×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2413980 - برنامه ۱۰ ساله دوم فضا تدوین شد

به گزارش ميليتاری نيوز، مرتضی براری با اشاره به دستیابی کشور به چرخه کامل فناوری فضایی در برنامه ده ساله اول فضایی گفت: برنامه ده ساله دوم فضایی (۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴) با همکاری، مشارکت و تعامل صاحب‌نظران و بازیگران حوزه فضایی کشور تدوین شد.

وی ادامه داد: دو رویکرد اصلی در تدوین این برنامه مدنظر قرار گرفته است، رویکرد اول تثبیت فناوری کسب شده در کشور است که با همت و تلاش جوانان متخصص و دانشمند ایران تحقق یافته است و ورود به عصر تجاری فضا دومین رویکرد این برنامه است.

براری ۷ محور استراتژیک به همراه دو پیوست اقتصاد فضا و همکاری های بین المللی را از سرفصل های اصلی این برنامه خواند و ادامه داد: توسعه زیرساخت داخلی ماهواره سنجشی، توسعه زیرساخت داخلی ماهواره مخابراتی، خدمات پرتاب، توسعه زیرساخت های آزمایشگاهی، موقعیت یابی و ناوبری، نجوم و اکتشافات فضایی و سامانه های ترکیبی سرفصل های اصلی این برنامه را تشکیل می دهد که تمامی این برنامه ها در دستور کار حوزه فضایی کشور قرار گرفته و در آینده گزارشی از اقدامات انجام شده را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

مرکز ملی فضایی منحل شد؟!

ایران به توانایی پردازش داده ماهواره ای رسید

رئیس سازمان فضایی ایران همچنین گفت: با توجه به لزوم توسعه کسب وکارهای فضاپایه و برای رونق خدمات در صنعت فضایی کشور، بسترسازی و تسهیل گری لازم برای ایجاد نهاد کسب و کار در دستور کار دولت قرار دارد.

وی افزود: همزمان با توسعه فناوری فضایی داخلی، تکمیل زنجیره ارزش حوزه فضایی و فراگیر کردن کاربردهای فناوری فضایی در جامعه نیز از اولویت های سازمان فضایی ایران است که برای دستیابی به آن طراحی و توسعه زیرساخت ها نیز بر اساس ارائه کاربردی عملیاتی و در راستای خدمات دهی به حوزه های مختلف شکل گرفته است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تمایل گسترده کاربران برای دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای از تلاش برای بهره‌برداری از پلتفرم مدیریت و دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای نیز در سال آینده خبر داد و افزود: نیاز کسب و کارهای فضا پایه به داده‌های ماهواره‌ای جهت خلق ارزش افزوده بسیار ضروری است. روش‌های سنتی ارائه داده‌های خام به کاربران دیگر کارایی لازم را ندارد و دلیل موازی کاری در دریافت و ذخیره سازی داده‌ها توسط کاربران مختلف می شود.

وی ادامه داد: سازمان فضایی ایران با درک نیاز کاربران و در جهت مهیا کردن مسیری سهل و آسان برای دسترسی کسب و کارها به داده‌های ماهواره‌ای مورد نیاز، توسعه پلتفرم مدیریت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای را در دستور کار خود قرار داده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: هم اکنون فاز امکان‌سنجی و طراحی مفهومی درحال انجام است و در تلاش هستیم در سال آینده آن را به بهره‌برداری برسانیم.

رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد: پلتفرم مدیریت و دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای، با هدف ارائه سرویس‌ها و داده‌های سنجش از دور در راستای تکمیل زنجیره ارزش زیست بوم این ماهواره‌ها توسعه داده خواهد شد.

براری ارائه سرویس های تخصصی سنجش از دور به سازمان ها و کسب و کارهای فضاپایه و ارائه سرویس های پردازشی به کسب وکارها را از اهداف مهم این طرح برشمرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.