×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

800024 orig - تجهیز ناوشکن دماوند به نمونه‌های ارتقایافته موشک سطح به هوای محراب

دریادار حبیب‌‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت دریا و تأکید فرمانده معظم کل قوا به این نیرو برای توجه به ایده بازگشت به دریا، گفت: با توجه به تدبیر فرمانده معظم کل قوا مبنی بر اینکه دریا برای مردم اهمیت زیادی دارد، باید در این زمینه فرهنگ‌سازی مناسبی صورت بگیرد و این کار، کمک و همکاری رسانه‌ها را می‌طلبد.

وی افزود: نگاه رهبر معظم انقلاب به دریا یک نگاه عمیق است و ما بر اساس همین نگاه، اهداف‌مان را پیش می‌بریم؛ حضرت آقا به‌دنبال این هستند که ما از نعمت‌های خدادادی در دریا برای پیشرفت کشور استفاده کنیم. وقتی به سواحل مکران نگاه می‌کنیم می‌‌بینیم که سواحل مکران دروازه ورود به آب‌های آزاد دنیاست و پاسخ‌مان به این سؤال که چرا تاکنون به دریا توجه جدی نکرده‌اید، این است که غفلت کرده‌ایم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه اگر سواحل مکران آباد شود، اقتدار دریایی حاصل شده و این اقتدار، پیشرفت کشور را تضمین می‌کند، اظهار داشت: حضرت آقا می‌فرمایند که ما را نسبت به دریا بیگانه کرده‌اند، تا نتوانیم از آن استفاده کنیم. ایشان می‌خواهند به دریا نزدیک شویم و ما نیز تئوری بازگشت به دریا را دنبال می‌کنیم و این نیاز به فرهنگ سازی دارد.

دریادار سیاری درخصوص تفاوت ناوشکن دماوند (جماران2) با جماران خاطرنشان کرد: فرمانده معظم کل قوا فرموده بودند که موج 2 از موج 1 باید بهتر باشد و به‌ترتیب موج 3 هم از موج 2 باید بهتر باشد؛ ناوشکن دماوند همان موج 2 است و جماران نیز موج 1 است. ایشان فرمان دادند که باید پروژه‌ها رفته رفته بهتر و پیشرفته‌تر شوند، ما هم بر همین اساس ناوشکن دماوند را از جماران بهتر کردیم یعنی از نظر سلاح، برد موشک‌، کارآمدی و . . .، ناوشکن دماوند بهتر از ناوشکن جماران است.

وی با تأکید بر اینکه ناوشکن دماوند در حوزه موشک‌های سطح به هوا سامانه‌های بهتری نسبت به جماران دارد، از تولید نمونه‌های ارتقایافته موشک سطح به هوای محراب خبر داد و گفت: موشک‌های ارتقایافته محراب توسط متخصصان کشورمان روی ناوشکن دماوند نصب شده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: سامانه بدنه دماوند هم نسبت به جماران تغییر کرده و رادارهای جدیدی هم روی دماوند نصب شده است. البته این بهترشدن ناوشکن دماوند به‌معنای این نیست که ناوشکن جماران قدیمی بماند، نه، این‌طور نیست بلکه ناوشکن جماران هم به‌روز خواهد شد ولی در مجموع، آنچه را از نظر فناوری و تکنولوژی به آن دست یافته‌ایم روی ناوشکن دماوند اجرا و نصب کرده‌ایم.

 

نگاهی به مشخصات و ویژگی های ناو شکن دماوند

اوشکن پیشرفته «دماوند» نماد صلابت و اقتدار ایرانی امروز در مراسمی با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی و فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ملحق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از انزلی، 27 اسفند ماه سال 91 سازه یک فروند شناور جدید با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق کشورمان به‌همراه سرلشکر فیروزآبادی و دیگر مقامات ارشد نظامی در آب‌های دریای خزر و در بندر انزلی به آب انداخته شد، این سازه، همان نمونه پیشرفته‌تر ناوشکن جماران بود که آن روزها جماران2 نامیده می‌شد اما بعدها به ناوشکن پیشرفته دماوند، تغییر نام یافت.

ناوشکن پیشرفته دماوند به‌طور رسمی به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل و به ناوگان شمال و منطقه چهارم این نیرو ملحق شد.

ناوشکن دماوند دارای ویژگی‌های اساسی در مقایسه با جماران یک است،‌ نخستین ویژگی آن است که این ناوشکن از نظر ساختار دارای سازه‌ای متفاوت بوده به‌صورتی که از آخرین فناوری محاسبات و قدرت ساخت و سازه برخوردار است.

