×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

در دنیای امروزی رقابت شدیدی در زمینه تولید پیشرفته ترین و قدرتمندترین سلاح ها و تجهیزات نظامی وجود داشته و کشورهای جهان سالانه بخش قابل توجهی از بودجه خود را صرف این موضوع می کنند.

هر یک قصد دارند برتری خود را در این حوزه بر دیگران حفظ کرده و یا دستکم فاصله خود را با کشورهای پیشرو کاهش دهند. در این میان یکی از مهم ترین و شدیدترین رقابت ها در زمینه تولیدات نظامی هوایی متمرکز است و سه کشور ایالات متحده، روسیه و چین نسبت به کشورهای دیگر دست بالا را داشته و رقابت شدیدی را برای در اختیار داشتن پیشرفته ترین هواپیماها، پهپادها و هلی کوپتر ها دارند.

شاید نتوان هلی کوپتر تهاجمی که از هر لحاظ از دیگر هلی کوپترها برتر است را مشخص کرد اما بر اساس عملکرد، قدرت آتش، تجهیزات حفاظتی، سرعت و ارتباطات الکترونیک می توان در کل فهرستی از ۱۰ هلی کوپتر تهاجمی قدرتمند جهان ارائه داد. بدین ترتیب در ادامه این مطلب شما را با ۱۰ هلی کوپتر تهاجمی قدرتمند و فوق پیشرفته سال 2019 قدرت تخریب زیادی دارند آشنا خواهیم کرد که در میان آن ها هلی کوپترهایی دیده می شود که سال ها و حتی دهه هاست در خدمت ارتش بوده و با تغییراتی کم یا زیاد همچنان در عملیات های نظامی مورد استفاده قرار می گیرند.

این هلی کوپتر ها بسیار سریع بوده و در عملیات های تهاجمی و نجات نیز به کار می روند. برتری هلی کوپترها نسبت به دیگر تجهیزات نظامی هوایی در این است که می تواند توان تهاجمی را به سرعت و به صورت غیر قابل پیش بینی هدایت کند.

AH 64D Apache Long Bow 885585 550x365 - معرفی 10 هلیکوپتر برتر تهاجمی جهان در سال 2019

1– AH-64D؛ آپاچی کمان بلند

بالگرد آپاچی بوئینگ AH-64 در طی جنگ خلیج فارس عنوان پرنده‌ی برتر را در مقابله با گلوله‌های جنگی کسب کرد. این بالگرد، که به طور اختصاصی برای ارتش ایالات متحده طراحی و ساخته شده است، قدرت پرواز در روز و شب، محیط دریایی و آب و هوای نامساعد را دارد. بالگردهای جنگی برتر دنیا این بالگرد در سیستم آتش خود از به روزترین سامانه‌های الکترونیکی بهره می‌گیرد. این سامانه به همراه قدرت بالای پیشرانه‌های آن باعث شده است تا بالگرد آپاچی AH-64 دارای قدرت شلیک بی‌‌نظیری در میان هم‌نوعان خود باشد. بالگرد برتر دنیا می‌تواند 16 موشک هلفایر AGM-114 و یا 76 موشک 70 میلی‌متری باله‌تاشو، یا ترکیبی از این دو را حمل کند. به علاوه این پرنده قادر به حمل 1200 گلوله دارای کاربرد در توپ هوایی M230 خود است.

5 AH 1Z Viper 789 550x366 - معرفی 10 هلیکوپتر برتر تهاجمی جهان در سال 2019

2- AH-1Z VIPER آمریکا

باز هم کبری!نمونه 1Z وایپر بسیار متفاوت از دیگر کبری ها است.این هلیکوپتر یک نمونه بسیار تند و تیز و هجومی است.تسلیحاتی که این نمونه از کبری قادر به حمل آن است بسیار متنوع تر از آپاچی است.یک سیستم نشانه گیر دیجیتالی برای خلبانان در نظر گرفته شده است.در زمان شلوغی که کبری وایپر در بین یک میدان شلوغ گیر بیفتد،میتواند از این سامانه استفاده کرده و خلبانان تنها با نگاه به اهداف آنها را مورد حمله قرار دهند و یا در صورتی که یک هدف نیاز به آتش مستقیم داشته باشد،تمامی سلاح های کبری به صورت خودکار و الکترونیکی بر روی آن قفل شده و شروع آتش میکنند.یک سیستم لیزری برای جلوگیری از قفل بر روی این هلیکوپتر تعبیه شده است.سیستم ها شراره آتش و جنگ الکترونیک نیز در وایپر مورد استفاده قرار گرفته است.خلبان میتواند به صورت کامل موشک های لیزری و هدف یاب را از طریق کلاه هوشمند خود کنترل نماید و یک تیر را از لحظه شلیک تا برخورد مشاهده کند.به طور کلی این نمونه از کبری برای برتری هوایی استفاده میشود و امکانات آن بسیار زیاد است که میتوان از آن یک کتاب را به تحریر در آورد!

