×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش سرویس دفاع و امنیت ميليتاری نيوز، با اینکه جنگ داخلی در لیبی حدودا 3 سال قدمت دارد و از سال 2014 شدت گرفته، این کشور آفریقایی همچنان در بین اختلافات گروه های مختلف دست به دست می شود و به نوعی چند پاره شده است. نفوذ گروه های تروریستی مثل داعش، قاچاق سلاح و انسان، در کنار مشکلات شدید اقتصادی از جمله نتایج ملموس این جنگ است. اما در کنار درگیری های داخلی موجود در لیبی و دخالت های خارجی از طرف برخی از قدرتهای جهانی، پای برخی از بازیگران منطقه ای توسعه طلب دنیز به این جنگ باز شده و شواهد نشان دهنده احتمال افزایش روز افزون این دخالت رسمی است.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که هیچ کدام از کشورهای غربی و سازمانهای مشهور بین المللی، حتی نیم نگاهی به این رخدادها و دخالت ها ندارند و بدون اینکه متعرض کشورهای کوچک و متمول فعال در این آتش افروزی شوند، تمام سعی و تلاش خود را برای سرپوش گذاشتن بر جنایات ارتش سعودی و امارات در یمن معطوف کرده اند.

امارات؛ امیر نشینی کوچک با توهمات بزرگ

در سالهای اخیر امارات متحده عربی که کشوری کوچک در حاشیه جنوبی خلیج فارس محسوب می شود، ماجراجویی های نظامی خود را در منطقه شدیدا افزایش داده و در کنار بحث مشارکت گسترده در حمله نظامی به یمن، سال پیش تصاویر ماهواره ای از حضور نظامی گسترده امارات در کشور اریتره نیز پخش شد. طبق تصاویر سال گذشته، پایگاه بزرگی در آن سوی دریای سرخ در اریتره توسط امارات ایجاد و انواع هواپیماهای جنگی ، بالگرد و تانک ها در این کشور به دلایل خاص سیاسی و نظامی مستقر شده است.

2141000 - افزایش تحرکات ارتش امارات در شرق لیبی/ سربازان کوچک حاشیه خلیج‌فارس در آرزوی میراث سرهنگ +تصاویر ماهواره‌ای

جنگنده های اماراتی در اریتره

اما اماراتی ها به حضور نظامی در یمن و اریتره نیز اکتفا نکرده و لیبی را نیز صحنه دخالت نظامی خود قرار داده اند و سابقه این دخالت به زمانی بازمی گشت که تصاویری از حضور هواپیماهای شناسایی و تهاجمی سبک AT-802U به همراه پهپادهای مسلح اماراتی در فرودگاه Al Khadim در شرق این کشور افشا شد.

این واحدهای هوایی حملاتی را به چندین گروه مخالف دولت لیبی خصوصا در مناطق شرقی این کشور به انجام می رساندند اما نمی توان مطمئن بود که هدف اصلی از حضور این تجهیزات، صرفا این گروههای تروریستی باشند. از سوی دیگر، مدتی پیش باقی مانده یک گلوله هدایت لیزری توپخانه در این مناطق دیده شد که کارشناسان وب سایت نظامی جینز اعتقاد دارند توسط اماراتی ها شلیک شده و البته تا به امروز نشانه ای از حضور یگان های توپخانه ای امارات در لیبی گزارش نشده است. بر اساس این گزارش ها، اماراتی از پهپادهای سری S-100 برای نشانه گذاری این اهداف استفاده می کنن و به بهانه مقابله با گروههای تروریستی، کمیت و کیفیت دخالت خود را در لیبی توسعه می دهند.

اما تصاویر جدید ماهواره ای که از این فرودگاه نظامی بدست آمده نشانگر افزایش ساخت و ساز در این مکان است. نوع سازه های موجود در این فرودگاه نشان دهنده این مسئله است که این پایگاه آماده پذیرش جت های جنگی – احتمالا میراژهای 2000 یا اف 16 اماراتی- خواهد بود.  برای مدتی عملیات در لیبی بر عهده جنگنده های مصری بود اما افزایش درگیری ها در منطقه صحرای سینا باعث شده که ارتش این کشور بیشتر به عملیات در داخل جلب شود.

2141002 - افزایش تحرکات ارتش امارات در شرق لیبی/ سربازان کوچک حاشیه خلیج‌فارس در آرزوی میراث سرهنگ +تصاویر ماهواره‌ای

فرودگاهAl Khadim در لیبی – تاریخ تصویر: اواخر تابستان 2016 میلادی

2141003 - افزایش تحرکات ارتش امارات در شرق لیبی/ سربازان کوچک حاشیه خلیج‌فارس در آرزوی میراث سرهنگ +تصاویر ماهواره‌ای

فرودگاه Al Khadim در لیبی – تصویر مربوط به حدود یک ماه پیش – به تغییرات گسترده در این فرودگاه دقت کنید

به همین دلیل است که شاهد افزایش ساخت و ساز در فرودگاه مورد نظر هستیم که به احتمال فراوان به عنوان پایگاه مقدم عملیات نیروهای اماراتی در این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. آنچه امارات در لیبی به دنبال آن است شاید هنوز دقیقا مشخص نشده اما حضور مستقیم نظامی این کشور در دو منطقه آفریقایی به صورت هم زمان می تواند نشان دهنده تغییرات بسیار گسترده در نوع تفکر و عملکرد آنها در این منطقه باشد که مبتنی بر دخالت آشکار نظامی، بدون داشتن دغدغه فشارهای بین المللی یا اعتراضات کشورهای قدرتمند خارجی است.

2140993 - افزایش تحرکات ارتش امارات در شرق لیبی/ سربازان کوچک حاشیه خلیج‌فارس در آرزوی میراث سرهنگ +تصاویر ماهواره‌ای

میراژ 2000 اماراتی

اریتره یک کشور همسایه با دریای سرخ و تنگه مهم باب المندب است که هر روز بخش قابل توجهی از تجارت و انرژی جهان از این طریق به انجام می رسد و از اهمیت راهبردی برخوردار است. کشور لیبی نیز در منطقه شمال آفریقا و سواحل دریای مدیترانه قرار داد و در کنار موقعیت مهم جغرافیایی دارای منابع سرشار نفتی نیز است که می تواند برای هر گروه یا کشوری، هدفی مناسب باشد بخصوص کشورهایی چون امارات و عربستان.

در فضای فعلی منطقه خاورمیانه و با شکست های متعدد داعش در عراق و سوریه و تقریبا پایان پرونده نظامی آنها در این دو کشور، یکی از گزینه های مطرح شده برای انتقال نیروهای این گروهک تروریستی، لیبی است؛ مکانی که در حال حاضر فاقد دولت مرکزی و نیروهای مسلح مقتدر است و مشخصا گزینه ای مناسب برای تروریست ها محسوب می شود. هیولای داعشی که روزی با پول های همین شیوخ عربی در عراق و سوریه رشد کرد حالا در این دو کشور از بین رفته و در جای دیگری به دنبال سر برداشتن از زمین است و مشخصا چه بهانه ای بهتر از داعش برای حضور نظامی مستقیم در کشور نفت خیز لیبی؟

آنچه که مسلم است این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس به دنبال نفوذ گسترده در قاره سیاه است و نقاطی که برای این منظور توسط اماراتی ها انتخاب شده از جمله مناطق بسیار مهم و استراتژیک در آفریقا محسوب می شود که به نظر می رسد دستگاه دیپلماسی و اطلاعاتی کشور باید با  دقت بیشتری، تحرکات امارات در این بخش از جهان را زیر نظر داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.