×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

1469565434  - تقابل سامانه های  دفاع موشکی

 

تقابل سامانه های  دفاع موشکی  ” اس 300 روسی ” یا ” پاتریوت آمریکایی ” ؟

 

در این گزارش با برشمردن دلایل برتری سیستم ضدموشکی روسیه شامل موشکهای اس 300، اس 400 و اس 500، این سیستم به عنوان قویترین سیستم ضدموشکی دنیا معرفی شده است.

اما علل این برتری چیست؟ در اینجا درنظر داریم به این سوال پاسخ بدهیم:

 

موشکهای اس 300 روسیه

 

حداقل ارتفاع هدف قراردادن اهداف: 15 متر

بیشترین ارتفاع هدف قراردادن اهداف: 27 کیلومتر

بیشترین برد: 200 کیلومتر

سرعت موشکها: 7 ماخ (هفت برابر سرعت صوت)

توانایی رصد کردن اهداف تا 300 کیلومتر

تعداد موشکهای رصد شده به صورت همزمان:300

تعداد موشکهای قابل انهدام به صورت همزمان:24

مدت زمان مانور دهی و تغییر جهت: 30 دقیقه

امکان پرتاب موشک به صورت عمودی: دارد

 

 

موشکهای پاتریوت آمریکا

 

حداقل ارتفاع هدف قراردادن اهداف: 60 متر

بیشترین ارتفاع هدف قراردادن اهداف: 24  کیلومتر

بیشترین برد: 160 کیلومتر

سرعت موشکها: 5 ماخ (پنج برابر سرعت صوت)

توانایی رصد کردن اهداف تا 170 کیلومتر

تعداد موشکهای رصد شده به صورت همزمان:100

تعداد موشکهای قابل انهدام به صورت همزمان

مدت زمان مانور دهی و تغییر جهت: 5 دقیقه

امکان پرتاب موشک به صورت عمودی: ندارد

 

  

 

همچنین روسیه موشکهای اس 400 را در اختیار دارد که تا برد 600 کیلومتری می تواند اهداف را شناسایی کند، به صورت همزمان 300 هدف را دنبال کرده، 36 هدف را به صورت همزمان منهدم می کند و 72 موشک به صورت همزمان پرتاب می کند.

سیستم موشکی اس 500 نیز که پیشرفته ترین سیستم موشکی جهان محسوب می شود، می تواند 10 موشک بالستیک (قاره پیما) را هدف قرار دهد. رادار این سیستم نیز می تواند اهداف را در فاصله 900 کیلومتری مورد شناسایی و قرار دهد.

3597294714 - تقابل سامانه های  دفاع موشکی

سامانه دفاع موشکی پاتریوت  

 

این سامانه‌ها دو مأموریت مشابه دارند: نخست حفاظت از تأسیسات راهبردی نظیر رادارهای دفاعی ضد هوایی، پایگاه‌های موشکی، ستادهای مشترک و مناطق صنعتی در برابر حملات هوایی و دوم رهیگیری و انهدام کلاهک‌‌های موشکی.

هر دو این سامانه‌ها به یک رادار مجهز هستند که به آنتن ساکن آنها امکان می دهد تعداد لازم امواج رادیویی متحرک را تولید کند. به علاوه، این مجموعه شامل یک ایستگاه کنترل و قابلیت‌های پرتاب موشک‌های زمین به هواست از سوی دیگر این سامانه‌ها متحرک هستند و می توانند به صورت مستقل یا با دریافت اطلاعات خارجی از مراکز کنترل دفاع ضد هوایی و ضد موشکی، ماهواره‌ها و هواپیماهای نظارتی عمل کنند.

هر مجموعه اس400 می تواند طبق دستور شلیک کند یا خود یک شبکه دفاعی زمین به هوا از انواع مختلف اس400، اس300، پانتسیر-S1، تورM1 را کنترل کند یا کنترل دهها سامانه پرتاب را که شامل صدها موشک هستند در اختیار بگیرد.

 

وسیاسکایا گازتا در مورد نقایص سامانه دفاع هوایی آمریکایی پاتریوت مینویسد: روی پاتریوت یک رادار شناسایی با زاویه اسکن 90 درجه در جهت یک حمله بالیستیکی احتمالی نصب می شود، این رادار چند منظوره اهداف را شناسایی می کند و تشخیص می دهد همچنین مختصات آنها را محاسبه می کند.به تدریج که اهداف خطرناک به خط رهگیری نزدیک می شوند، این سامانه به طرف هدف می چرخد و موشک شلیک می کند.

 

3387473361 - تقابل سامانه های  دفاع موشکی

سامانه دفاع موشکی S400

 

موشک MAM104  که 90 کیلوگرم وزن دارد، پس از پرتاب توسط رادار هدایت می شود. بنا بر ویژگی‌های فنی رسمی، پاتریوت قادر است اهداف را که تا 2500 کیلومتر بر ساعت در فاصله 100 کیلومتری (25 کیلومتر برای اهداف بالیستیک) و تا 25 کیلومتر ارتفاع (11 کیلومتر برای اهداف بالیستیک) پرواز می کنند رهگیری کند. مدت زمان واکنش این سامانه 15 ثانیه است. پاتریوت می تواند همزمان هشت هدف را نشانه بگیرد و به فاصله سه ثانیه از هم موشک پرتاب کند. به رغم این ویژگی‌های عالی رهگیری، پاتریوت کارایی چندانی ندارد: در عراق، از 91 موشکی عراقی که شلیک شدند، 45 موشک توسط 158 موشک زمین به هوای آمریکایی نابود شدند  و در بیشتر موارد، بدنه موشک عراقی مورد اصابت قرار گرفت تا کلاهک آن. در نهایت، 28 سرباز در پایگاه آمریکایی ظهران (عربستان) کشته شدند.

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.