Kamov KA 50 KA 52 69 550x367 - معرفی 10 هلیکوپتر برتر تهاجمی جهان در سال 2019

3- کاموف کی اَی-۵۲ هوکوم بی (روسیه)

هلی کوپتر تهاجمی هلی کوپتر تهاجمی کی اَی- ۵۲ در واقع نمونه مدرن شده و نسخه دو سرنشینه هلی کوپتر مشهور کی اَی-۵۰ هوکوم است. این هلی کوپتر در مقیاسی محدود و در تعداد کم از سال ۲۰۰۸ به خدمت ارتش روسیه درآمد. کی اَی-۵۲ یکی از سریع ترین و انعطاف پذیرترین هلی کوپترهای تهاجمی جهان است و بخش زیادی از این قابلیت ها را مرهون دو روتور اصلی کواکسیال با چرخش در جهت مخالف خود می باشد. زره بدنه این هلی کوپتر توان مقاومت در برابر گلوله های تا ۲۳ میلیمتر را نیز دارد و برای خلبانان نیز صندلی های با قابلیت ایجکت طراحی شده است. این هلی کوپتر تهاجمی قدرتمند دارای یک توپ ۳۰ میلیمتری و بیش از ۱۲ موشک ضد تانک ویکر بوده و توانایی حمل راکت های بدون قابلیت هدایت شوندگی و موشک های هوا به هوای ایگلا- وی را نیز دارد. کی اَ-۵۲ به سیستم مدیریت میدان نبرد مجهز شده و می تواند اطلاعات خود را با هلی کوپترهای دیگر و حتی منابع دیگر نیز به اشتراک بگذارد. همچنین از این هلی کوپتر می توان به عنوان یک ایستگاه مدیریتی و رهبری برای چندین هلی کوپتر دیگر نیز استفاده نمود. این هلی کوپتر می تواند اهداف را شناسایی کرده و حملات را رهبری و برنامه ریزی نماید.

3. MI 28H Havoc 45 550x366 - معرفی 10 هلیکوپتر برتر تهاجمی جهان در سال 2019

4- MI-28H؛ ویرانگر روسی

این پرنده دارای قدرت عملیات در شب و روز است. دو کاربر هدایت و عملیات رزم بالگرد را کنترل می‌کنند. این هلیکوپتر تهاجمی را می‌توان مدل ارتقا یافته Mil Mi-24 دانست. قدرت انتقال تجهیزات نظامی بیشتر از جمله اختصاصات این بالگرد است. بالگردهای جنگی برتر دنیا ویرانگر روسی می‌تواند یک تپ و یک موشک‌النداز در زیر هر یک از بال‌های خود حمل کند.

خانواده میل دارای چندین مدل متفاوت است.MI-28H نیز یک از آنان است.MI-28 برای مقابله با اهداف زمینی طراحی شده است و در مقابله با اهداف زمینی شانس چندانی ندارد.دو موتور توربو شیفت با قدرت 2200 اسب بخار نیروی پیشرانه را تولید میکنند.این هلیکوپتر از تسلیحاتی مانند توپ 30 میلی متری،سامانه هدایت الکترونیکی و سامانه آتش کلاه خود،سامانه جنگ الکترونیک،موشک اشتورم،9M114 و9K130 استفاده میکند.

4. Eurocopter Tiger 58 550x366 - معرفی 10 هلیکوپتر برتر تهاجمی جهان در سال 2019

5- یوروکوپتر تایگر (فرانسه و آلمان)

هلی کوپتر تهاجمی هلی کوپتر تهاجمی یوروکوپتر تایگر به طور مشترک توسط کشورهای فرانسه و المان توسعه یافته و یک هلی کوپتر تهاجمی سبک تا متوسط به شمار می آید که در سال ۲۰۰۲ وارد خدمت نظامی شده است. از این هلی کوپتر در ارتش های استرالیا و اسپانیا نیز استفاده می شود. یوروکوپتر تایگر در این سال ها درعملیات نظامی افغانستان، لیبی و مالی مورد استفاده قرار گرفته است. در عملیات های تهاجمی و یا پشتیبانی آتش می توان از یوروکوپتر تایگر استفاده کرد و به دلیل تکنولوژی رادارگریزی به کار رفته در آن توان بقای زیادی در میدان نبرد دارد. نسخه ی تهاجمی پیشرفته این هلی کوپتر به موشک های ضد تانک تریگات یا هات-۳ مجهز بوده و می توان راکت های بدون قابلیت هدایت را نیز روی آن نصب نمود. همچنین این هلی کوپتر چندین موشک هوا به هوای استینگر را نیز با خود حمل می کند. در این هلی کوپتر از توپ های معمول خبری نیست و تنها در نسخه ی اسکورت و پشتیبانی آن از یک توپ ۳۰ میلیمتری و موشک های بدون قابلیت هدایت پذیری و البته موشک های هوا به هوای میسترال استفاده شده است. نسخه اخیر در ارتش فرانسه به کار گرفته شده است. مهم ترین ویژگی این هلی کوپتر موتورهای دوگانه توربوشفت رولز رویس آن است که از قدرت خارق العاده ای برخوردارند.