دومین ویژگی سرعت و قدرت تحرک و مانورپذیری ناوشکن جماران2 است، این ناوشکن به‌خاطر مکانیزم و مشخصات فنی در سامانه رانش، دارای سرعت و قدرت مانور بیشتر است.

ویژگی سوم آن است که این ناوشکن به فناوری روز مجهز و تمام سیستم‌های آن دیجیتالی است و سیستم دفاع و مراقبت از خود را با توجه به سیستم‌های راداری پیشرفته داراست که در نوع خود بی‌نظیر است، به‌صورتی که دارای پایداری، برد و قدرت کشف و شناسایی اهداف بالاتر است.
ویژگی چهارم‌ مجهز‌شدن آن به سامانه مدیریت نبرد است، در اتاق عملیات این شناور کل منطقه از زیر سطح و اعماق دریا، در آسمان حوزه مأموریت و محیط سطح آب، شعاع عملیاتی آن قابل مشاهده است؛ این سیستم نرم افزاری و سخت افزاری کاملاً پیشرفته به سیستم فرماندهی ناو کمک می‌کند تا بتواند اهداف مشخصی را شناسایی و در مواردی که نیاز باشد از آن استفاده کند، سیستم سلاح و مراقبت دیدبانی به‌صورت تجمیعی نمایش داده می‌شود و به فرمانده کمک می‌کند تا بتواند بهترین تصمیم را برای اقدام در آن واحد اتخاذ کند.

پنجمین ویژگی هم بومی و به‌روز بودن اکثر سامانه‌های سلاح، ناوبری، مخابراتی و سیستم‌های دیدبانی و مراقبتی این شناور است.

مقام معظم رهبری در بهمن ماه 89 که ناوشکن جماران1 به آب انداخته شد، فرمودند: “ان‌شاءالله جماران 2 و 3 و 4 بهتر و باکیفیت‌تر‌ خواهند بود و زودتر به آب انداخته خواهند شد”.

این ناوشکن از تجهیزات و قابلیت‌های افزون‌تری نسبت به جماران برخوردار بوده و در رده ناوشکن (ناومحافظ) طبقه بندی شده و قابلیت درگیری با اهداف سطحی، زیرسطحی و هوایی را با سامانه‌های توپخانه‌ای، موشک‌ها و اژدر داشته و توانایی پذیرش بالگرد را در عرشه اصلی خود دارد.

ناوشکن دماوند نسبت به نمونه مشابه که همان ناوشکن جماران است، طول بیشتر ولی در عین حال وزن کمتر و قابلیت‌های بیشتری در حوزه تجهیزات و تسلیحات، حمل نفرات و قدرت مانور و چالاکی بالایی دارد.

این شناور با قابلیت تدافع، تهاجم و رهگیری همزمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، مسلح به سامانه موشکی کروز، اژدرافکن، سامانه‌های توپ 76 و 40 میلی‌متری، سامانه‌های پردازش راداری و رادارهای تاکتیکی سطحی و هوایی است.

این ناوشکن همچنین مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک بوده و قابلیت حمل بالگرد را همچون جماران1 داراست.

به‌کارگیری رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده‌ها و موشک‌های کروز، به‌کارگیری سامانه کنترل مانیتورینگ به‌منظور کنترل و هماهنگی عملیاتی فی‌مابین موتور، شافت، پروانه و ناوبری و به‌کارگیری سیستم رانش با توان بالا جهت تأمین سرعت بهینه شناور از نقاط برجسته این شناور است که نسبت به پروژه مشابه قبلی ارتقا یافته و بهینه‌سازی شده است.

بومی‌سازی تجهیزاتی مانند رادار هوایی، سونار فعال و غیرفعال، رادار کنترل آتش، سامانه‌های مخابرات داخلی  و تعدادی دیگر از تجهیزات از دیگر ویژگی‌های ناوشکن دماوند اعلام شده است که مجموعه این تجهیزات به‌صورت بومی در سازمان‌های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

ناوشکن پیشرفته جماران2 حدود 100 متر طول و بیش از 1300 تن وزن دارد و از کاربردی‌ترین ناوشکن‌های موجود در دنیا به شمار می‌آید، همچنین این ناوشکن مجهزترین ناوشکن جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بوده که قابلیت حمل بالگرد را نیز دارد.

[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.