×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

[ad_1]

irav vs saudi - جنگ احتمالی بین ایران و عربستان چگونه خواهد بود؟

جنگ احتمالی بین ایران و عربستان چگونه خواهد بود؟

روزنامه بست دیفنس در گزارشی به قلم “مایکل نایت،” مقاله نویس آمریکایی نوشت: زمانی که کسی از من بپرسد جنگ ایران و عربستان چگونه خواهد بود، نخستین پاسخ من به او این است که باید به اطراف نگاه کند؛ زیرا این جنگ درحال وقوع است. همانطور که “ویلیام گیبسون،” نویسنده آمریکایی معتقد است: “آینده، همین زمان حال است.” در حال حاضر، ایران و عربستان سعودی نیروهای نیابتی یکدیگر را به صورت غیرمستقیم در یمن، سوریه، بحرین و استان شرقی عربستان سعودی می کُشند.

نگارنده این گزارش در ادامه افزود: آینده نیز چیزی مشابه امروز خواهد بود. فقط الگوی موجود کمی شدیدتر می شود و حتی ممکن است در مدتی کوتاه از حد خود فراتر رود. پس از مدتی، هم سطح ِجنگ های نیابتی سرزمین های دیگر می شود.

در ادامه این گزارش آمده است: تهران پس از جنگ ۸ ساله عراق، جنگ های نیابتی را ترجیح داده و از نیروهای حماس و حزب الله لبنان استفاده کرده است. عربستان سعودی نیز به دلیل نداشتن یک ارتش قدرتمند و به منظور ضربه زدن به دشمنان خود، از جنگ های نیابتی استفاده کرده است. رژیم آل سعود از همین شیوه برای حمله به نیروهای اشغالگر مصر در جنگ داخلی یمن در سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۷۰ و همینطور علیه نیروهای شوروی در افغانستان استفاده کرد.

 وی پادشاه جدید عربستان با تمام قوا رویکرد ضد ایرانی بودن را در عراق، سوریه و لیبی در پیش گرفت، به همین دلیل همکاری نظامی سیاسی خود را با ترکیه، پاکستان، قطر و مصر گسترش می‌دهد.

نویسنده در ادامه افزود: تهران نیز به شدت از حزب الله لبنان حمایت می کند و اعضای این گروه به ستون های اصلی ایران برای مقابله با نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی تبدیل شده اند. به تازگی این نیروها نیز در سوریه برای حمایت از بشار اسد حضوری فعال دارند. نیروهای انصارالله نیز با ارتش عربستان سعودی در یمن مقابله می کنند.

 عربستان سعودی به‌زودی خواهد فهمید که تسلیحات مدرن گران‌قیمت که به ارزش ده‌ها میلیارد دلار پول نفت از ایالات متحده خریداری کرده، هیچ‌گونه پیروزی برای ریاض به ارمغان نمی‌آورد. عربستان وارد جنگی تمام‌عیار شده است، جنگی که پیروزی نظامی در آن غیرممکن است، چراکه این جنگ نیازمند به زمان طولانی و هزینه‌های مالی فراوان است و از طرفی دیگر تهران از قدرت نظامی بسیار بالایی برخوردار است و موشک‌های ایران قادر به منهدم کردن هرگونه هدف در خاک شبه‌جزیره عربستان هستند. علاوه بر این در صورت کاهش قیمت نفت، عربستان سعودی با کسری بودجه بزرگی مواجه خواهد شد و درنهایت به‌جز شکستی دیگر چیزی برای خاندان آل سعود در بر نخواهد داشت.

به نوشته بست دیفنس، عربستان سعودی و ایران می خواهند به یکدیگر صدمه بزنند و یکدیگر را به شیوه های مختلف بیازمایند و حتی محدودیت های یکدیگر را گوشزد کنند. به این ترتیب با ادامه چنین روندی، جنگ نیابتی میان ایران و عربستان سعودی شدیدتر از آن چیزی خواهد بود که امروز در سوریه در حال وقوع است. “سعود الفیصل،” وزیر امور خارجه  عربستان سعودی از مارس سال ۲۰۱۲ (اسفند ۹۰) پیوسته اعلام کرد: “مسلح کردن مخالفان (سوری) یک وظیفه است.” فراهم کردن موشک های ضد هوایی مرحله بعدی خواهد بود. با وجود آنکه نه عربستان سعودی و نه ایران انتظار جنگی متعارف با یکدیگر را دارند، درگیری های مرزی میان این دو کشور و همچنین جنگ بر سر زمین های نفتی مشترک رخ می دهد. به ادعای این وبسایت، پس از آن ایران آزمایش های موشکی اش را نزدیک سواحل و خطوط دریایی انجام خواهد داد. اینگونه مسائل در دوران جنگ ایران و عراق نیز به وقوع پیوست. همچنین هر دو کشور از جنگ های سایبری استفاده خواهند کرد.

 به عقیده این کارشناس «جنگ یمن نشان داده است که عربستان بدون حمایت نظامی آمریکا نمی‌تواند در خاورمیانه نقش تأثیرگذاری داشته باشد. بنابراین تا زمانی که ریاض رویکرد سیاست خارجی خود را نسبت به ایران، عراق، سوریه و یمن تغییر ندهد، هیچ‌گونه موفقیتی در عرصه بین‌الملل به دست نخواهد آورد. از طرفی دیگر شاه سلمان در حال حاضر به نفع ترکیه و قطر عمل می‌کند. این در حالی است که ملک عبدالله به طرز ماهرانه این دو کشور را دور می‌زد. هر شهروند سعودی بر این امر واقف است که هرگونه فعالیت در راستای منافع قطر با منافع ملی عربستان منافات دارد. درنهایت عربستان سعودی به دلیل عدم توانایی در حل‌وفصل بحران یمن، در چشم متحدان خود به‌شدت تحقیرشده است.»

نگارنده در انتهای این گزارش مدعی شد: در آینده ای نه چندان دور خواهیم دید عربستان و ایران از نیروهای نظامی علیه یکدیگر استفاده می کنند؛ زیرا هر دو کشور در مقایسه با جنگ ایران و عراق بسیار قدرتمندتر شده اند.
[ad_2]

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.