×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2144898 - آمریکا در «خارج نزدیک روسیه» تحریک تنش می‌کند

به گزارش ميليتاری نيوز، دکتر سیدرضا میرطاهر در یادداشت روزنامه جوان نوشت:

هرچند بحران شرق اوکراین از آوریل 2014 با حمله نیروهای اوکراینی به مخالفان روس‌گرا در دو استان لوهانسک و دونتسک آغاز شد، اما درگیری‌ها بین طرفین که بیش از 10 هزار کشته بر جای نهاد، مدت‌هاست که با توجه به برقراری آتش‌بس در چارچوب توافقنامه مینسک و نیز بروز بن‌بست در جنگ و عدم توانایی هیچ یک از دو طرف برای کسب پیروزی قاطع با کاهش قابل‌توجهی همراه بوده است. با این حال امریکا در دوره ترامپ تلاش کرده توازن نظامی کنونی در شرق اوکراین را از طریق اعطای کمک‌های نظامی و تسلیحاتی بر هم زده و ضمن ایجاد روابط نزدیک با دولت کی‌یف‌، زمینه شکست روس‌گرایان شرق اوکراین و در نتیجه قطع نفوذ مسکو را در این کشور عملی سازد. در این چارچوب وزارت امور خارجه امریکا روز جمعه از تصمیم واشنگتن برای ارسال تجهیزات دفاعی پیشرفته به ویژه تسلیحات مرگبار به اوکراین خبر داد. وزارت امور خارجه امریکا ادعا کرد ماهیت این کمک‌ها دفاعی و این تصمیم بخشی از تلاش دولت این کشور برای کمک به اوکراین در دفاع از تمامیت ارضی این کشور است‌.

اوکراین مدت‌هاست ضمن برقراری روابط نظامی گسترده با کشورهای غربی به‌ویژه امریکا و نیز سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهان دریافت کمک‌های تسلیحاتی از آنها شده است. به ادعای کی‌یف‌، نیروهای نظامی اوکراین برای مقابله مؤثر با مخالفان روس‌گرای شرق اوکراین و نیز مقابله با تهدیدات روسیه علیه این کشور به این تسلیحات به‌ویژه تسلیحات مرگ‌آور (Lethal weapons) از جمله موشک‌های ضد تانک به شدت نیاز دارند. امریکا به عنوان سردمدار ناتو به این درخواست‌ها واکنش مثبت نشان داده و اقدامات متعددی را در این زمینه انجام داده است. از جمله شورای امنیت ملی امریکا در 14 نوامبر تصمیم گرفت مجوز بسته کمکی ۴۷ میلیون دلاری به اوکراین شامل تسلیحات پیشرفته از جمله موشک‌های ضدتانک جاولین را به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا بدهد. رئیس‌جمهور و کنگره باید این مسئله را تصویب کنند. البته واشنگتن تاکنون چند بسته کمک تسلیحاتی به اوکراین اختصاص داده است. همچنین در بودجه نظامی 2018 امریکا نیز برای اولین بار تخصیص بودجه ۵۰۰ میلیون دلاری برای اوکراین در نظر گرفته شده که در زمینه تقویت سیستم‌های راداری دفاع هوایی، تقویت نیروهای گارد ساحلی و امنیت دریایی این کشور هزینه خواهد شد.

پوروشنکو در ژوئن2017 هم در دیدار با ترامپ خواستار کمک‌های مالی و ارسال تسلیحات به اوکراین شده بود. جیمز ماتیس، وزیر دفاع امریکا نیز در اواخر اوت 2017 در دیدار با پوروشنکو با تأکید بر گسترش همکاری‌های نظامی با کی‌یف از برنامه تحویل 175 میلیون دلار جنگ‌افزار رایگان به این کشور خبر داده بود. این اقدامات امریکا با واکنش منفی روسیه مواجه شده است. مقامات ارشد روسیه بارها تأکید کرده‌اند که تجهیز اوکراین به سلاح‌های مرگبار باعث گسترش ثبات در این کشور نمی‌شود. در عین حال اقدامات متعدد امریکا برای افزایش کمک‌های نظامی و تسلیحاتی به اوکراین در چارچوب افزایش نفوذ در این کشور مهم شرق اروپا و نیز به مثابه اقدامی برای کاهش نفوذ روسیه در حوزه خارج نزدیک این کشور محسوب می‌شود.

با روی کار آمدن یک دولت غرب‌گرا در کی‌یف در سال 2014، مقامات جدید اوکراین خواهان ادغام در نهادهای غربی به‌ویژه ناتو و اتحادیه اروپا شده‌اند. اوکراین هم اکنون به عنوان یک متحد قابل اعتماد برای ناتو محسوب می‌شود. اما این روند با مخالفت آشکار مسکو به‌ویژه در بعد نظامی یعنی عضویت اوکراین در ناتو مواجه شده است‌. مسکو بارها هشدار داده که نه تنها عضویت اوکراین در ناتو، بلکه حتی اعلام وضعیت خاص برای این کشور یا ارائه برنامه برای عضویت، با واکنش شدید روسیه مواجه خواهد شد. روس‌ها استقرار ناتو در کشورهای حوزه خارج نزدیک خود به‌ویژه اوکراین را به مثابه عبور از خط قرمز و به خطر افتادن امنیت ملی روسیه تلقی می‌کنند. با این حال شواهد نشان می‌دهد واشنگتن به طور جدی خواهان گسترش روابط و افزایش حضور نظامی در اوکراین است. مسلماً ادامه این روند از سوی واشنگتن موجب افزایش هر چه بیشتر تنش‌ها بین امریکا و روسیه خواهد شد و واکنش‌های متقابل مسکو را به صورت افزایش کمک‌ها به مخالفان روس‌گرا برای ایجاد توازن نظامی با نیروهای اوکراینی و در نتیجه افزایش تنش‌ها و بروز درگیری‌های جدید در شرق اوکراین به دنبال خواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.