×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2319004 - ناتوی عربی خطرناکتر از جنگ دنیای اول برای منطقه

به گزارش ميليتاری نيوز، عبدالباری عطوان در مطلبی درباره مراسم یادبود یکصدمین سالروز پایان جنگ دنیای اول و احترام به نظامیانی که در جریان جنگ کشته شده اند،  آورده است: این نظامیان با ما جنگیده اند و اراضی ما را اشغال کرده و آنرا تحت قیمومیت فرانسه و بریتانیا قرار داده و هزاران عرب و مسلمان را کشته اند.

وی می نویسد: جنگ دنیای اول فریب بزرگ حاکمان ما از سوی انگلیسی ها و فرانسوی ها که از ما خواستند ضد عثمانی قیام کنیم تا در ازای آن استقلال کامل در سرزمین های امپراتوری عثمانی به دست آوریم، محسوب می شود. شریف حسین این دروغ ها را باور کرد و اعلام قیام عربی بزرگ کرد اما پس از پایان جنگ دنیای اول، انگلیسی ها به عهد خود وفا نکردند و با فرانسوی ها میراث عثمانی را در دنیا عرب در چارچوب توافق سایکس-پیکو تقسیم کردند و بیانیه بالفور درباره دادن فلسطین به یهودی ها را صادر کردند.

بیشتر بخوانید:

پایان جولان جنگنده‌های اسرائیل در آسمان سوریه

عطوان نوشت: پس از صد سال تاریخ دوباره تکرار می شود و آمریکا ایفاگر نقشی است که انگلیس و فرانسه ایفا کردند و زمینه را برای انقلاب عربی بزرگ دیگری با نام ناتوی سنی عربی برای ورود به جنگ مشابه و این بار ضد ایران و با مشارکت اسرائیل مهیا می کنند.

این تحلیلگر مشهور دنیا عرب می افزاید: شریف حسین انقلاب بزرگ عربی را از مکه مکرمه شروع کرد و ملک سلمان و چه بسا فرزندش محمد بن سلمان، رهبر عربی برای به حرکت درآوردن سنی عربی زیر چتر آمریکایی-اسرائیلی تحت عنوان مقابله با آنچه گسترش نفوذ ایران خوانده می شود، خواهد بود.

اگر امور مطابق برنامه ریزی های نتانیاهو و جردکوشنر داماد ترامپ پیش برود نشست سران هشت کشور شامل شش کشور حوزه خلیج فارس و مصر و اردن در ژانویه آینده درباره ناتوی عربی تشکیل خواهد شد. اما بیانیه بالفور جدید هم معامله قرن خواهد بود.

عطوان آورده است: خلاصه ما در برابر فریب بزرگتری که چه بسا خطرناکتر از فریب اولی باشد قرار داریم و در جنگی خانمانسوز  وارد خواهیم شد که ثروتهای ما را بر باد می دهد و  به ویرانی شهرها و روستاهای ما ختم خواهد شد با این تفاوت که اسرائیل در راستای جنگ افروزی تلاش می کند از این جنگ جان به در نخواهد برد.

وی می نویسد: ما مضحکه ترامپ و نتانیاهو شده ایم و با چشم باز به مسلخ می رویم. طبل توخالی و دوستگی های بی سابقه و خطرناکتر از آن این است که برخی از ما در راستای رنگ و لعاب دادن به این طرح و بازارگرمی آن برای ملتهای منطقه حرکت می کنیم. معاهده صلح ورسای که به جنگ دنیای اول پایان داد به خاطر ظلم و تحقیری که نسبت به آلمان روا داشته شد؛ بیش از ۲۰ سال به درازا نیانجامید و بعید نیست همین سناریو در منطقه عربی ما نیز تکرار شود و اسرائیل و متحدان عربش که همسو با آمریکا هستند، بازنده بزرگ در نهایت کار باشند.

عطوان در پایان نوشت: سید حسن نصرالله به اسرائیلی ها توصیه کرد که شنا بیاموزند و زودتر فرار کنند زیرا اگر جنگ شعله ور شود فرصتی برای فرار نخواهند یافت. ما به متحدان عرب اسراییل توصیه می کنیم که برای  روز مبادا آب ذخیره کنند تا از تشنگی نمیرند و یا به سوی کشورهایی مانند عراق، سوریه و یمن که چه بسا پناهگاه امن تری باشد کوچ کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.