×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2449241 - آیا چین به عربستان فناوری موشک بالستیک داده است؟

به گزارش ميليتاری نيوز، تسفی بارئیل نویسنده وتحلیلگر (د مرکر) ضمیمه اقتصادی روزنامه عبری زبان هاآرتص، با استناد به اطلاعاتی که هفته گذشته روزنامه واشنگتن پست در رابطه با ساخت کارخانه‌ای برای تولید موشک‌های بالستیک در عربستان نوشت: اطلاعات به دست آمده از کارشناسان امر نشان می‌دهند که عربستانی‌ها از شیوه‌های ساخت چینی یا احتمالا هم فن آوری چینی برای تولید موشک‌های خود سود می‌برند.

به نوشته این روزنامه عبری زبان، گرچه هنوز اطلاعات دقیقی از اینکه این کارخانه وارد فاز اجرایی شده یا صرفاً یک پایگاه برای نگهداری موشک است، وجود ندارد، اما با وجود آن این امر کاملاً بدهی است که کارخانه مذکور بدون دخالت ایالات متحده احداث شده است.

بیشتر بخوانیم:

نخستین تصاویر از کارخانه زیرزمینی تولید موشک‌های بالستیک سپاه

به گفته بارئیل، عربستان تحت رهبری محمد بن سلمان تلاش زیادی برای دستیابی به موشک‌های بالستیک از خود نشان می‌دهد و تلاش می‌کند این کار را هم بدون نظارت ایالات متحده انجام دهد.

به زعم این نویسنده صهیونیست، محمد بن سلمان این کار را با هدف آمادگی برای جنگ پیش رو با ایران می‌کند.

د مرکر در بخش دیگری از این تحلیل تاکیدمی کند، بر خلاف سال‌های گذشته در این برهه عربستان یکی از متحدین اسرائیل است و از یک منظر مشترک با تل آویو به کشمکش با ایران می‌نگرد امری که دلیل شد اسرائیل هیچ واکنشی نسبت به برنامه بالستیک عربستان از خود نشان ندهد.

با این حال این روزنامه عبری زبان هشدار می‌دهد شرایط در خاورمیانه پیچیده‌تر از آنی است که تصور می‌شود، واین پیچیدگی در خاورمیانه نیز بیشتر می‌شود.

در این راستا این پرسش مطرح می‌شود اگر عربستان تصمیم به احداث کارخانه تولید موشک‌های بالستیک باکمک چین وبدون دخالت ومشارکت ایالات متحده آمریکا گرفته است ودر شرایطی که اکثر تسلیحات وجنگ افزارهای عربستان تولید آمریکا هستند، چه هدفی را از این تصمیم خود دنبال می‌کند؟

این رسانه صهیونیستی آورده است پاسخ اینجاست که ریاض چندی است که اگر ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد خود نیز سلاح هسته‌ای به دست خواهد آورد، در چنین شرایطی موشک‌های بالستیک یکی از عناصر حیاتی در جنگ هسته‌ای خواهند بود پس این نگرانی وجود دارد که بعد از همکاری در بخش موشک‌های بالستیک، این همکاری در سطح توسعه پروژه‌های نظامی هسته‌ای نیز بین چین و عربستان انجام شود.

نویسنده در پایان هم با اشاره به تلاش‌های عربستان برای مقابله با حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، می‌نویسد، ریاض در این راستا خود را مجبور به همکاری با مهمترین تکیه گاه اقتصادی ایران یافته است ودر شرایطی به شدت به دنبال تقویت شبکه تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه ایران است، اما باز هم این پرسش مطرح می‌شود که آیا طرفی که حاضر شده است به عربستان فناوری بالستیک برای قدرت نمایی در مقابل ایران بفروشد، حاضر خواهد بود به ایران پشت کند؟

منبع: تسنیم

لینک منبع

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.