×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش ميليتاری نيوز، بنا بر اعلام فرماندهان نیروی دریایی ارتش، یکی از ناوگروه‌های این نیرو بزودی راهی اقیانوس اطلس می‌شود.

این درحالیست که طرح برنامه این سفر به تایید سلسله مراتب رسیده و امیر دریادار خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز در آذرماه سال جاری گفت: «حضرت آقا فرمودند نیروی دریایی هر زمان برای دریانوردی اقیانوسی آمادگی لازم را داشت این اقدام را انجام دهد.»

برنامه اعزام یک ناوگروه به اقیانوس اطلس از چند سال قبل در دستور کار نداجا قرار داشته و به نظر می‌رسد اکنون همه الزامات برای انجام این ماموریت فراهم شده است.

2422858 - بزرگترین و جدیدترین شناورهای ارتش ایران به قاره آمریکا می‌روند

اقیانوس اطلس به صورت شمال به جنوب در میان سه قاره اروپا، آفریقا و آمریکا قرار دارد

نیروی دریایی ارتش از سال ۱۳۸۷ با هدف اولیه مقابله با پدیده دزدی دریایی در منطقه خلیج عدن اقدام به اعزام ناوگروه‌های متعدد کرده و تاکنون ۵۹ ناوگروه به ماموریت های طولانی مدت رفته اند که عمده این اعزام ها به همین منطقه خلیج عدن بوده است.

البته برخی ناوگروه‌ها نیز به مناطق دیگر نظیر جنوب شرق آسیا، جنوب افریقا، دریای مدیترانه و اقیانوس آرام و دریای چین رفته اند.

روال کار بر این است که حداقل دو یگان شناوری به این ماموریت ها اعزام شده و بعضاً در بنادر برخی کشورهای خارجی نیز حضور می‌یابند.

در این میان گاهاً یگان‌های پروازی (بالگرد) نیز با برخی شناورهایی که قابلیت حمل دارند اعزام شده و در برخی موارد معدود، گان‌های زیرسطحی (زیردریایی) نیز به همراه آنها اعزام می‌شوند.

* کدام شناورهای ایرانی به سواحل آمریکای لاتین می روند؟

طبق آنچه تاکنون از سوی فرماندهان و مسئولان مربوطه اعلام شده، حضور دو یگان شناوری در ماموریت آتی اطلس حضور خواهند داشت که عبارتند از «ناو لجستیک خارک» و «ناوشکن سهند» ازجمله آنها هستند.

ناو خارک با ۳۳ هزار تن وزن، بزرگترین ناو لجستیک غرب آسیاست که در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در بسیاری از سامانه های مهم رانشی و ناوبری آن ایجاد شده است.

2422859 - بزرگترین و جدیدترین شناورهای ارتش ایران به قاره آمریکا می‌روند

«خارک» در ماموریت ناوگروه‌های نداجا در اقیانوس آرام نیز حاضر بود

ازجمله این تغییرات، تعویض و نوسازی دیگ بخار شناور و اجزای مرتبط با آن است.

بین ۳ تا ۵ سال زمان صرف این تغییرات شده و ناو خارک در خرداد ماه سال جاری نیز همراه با ناوگروه ۵۴ نداجا راهی ماموریت خلیج عدن شد.

بیشتر بخوانید:

قایق های تندروی سپاه رادارگریز می شوند

شناور دیگری که در ماموریت اقیانوس اطلس حاضر خواهد بود، ناوشکن سهند است که اخیراً به ناوگان نیروی دریایی ارتش در جنوب اضافه شده است.

2422861 - بزرگترین و جدیدترین شناورهای ارتش ایران به قاره آمریکا می‌روند

ناوشکن سهند در ۱۰ آذر ۹۷ به ناوگان دریایی ارتش الحاق شد

این ناوشکن با طول ۹۷ متر، جدیدترین ساخته کارخانجات نداجا از پروژه موج است که نسبت به نمونه های قبلی این پروژه یعنی جماران و دماوند از پیشرفت های بیشتری برخوردار است که برای نمونه می تواند به تغییر در سازه این ناو و برخورداری آن از سیستم رانش جدید اشاره کرد.

اعزام این ناوشکن به ماموریتب ا این مختصات، درحالیکه تنها حدود یک ماه از عملیاتی شدن آن می‌گذرد، نشانه ای از اطمینان فرماندهان به این شناور است.

از آنجایی که هم ناو خارک و هم ناو سهند قابلیت حمل انواع بالگردها را نیز دارند، هنوز اعلام نشده که در این ماموریت از یگان های پروازی نیز استفاده خواهد شد یا خیر.

* ناوگروه ارتش از کدام مسیر به اطلس می‌رود؟

ناوگروه اعزامی نداجا برای رفتن به اقیانوس اطلس و پهلوگیری در یکی از کشورهای آمریکای لاتین (احتمالاً ونزوئلا) دو مسیر را پیش رو دارد.

مسیر اول مدیترانه است که در این صورت ناوگروه اعزامی می‌بایست از اقیانوس هند، خلیج عدن، دریای سرخ، کانال سوئز، دریای مدیترانه و تنگه جبل الطارق عبور کرده و وارد اقیانوس اطلس شود.

2422863 - بزرگترین و جدیدترین شناورهای ارتش ایران به قاره آمریکا می‌روند

در صورت انتخاب این مسیر، این ماموریت از لحاظ سیاسی نیز پیام های متعددی خواهد داشت چراکه می بایست از کانال سوئز که در اختیار کشور مصر قرار دارد عبور کند

ناوگروه‌های نداجا پیش از این نیز دو مرده تا نیمی از این مسیر را رفته و وارد دریای مدیترانه شده اند.

2422862 - بزرگترین و جدیدترین شناورهای ارتش ایران به قاره آمریکا می‌روند

ناو خارک نخستین بار در بهمن سال ۸۹ به همراه ناوشکن الوند از کانال سوئز عبور کرد و وارد دریای مدیترانه شد

مسیر دوم جنوب آفریقاست که در صورت انتخاب آن، شناورهای اعزامی باید از اقیانوس هند به سمت جنوب افریقا رفته و با عبور از دماغه امید نیک وارد اقیانوس اطلس شوند.

2422860 - بزرگترین و جدیدترین شناورهای ارتش ایران به قاره آمریکا می‌روند

طبق آنچه تاکنون از زبان برخی فرماندهان نیروی دریایی ارتش گفته شده، به نظر می‌رسد گزینه اول یعنی دریای مدیترانه، در اولویت باشد.

ناوگروه اعزامی ارتش، اوایل سال آینده به ماموریت اقیانوس اطلس اعزام می‌شود و مدت زمان در نظر گرفته شده برای آن نیز ۵ ماه است که در صورت اجرا، طولانی‌ترین ماموریت ناوگروه‌های اعزامی نداجا خواهد بود در طول این ۱۰ سال خواهد بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.