×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش میلیتاری نیوز، با حکم حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا، امیر دریادار حسین خانزادی به عنوان فرمانده نیروی دریایی ارتش، جایگزین امیر دریادار حبیب‌الله سیاری شد که از مردادماه سال ۱۳۸۶ این مسئولیت را برعهده داشت.

به بهانه این تغییر از آنجا که امیر سیاری در میان دیگر فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیشترین مدت زمان خدمت را داشته است، (۱۰ سال و ۳ ماه) در این گزارش مروری کوتاه خواهیم داشت بر کارنامه او در نداجا.

2101145 - تفنگداری که پای ناوهای ایران را به آب‌های دور باز کرد +عکس

* تفنگدار ۶۲ ساله؛ از نبرد در خرمشهر تا فرماندهی

دی ماه سال ۱۳۳۴ در دهستان نوبندگان شهرستان فسا، یکی از نام‌آورترین تکاوران دریایی ارتش ایران بدنیا آمد.

حبیب‌الله سیاری در رشته ریاضی در فسا فارغ التحصیل و در رشته کشاورزی دانشگاه شیراز پذیرفته شد، اما به دلیل علاقه‌ای که به نظامی‌گری داشت، دانشگاه را رها و در دانشگاه افسری ارتش ثبت نام کرد.

سیاری در سال ۱۳۵۳ پس از اتمام تحصیلات مقدماتی به استخدام ارتش درآمد و پس از طی دوره مقدماتی در رسته تکاوری در دانشکده افسری نیروی زمینی، در نیروی دریایی مشغول به خدمت شد.

2101142 - تفنگداری که پای ناوهای ایران را به آب‌های دور باز کرد +عکس

وی از جمله تکاوران نیروی دریایی بود که در مقاومت خرمشهر در برابر ارتش بعثی عراق حضور داشت و ایستادگی کرد و در منطقه عملیاتی آبادان-خرمشهر در عملیات شکست حصر آبادان(ثامن‌الائمه) بر اثر اصابت ترکش خمپاره، مجروح و به درجه جانبازی نایل شد.

2101139 - تفنگداری که پای ناوهای ایران را به آب‌های دور باز کرد +عکس

سیاری ۹۴ ماه در مناطق عملیاتی مختلف حضوری فعال داشته و بالغ بر ۳۲ ماموریت جنگی و اعزام به مناطق عملیاتی به ویژه آبادان و خرمشهر را در پرونده نظامی خود دارد.

وی پس از طی دوره‌های تکاوری، دافوس، دوره علوم استراتژیک را در دانشگاه عالی دفاع ملی گذراند و مدرک دکتری را کسب کرد و با طی مدارج عالی علمی و پژوهشی به عضویت هیات علمی دانشگاه دفاع ملی نیز در آمد.

2101138 - تفنگداری که پای ناوهای ایران را به آب‌های دور باز کرد +عکس

از جمله مسئولیت‌های امیر سیاری می‌توان به فرماندهی آموزش تفنگداران دریایی منجیل، فرماندهی تیپ یکم تفنگداران دریایی بندرعباس، جانشینی فرمانده منطقه یکم دریایی، فرماندهی آموزش تخصص‌های دریایی رشت و منطقه چهارم دریایی نداجا اشاره کرد.

امیر سیاری پس از آن به ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران منتقل شد و به عنوان جانشین معاون هماهنگ‌کننده، مشاور نظامی و معاون اجرایی ستاد مشترک ارتش به خدمت پرداخت.

2101141 - تفنگداری که پای ناوهای ایران را به آب‌های دور باز کرد +عکس

او در سال ۱۳۸۴ با سمت جانشینی فرمانده نیروی دریایی به نداجا بازگشت.

امیر سیاری ۲ سال بعد و در مردادماه سال ۱۳۸۶ با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده کل قوا به سمت فرماندهی نیروی دریایی ارتش منصوب شد.

2101144 - تفنگداری که پای ناوهای ایران را به آب‌های دور باز کرد +عکس

* متن حکم انتصاب فرماندهی نیروی دریایی ارتش

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری

به پیشنهاد فرمانده کل ارتش و نظر به حسن سوابق، شما را به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم.

انتظار دارم آمادگی‌ها و قابلیت‌های آن نیرو که در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن با مجاهدت فرماندهان و کارکنان پیشرفت‌های چشم گیری داشته است ارتقا یابد.

از تلاش‌های امیر دریادار کوچکی در مدت تصدی این مسئولیت قدردانی و تشکر می‌کنم.

توفیق همگان را از خداوند متعال مسالت دارم.

سید علی خامنه‌ای ۸۶/۵/۲۹

2101143 - تفنگداری که پای ناوهای ایران را به آب‌های دور باز کرد +عکس

طی این حکم دریادار حبیب‌الله سیاری هفتمین فرمانده نیروی دریایی ارتش شد که پس از پیروزی انقلاب این مسئولیت را بر عهده می‌گرفت.

