×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

در مورد زره کامپوزیت چه میدانید ؟
زره تهیه شده از مواد مرکب چه تفاوتی با زره فولادی دارد؟
مزیت زره ترکیبی بر زره فولادی چیست ؟

photo 2018 03 15 13 43 29 - کارایی و عملکرد زره کامپوزیت در خودروهای زرهی

زره کامپوزیت نوعی زره خودرو است که شامل لایه‌هایی از مواد متفاوت مثل فلز،پلاستیک، سرامیک و هوا می‌شود. بیشتر زره‌های کامپوزیتی سبکتر از همتایان تمام‌فلزی خود با مقاومت یکسان هستند اما فضای بیشتری را اشغال می‌کنند. طراحی زره‌های کامپوزیت قویتر، سبکتر و وکم‌حجم‌تر از زره‌های سنتی هم امکان پذیر است اما در این صورت هزینه‌ها به طرز غیرقابل قبولی بالا خواهد رفت و به همین جهت این نوع زره‌ها فقط در بخش‌های بسیار آسیب‌پذیر خودروهای زره‌پوش استفاده می‌شود. انگیزه اصلی برای ساخت زره‌های کامپوزیت مقاومت در برابر مهمات ضدتانک شدیدالانفجار بوده‌است.

اولین نمونهٔ شناخته شده زره کامپوزیت توسط نیروی زمینی ایالات متحده آمریکا برای خودروهای آزمایشی تی-۹۵ ساخته شد. در این زره یک صفحه شیشه سیلیسی بین صفحات فولادی قرار می‌گرفت. البته تی-۹۵ هیچگاه به مرحله تولید و استفاده رسمی نرسید.

نخستین کاربرد عملی زره کامپوزیتی در شوروی رقم خورد. تانک تی-۶۴ از زرهی با نام ترکیب کا استفاده می‌کرد که در آن لایه‌های فایبرگلاس بین صفحه‌های فولادی قرار گرفته بود و از مکانیسم‌هایی استفاده شده بود تا زره در مقابل فشار حالت خمیده پیدا کند. در مدل‌های بعدی تی-۶۴ و تانک‌های جدیدتر روسی از عصاره کاربید بور نیز برای افزایش مقاومت بهره گرفته شد.

armor concept iran - کارایی و عملکرد زره کامپوزیت در خودروهای زرهی

زره چوبام از معروفترین و رایجترین زره‌های کامپوزیت غربی است که در دهه ۱۹۷۰ در بریتانیا اختراع شد. در این زره لایه‌ای از سرامیک بین دو لایه زره فولادی ساندویچ شده بود که این شیوه موجب افزایش قابل توجهی در مقاومت زره در مقابل مهمات ضدتانک شدیدالانفجار حتی در مقایسه با زره‌های کامپوزیتی دیگر شد. زره چوبام به قدری کارآمد بود که آمریکایی‌ها به سرعت آن را در تانک ام۱ آبرامز خود به کار گرفتند.

از دیگر مزیت های زره چوبام امریکایی استفاده از لایه های اورانیوم ضعیف شده هست که از تانک در قبال تهدیدات مختلف محافظت میکند.
زره کامبویت گران تر از زره های فولاپی یک پارچه یا لایه لایه هستش اما مقاومت ان بیشتر و به مراتب بهتر از فولاد است.

 

زره کامپوزیتی زره کامپوزیتی هوشمند زره کامپوزیتی تانک زره کامپوزیتی چیست زره های کامپوزیتی زره کامپوزیت زره کامپوزیتی هوشمند زره های کامپوزیتی زره کامپوزیتی چیست زره کامپوزیتی تانک کامپوزیت در زره

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.