10 Z 10 china 78 550x328 - معرفی 10 هلیکوپتر برتر تهاجمی جهان در سال 2019

6- Z-10 چین

این هلیکوپتر توسط ارتش چین طراحی و تولید شده است.در اواسط دهه 90 میلادی طرح های اولیه از یک هلیکوپتر تهاجمی و باریک در دستور کار تیم طراحی هوایی قرار گرفته و نمونه های اولیه در سال 2003 به نمایش در آمدند و سالهای 2009 و 2010 زمان ورود به خدمت Z-10 ها بودند.طراحی این هلیکوپتر بر اساس مدل های غربی بوده است و تلفیقی از کبری و آپاچی است.بدنه باریک برای پایین آوردن سطح مقطع راداری و شیوه قرار گیری خلبانان در کاکپیت ها،گواه این امر است.یک توپ گاتلینگ 30 میلی متری به همراه موشک ها HJ-9،HJ-10،AGM-114 و TY-90 از جمله تسلیحات این هلیکوپتر هستند.نمونه های اولیه از موتورهای نسبتا ضعیف برخوردار بودند اما مدل های جدید پیشرانه شیفت و سرعت های مناسبی را ارائه میکنند.

ah 2rooivalk 550x357 - معرفی 10 هلیکوپتر برتر تهاجمی جهان در سال 2019

7- بالگرد AH-2 آفریقای جنوبی

این بالگرد جنگی توسط کمپانی دنل آفریقای جنوبی طراحی و ساخته شده است. این بالگرد آفریقایی برای به جغد قرمز نیز معروف است. نیروی هوایی آفریقای جنوبی 12 فروند هلیکوپتر حمله تنها کمپانی Denel AH-2 در اختیار دارد. بالگردهای جنگی برتر دنیا اگر چه آن در ظاهر این پرنده دارای اصالت طراحی است، اما به واقع ساخت آن را حاصل مهندسی معکوس از مدل پوما آئرواسپاتیال، به ویژه در ساخت موتورهای روتور اصلی دانست.

T 129 8666 550x371 - معرفی 10 هلیکوپتر برتر تهاجمی جهان در سال 2019

8- آگوستا اَی ۱۲۹ مانگوستا (ایتالیا)

هلی کوپتر تهاجمی هلی کوپتر تهاجمی اَی ۱۲۹ مانگوستا اولین هلی کوپتر تهاجمی بود که به طور ویژه برای اروپای غربی ساخته می شود و اولین نمونه های آن در سال ۱۹۹۰ به ارتش ایتالیا تحویل داده شدند. تولید این هلی کوپتر در سال ۱۹۹۲ به دلیل مشکلات مالی و تغییر یافتن نیازهای علمیاتی با پایان دوران جنگ سرد متوقف شد. سپس نمونه های مانگوستای ایتالیایی رفته رفته با استانداردهای روز جهان مطابقت داده شدند. اَ ی ۱۲۹ مانگوستا از هلی کوپترهای تهاجمی سبک به شمار آمده و نسبت به نمونه های اولیه از زره کمتری استفاده می کند. با این وجود روتورهای آن توان مقاومت در برابر گلوه های ۳۰ میلیمتری را نیز دارند. هدف اصلی از ساخت این هلی کوپتر مقابله با تانک های دشمن است و می توان آن را با موشک های ضد تانک هلفایر یا تاو و موشک های ضدهوایی استینگر یا میسترال نیز مجهز ساخت. همچنین این هلی کوپتر توانایی حمل راکت های بدون قابلیت هدایت را نیز دارد. موشک های تاو اولین و مهم ترین موشک های مورد استفاده قرار گرفته در این هلی کوپتر بودند.

