلوگرم

وزن کلاهک جنگی: 180 کیلوگرم

وزن مواد منفجره: 90 کیلوگرم

سید هاشم صفی‌الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان در مراسم رونمایی از این موشک تأکید کرد که قدرتی که حزب‌الله لبنان به آن دست پیدا کرده، برای حفظ امنیت کشور و ملت لبنان است و سلاح‌هایی که ما در اختیار داریم برای حمایت و بازدارندگی لبنان به کار می‌رود.

وی در این سخنان تاکید کرد که نیروهای مقاومت امروز به ملت خود موشکی را اهدا می‌کند که از آن در رویارویی با تجاوز صهیونیست‌ها در سال 2006 استفاده کرده است. صفی الدین در این سخنان ابراز داشت: ما عادت نداریم سلاحی را به نمایش بگذاریم که از آن استفاده نکرده باشیم.

موزه جنگی ملیتا

نمایشگاه ملیتا ، واقع در جنوب جبل عامل، در فاصله 82 کیلومتری از بیروت قرار دارد. ملیتا طی 15 سال اصلی‌ترین پایگاه استقرار مجاهدان مقاومت اسلامی لبنان بوده و خون نزدیک به 500 شهید صخره‌های آن را رنگین ساخته است. هیچ رزمنده‌ای از مقاومت اسلامی لبنان از سیدحسن نصرالله گرفته تا فرماندهان و چریک‌های ساده نیست که حضور در ملیتا و زندگی در آن را تجربه نکرده باشد.

این منطقه که الان به یک موزه یادبود مقاومت 33 روزه عناصر حزب الله تبدیل شده، در ارتفاع 1050متری از سطح دریا قرار دارد و به این ترتیب، یکی از مرتفع‌ترین نواحی کشور لبنان به شمار می‌رود. این تپه پوشیده از درختان بلوط، میان روستاهای حبوش – جرجوع – ملیخ – اللویزة – جباع – عین بوسوار قرار داشته و عملا بر بخش وسیعی از جنوب لبنان اشراف دارد.

جالب این‌که در تمام سال‌هایی که لبنان تحت اشغال ارتش صهیونیستی و مزدوران تحت امر آن قرار داشت، ملیتا حتی برای لحظه‌ای به وجود اشغالگران آلوده نشد و از این بابت، مردم لبنان، آن را سرزمین مطهر (که به وجود صهیونیست‌ها آلوده نشده است) لقب داده اند.

مقاومت اسلامی لبنان، در سال 2006، طی پروژه ای سنگین و هوشمندانه، بخشی از آوردگاه ملیتا را به نمایشگاهی بزرگ و باشکوه مبدل ساخت که در جای جای آن می‌توان نشانه‌های بارز تحقیر اشغالگران صهیونیست توسط چریک‌های مقاومت اسلامی را مشاهده نمود. حزب‌الله، با کمترین تغییرات مصنوعی در این منطقه، نمایشگاهی باشکوه از مجاهدات فرزندان خود در سال‌های اشغال جنوب لبنان برپا کرده است که دوست و دشمن را به تحسین وامی‌دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.