×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

1469565026  های تندرو سپاه - تحویل سریع ترین شناور جهان به نیروی دریایی سپاه در سال جاری

تحویل سریع ترین شناور جهان به نیروی دریایی سپاه در سال جاری 

 

 

به گزارش میلیتاری نیوز یک سال پیش در اواسط اردیبهشت ماه بود که سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، خبر مهمی به رسانه‌ها داد. او گفت که، “ما به دنبال سرعت بالای 80 نات در شناورهای تندرو هستیم، کسانی که با مبانی علمی این موضوع آشنا هستند، می‌دانند که این عدد، عدد دیوانه‌کننده‌ای است و از هر موضوعی در دنیا سخت‌تر است که شما سرعت بالای 80 نات داشته باشید.

 

(واحد اندازه گیری مسافت را بر دریا گره مینامند که خود معادل ۱۸۵۲ متر است و به استعاره در غرب نات نامگذاری نموده اند . هر گره برابر ۱۸۵۲ متر در ساعت است طبق تعریف یک گرهٔ بین‌المللی برابر است با سرعت یک مایل دریایی بر ساعت برابر ۱۸۵۲ متر بر ساعت. این تعریف از نیمهٔ دوم قرن بیستم به تدریج در کشورهای مختلف پذیرفته شد. قبل ار آن در کشورهای مختلف طبق تعریف مایل دریایی در سیستم‌های اندازه‌گیری معمول در آن کشورها تعریف می‌شد و درنتیجه در سراسر دنیا یکسان نبود. گره دریایی در قدیم گاهی به غلط به معنی مایل دریایی به کار می‌رفت. در ترجمه نات به معنایگره میباشد و بر اساس لغتنامه دهخدا گره نامی پارسی است و ریشه در پارسی باستان دارد )

 

فرمانده نیروی دریایی سپاه در آن همایش، هدف گذاری این نیرو را در مورد سرعت شناورهای تندرو، 3 برابر سرعت قایق‌های تندروی آمریکایی‌ها اعلام کرده و تأکید کرده بود که، اکنون سرعت شناورهای تندرو آنها (آمریکایی‌ها) 31 نات است و ما به سرعت 60 نات دست یافته‌ایم.

اما حالا با گذشت حدود یک سال از آن روز و سخنان فرمانده نیروی دریایی سپاه، وی بار دیگر دقیقا در همایشی با همان نام، از شناورهای 80 ناتی سخن گفته که این نیرو در سال جاری تحویل خواهد گرفت، شناورهایی که قطعا معادلات را خلیج فارس را و دریای عمان تغییر خواهد داد.دریادار فدوی روز سه شنبه هفته گذشته طی سخنانی گفته بود: ما مدت‌های زیادی شناور تندروی موشک‌انداز با سرعت 60 نات را داشتیم و ان‌شاءالله در سال 94 که سال پایانی برنامه پنجم توسعه است، شناورهای موشک‌انداز با سرعت 80 نات را عملیاتی کرده و تحویل خواهیم گرفت.

 

1233444721 - تحویل سریع ترین شناور جهان به نیروی دریایی سپاه در سال جاری

قایق تندوری “سراج “

هم‌اکنون، عاشورا، ذوالفقار، یامهدی و سراج، معروف‌ترین شناورهای تندرو ایران به حساب می‌آیند. این قایق‌ها مجهز به موشک‌ کروز، راکت و بعضا همانند شناور ذوالفقار مجهز به کروزهای نصر1 هستند.

اما چند سال پیش، همه چیز با ورود یک قایق تندرو به کشور تغییر کرد. 19 مرداد ماه سال 89 دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در بندرعباس خبری مهم را اعلام کرد : هنگام انتقال یک قایق تندرو از انگلیس و از مسیر آفریقای جنوبی، یک ناوچه آمریکایی تلاش کرد تا از انتقال آن به خاک ایران جلوگیری کند، که با دخالت نیروی دریایی، ناوچه آمریکایی ناکام ماند.اشاره سردار فدوی احتمالا به همان تندروترین قایق جهان است که تا آن زمان فقط یک قایق معمولی برای استفاده در مسابقات دریایی بود. این قایق “بیلد رانر” نام داشت که با ورود آن به کشور و دستیابی سپاه به آن، روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز گزارش داد که، کشورهای غربی و به ویژه آمریکا از فروش سریع‌ترین قایق دنیا معروف به شناور تندرو” بلید رانر -51″ به ایران و تغییر کاربری آن به نظامی، به شدت نگران شده‌اند.

 

7391833779 - تحویل سریع ترین شناور جهان به نیروی دریایی سپاه در سال جاری

تجهیز این شناور و شناورهای دیگر سپاه پاسداران به موشک‌های پرسرعت و تولید انبوه آنها و علاوه بر آن، تجهیز شدن‌شان به موشک‌های زیرسطحی که احتمالا “حوت” به عنوان یکی از مخرب‌ترین این اژدرها، جزو گزینه‌ها خواهد بود، موازنه دریایی را به نفع ایران در منطقه تغییر داد و آمریکا را مجبور کرد تا راهبرد دفاعی خود در عرصه دریا را تغییر دهد.

یک سال پس از اینکه فرمانده نیروی دریایی سپاه از تلاش این نیرو برای دستیابی به سرعت “دیوانه‌کننده” برای شناورهای تندرو خبر داده بود، حالا خبر از عملیاتی‌شدن شناورهای تندرویی با همین سرعت یعنی 80 نات یا همان 41 متر بر ثانیه، خبر داده است.

هم‌اکنون بیشترین سرعتی که شناورهای آمریکایی دارند، چیزی در حدود 40 نات است که این سرعت در شناورهای غول‌پیکر کاهش چشمگیری دارد. حمله به چنین ناوی با شناورهایی که 80نات (41متر بر ثانیه) سرعت دارند، می‌تواند به راحتی آن ناو غول‌پیکر هواپیمابر که برخی از آنها حدود 100هزار تن وزن، 4هزار خدمه و نیرو، بیش از 70 فروند جنگنده، چندین بالگرد و تجهیزات دیگر را با خود حمل می‌کند، را نابود کند و این یعنی میلیاردها دلار خسارت در عرض کمتر از یک ساعت، حتی صرف تعقیب چنین ناوهای عظیم الجثه‌ای با شناورهای 80ناتی، این ناوها را بیش از گذشته در هدف‌قرار گرفتن قرار می‌دهد.

 

 

 

 

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.