×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

 

fateh313 fire - معرفی موشک جدید و پیشرفته فاتح ۳۱۳ ساخت ایران

معرفی موشک جدید و پیشرفته فاتح ۳۱۳ ساخت ایران

موشک فاتح ۳۱۳ موشک نقطه زن، بالستیک کوتاه برد با سوخت جامد ساخت کشور ایران است که در ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ (۲۱ اوت ۲۰۱۵)با حضور حسن روحانی در سازمان هوافضای وزارت دفاع رونمایی شد.

موشک فاتح ۳۱۳  یک موشک نقطه‌ زن با خطای زیر ۱۰متر است که می‌تواند اهداف خود را در فاصله ۵۰۰ کیلومتری با دقت بالا منهدم کند.

این موشک نمونه ارتقا یافته سری موشک‌های فاتح ۱۱۰ و از کلاس موشک‌های فاتح است. برد این موشک، طبق اعلام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح “۵۰۰کیلومتر” بوده و برای اولین بار، ایران در تولید موشک‌هایش از “سوخت جامد مرکب” استفاده کرده و عملا انحصار تولید این نوع از سوخت‌ها را شکسته است. 

موشک فاتح ۳۱۳، پنجمین موشک از خانواده موشک‌های فاتح است و هشتمین موشک از کلاس موشک‌های فاتح بعد از ۴ نوع از موشک‌های فاتح ۱۱۰، موشک‌های هرمز ۱ و ۲ و موشک خلیج فارس است.

۴ سری از موشک‌های فاتح ۱۱۰ همگی زمین به زمین هستند ولی موشک‌ خلیج فارس ماموریت زمین به دریا و موشک‌های هرمز ۱ و ۲ نیز ماموریت زمین به دریا دارند ولی در مجموع، همگی “بالستیک” عمل می‌کنند.

با نگاهی به اندازه ظاهری موشک فاتح ۳۱۳ متوجه می شویم که تفاوت آنچنانی در طول و یا قطر این موشک نسبت به سایر اعضای خانواده فاتح ۱۱۰ رخ نداده است، پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که از یک سیستم پیشران جدید در همان اندازه های قبلی اما با توان تولید نیروی بیشتر در این موشک استفاده شده است که به کمک آن برد این موشک نسبت به مدل های قبلی با افزایش ۲۰۰ کیلومتری به حدود ۵۰۰ کیلومتر رسیده است. 

 fateh313 - معرفی موشک جدید و پیشرفته فاتح ۳۱۳ ساخت ایران

موشک فاتح ۳۱۳ شباهت زیادی به موشک روسی “اسکندر” که از سال ۲۰۰۶ میلادی در ارتش روسیه عملیاتی شده است دارد. هر دو موشک از سوخت جامد بهره برده، هر دو موشک از سرجنگی در حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ کیلوگرم بهره می برند، هر دو موشک بردی در حدود ۵۰۰ کیلومتر داشته و هر دو موشک از دقت بسیار بالایی برخوردار هستند. 

اما موشک فاتح ۳۱۳ از لحاظ شباهت، بسیار شبیه دیگر از اعضای هم خانواده خود است اما در سر جنگی، شباهت بیشتری به موشک بالستک فاتح۱۱۰ دارد. در مورد بالچه‌های هدایت نیز، به نظر می‌رسد که طبق تصاویر منتشره، بالچه‌های فاتح ۳۱۳ به نسبت نمونه‌های دیگر فاتح و خلیج فارس، کوچکتر باشند.

در مورد بدنه نیز، در بخش‌هایی از بدنه موشک فاتح ۳۱۳، الیاف کربن به کار رفته که این خود، به کاهش وزن و رادار گریزی موشک کمک قابل توجهی خواهد کرد.

نکته دیگری که می‌توان درباره رونمایی این موشک از آن نام برد، این است که لانچری جدید برای موشک‌های فاتح ۳۱۳ به نسبت موشک‌های خلیج فارس، فاتح ۱۱۰ و موشک‌های هرمز ۱ و ۲ طراحی و ساخته شده است.

البته ناگفته نماند که این لانچر در نمونه به نمایش درآمده، تک فروندی است و احتمالا نمونه‌های سه فروندی آن نیز در آینده رونمایی خواهد شد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.