MI 24 Hind 600 550x365 - معرفی 10 هلیکوپتر برتر تهاجمی جهان در سال 2019

9- MI-24 Hind روسی

بالگرد Mil Mi-24 پرنده‌ای تهاجمی ـ تدارکاتی با ظرفیت هشت مسافر است. این بالگرد ساخت روسیه و اولین مدل از پرنده‌های قابل استفاده در عملیات‌های ضربتی بوده‌اند. بالگردهای جنگی برتر دنیا بالگرد آپاچی AH-64 را از نظر قدرت مانور عملیاتی می‌توان همتای آمریکایی Mi-24است؛ با این حال این آپاچی و سایر هم‌رده‌های آن قدرت حمل سرباز و نیروی نظامی را ندارند.

در نبردهای افغانستان،شکار مناسبی برای استینگرها آمریکایی بودند.همچنین چند فروند از این هلیکوپتر در نبردهایی بسیار نادر شکار هلیکوپترهای کبری ایرانی شده اند.دو مسلسل مجزا شامل کالیبرهای 30 و 23،یک گاتلینگ 12.7 میلی متری،دو نارنجک انداز،انواع بمب و راکت های ضد تانک و نفر،موشک AT-2 و 9K114 از جمله تسلیحات این غول آسمان است.

LCH HEMANT RAWAT 85685865 550x365 - معرفی 10 هلیکوپتر برتر تهاجمی جهان در سال 2019

10- بالگرد HAL LCH هند

این بالگرد ساخت هند و از دو موتور HAL/TURBOMECA SHAKTI استفاده میکند که هر کدام توان تولید 1400 اسب بخار رادارمیباشند که این امر به این بالگرد امکان میدهد با سرعت 275 کیلومتردر ساعت پرواز کند.برد این بالگرد 700 کیلومتر و سقف پروازی ان 6400 متر است.در هر صورت این بالگرد حرکتی سریع به جلو برای هند است که تا سالها متکی به کشورهای خارجی بوده است.گفته میشود بدنه این بالگرد به مانند بالگردهای امروزی از کامپوزیت ساخته شده که منجر به کاهش بازتابش راداری ان در برابر سامانه های دشمن شده است.در کاکپیت هر خلبان یک جفت نمایشگر چند منظوره رنگی (MFD ) قرار گرفته و علاوه بر ان این بالگرد مجهز به سامانه های پیشرفته لیزری و سامانه هشدار لیزر روی بالگرد است.توپ این بالگرد توپ 20 میلیمتری فرانسوی با نام M621است که توپ استاندارد بالگردهای سریTHL-20 میباشد. سلاح اولیه این بالگرد موشک هدایت شونده ضد زره HELINAاست.همچنین بالگرد مجهز به موشک های ضد رادار برای از بین بردن رادارهای دشمن نیز خواهد شد.همچنین بالگرد توانایی حمل انواع بمب های متعارف شامل خوشه ای و عادی را دارد.در کل بالگرد دارای 4 جایگاه حمل سلاح است که در زیر هر بالچه دو جایگاه قرار دارد.

۱۰ کشتی برتر آبی خاکی و تهاجمی دنیا

معرفی ۱۰ کلت کمری معروف دنیا

معرفی ۱۰ زیردریایی تهاجمی برتر جهان

  1. آردا

    با سلام
    تا اونجاییکه من تو اینترنت و فضای مجازی دیدم و شنیدم اتاک ۱۲۹ یا (آگوستا ای ۱۲۹ ایتالیا ) توسط شرکت ترکیه و شرکت ایتالیایی ساخته شده است وحتی شرکت ایتالیایی تعدادی از این هلی کوپترهارو به ترکیه سفارش دادن تا برای ارتش ایتالیا بسازند از طرفی ام تو خبرها گذاشته بودند نمونه جدید آتاک ۲ که نسبت به اتاک ۱۲۹ قدرتمندتر وپیشرفته تر است تا سال ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۱ تحویل ارتش ترکیه داده خواهد شد.
    ترکیه یه کشور مسلمانه و همیشه در سختی ها کناره ایران ایستاده!!!

    • aria-moazeni

      سلام
      این بالگرد مثل خیلی از تسلیحات دیگر در ترکیه مونتاژ میشه و تحت لیسانس ایتالیا است.

  2. بابک کریمی

    جناب aria moazeni عزیز اینکه قدرت صنعتی ترکیه رو انکار کنی واقعیت رو عوض نمیکنه در عوض شما از داشتن اطلاعات روز محروم میمونید

  3. مهدی

    کلا ترکیه الان در نظامی به قدرت ین رسانده که الی امریکا مایحتاج ترکیه می‌باشند.

  4. ناب

    اغلب سایت های معتبر و بی طرف هلی کوپتر آتاک دو ترکیه رو برترین هلی کوپتر تهاجمی جهان و قویترین رقیب آپاچی معرفی کردند!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.