او همچنین تنها فرمانده نیروی دریایی ارتش با رسته تفنگداری بود.

امیر دریادار سیاری در طول مدت بیش از ۱۰ سال فرماندهی خود در نیروی دریایی آنطور که رهبری از او انتظار داشت، گام های مهمی برداشت و آغازگر اقدامات مهمی شد به گونه‌ای که فرمانده معظم کل قوا نیروی تحت امر او را یک نیروی راهبردی نامیدند.

2101140 - تفنگداری که پای ناوهای ایران را به آب‌های دور باز کرد +عکس

یکی از نکات قابل تحسین در مقطع فرماندهی دریادار سیاری، اعزام بیش از ۵۰ ناوگروه به آب‌های آزاد با هدف مقابله با پدیده دزدی دریایی خلیج عدن و تامین امنیت خطوط کشتی‌رانی ایران و در کنار آن تقویت دیپلماسی دریایی با پهلوگیری ناوهای ایرانی در کشورهای دیگر است که نیروی دریایی ارتش را از یک نیروی ساحلی به یک  نیروی راهبردی در سطح بین الملل و فعال در آبهای دوردست تبدیل کرد.

از میان این ناوگروه‌ها، ۶ ناوگروه در دریای خزر و به روسیه و جمهوری آذربایجان اعزام شده بودند و ما بقی از جنوب کشور به مناطقی نظیر خلیج عدن، اقیانوس آرام، دریای مدیترانه، جنوب شرق آسیا، جنوب افریقا و… رفتند.

البته قطعا ورود ناوهای ایرانی به آبهایی چون مدیترانه، اقیانوس آرام، اقیانوس هند و دماغه نیک و اقیانوس اطلس و عبور از کانال سوئز یک قدرت‌نمایی از سوی جمهوری اسلامی ایران در برابر دشمنان به شمار می‌رود.

2101137 - تفنگداری که پای ناوهای ایران را به آب‌های دور باز کرد +عکس

امیر سیاری در بین فرماندهان نظامی ایرانی در جهت پیشبرد دیپلماسی نظامی نقش موثری داشته و در این راستا به کشورهای روسیه، چین، ایتالیا، مالزی، قزاقستان، آفریقای جنوبی و … سفر کرده است که بحث همکاری آموزشی و بازدید از توان دریایی آنها در دستور کار بوده است.

یکی دیگر از افتخارات این دوره، موضوع ساخت ناوشکن‌ها و شناورهای جدید در نیروی دریایی ارتش است که ناوشکن جماران، ناوشکن دماوند ازجمله مهمترین آنهاست.

ناوشکن جماران اولین ناوشکن ایرانی بود که در سال ۸۸ و با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا رونمایی و عملیاتی شد.

2101136 - تفنگداری که پای ناوهای ایران را به آب‌های دور باز کرد +عکس

در این دوره البته ساخت ناوهای موشک انداز کلاس پیکان و همچنین زیردریایی‌های غدیر و فاتح نیز حایز اهمیت است.

علاوه بر ساخت شناورهای جدید، بحث تعمیرات اساسی زیردریایی‌های کیلوکلاس از جمله طارق و همچنین ناو غول پیکر خارک بسیار قابل توجه است.

امیر سیاری را می‌توان سردار سازندگی سواحل مکران نیز نامید، وی با توجه به تاکید فرماندهی کل قوا بر اهمیت این سواحل که از شرق تنگه هرمز تا نقطه صفر مرزی با پاکستان را شامل می‌شود، تلاش بسزایی در جهت عمران و آبادانی این مناطق کرده است.

2101135 - تفنگداری که پای ناوهای ایران را به آب‌های دور باز کرد +عکس

وی با انتقال محل زندگی بخشی از پرسنل نیروی دریایی به این سواحل توانست تا حدودی امکانات رفاهی را نیز به این مناطق گسیل دهد که البته تا نقطه مطلوب راه زیادی است و دولت باید نقش اصلی را در آن ایفا کند، اما نیروی دریایی به سهم خود با برگزاری همایش‌های سالانه و مطرح کردن این موضوع، اهمیت سواحل مکران را برای مسئولین نمایان کرده است.

دریادار سیاری یکی از رسانه‌ای‌ترین فرماندهان نیروهای مسلح نیز به شمار می‌رود که در دوره فرماندهی خود تعامل گسترده و مناسبی با جامعه خبری کشور داشت، روحیه‌ای که البته برای فرمانده نیرویی که بیشترین نقش را برای آشنایی مردم با فرهنگ دریانوردی دارد، لازم است.

2101134 - تفنگداری که پای ناوهای ایران را به آب‌های دور باز کرد +عکس

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.