×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1994218 - سامانه باور 373 از پرتاب عمودی بهره می برد

به گزارش ميليتاری نيوز، باور 373 یک سامانه پدافند هوایی برد بلند تماما ایرانی است که توسط متخصصان صنایع دفاعی کشورمان طراحی و تولید شده است. مرداد ماه سال 95 درجریان بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی از سامانه باور 373 و اجزای مختلف آن رونمایی شد. اما از آن زمان تا کنون اطلاع دقیقی از نحوه عملکرد این سامانه پدافندی منتشر نشده است.

تصاویری که سال 95 از سامانه باور 373 منتشر شد، نشان می‌داد لانچرهای پرتاب موشک این سامانه از نوع عمود پرتاب یا ورتیکال لانچ (Vertical launch) هستند اما هیچ مسئولی تاکنون این موضوع را به صورت رسمی تایید نکرده بود.

اخیرا شبهاتی پیرامون ورتیکال لانچ بودن باور 373 در فضای مجازی مطرح شده و گفته می‌شد لانچرهای این سامانه عمود پرتاب نبوده و از نوع  زاویه پرتاب هستند.

در همین رابطه، امیر علیرضا الهامی جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ضمن تایید ورتیکال لانچ بودن سامانه موشکی باور 373 گفت: لانچر موشک‌های این سامانه از نوع  زاویه پرتاب نبوده و عمود پرتاب یا ورتیکال لانچ هستند.

وی درباره زمان عملیاتی شدن سامانه پدافندی باور 373 اظهار داشت: زمانی که قرار است یک سامانه پدافندهوایی در حد باور 373 که سامانه‌ای بسیار پیچیده بوده و از اجزای مختلفی تشکیل شده ساخته شود، به تست‌ها و آزمایشات مختلفی نیاز دارد که هرچه به مراحل پایانی این آزمایش‌ها نزدیک می‌شویم، این تست‌ها پیچیده تر می‌شوند.

امیر الهامی ادامه داد: ما در حال طی مراحل پایانی تست‌های سامانه باور 373 هستیم و تلاش می‌کنیم این سامانه تا پایان سال عملیاتی شود.


 ورتیکال لانچ یا پرتابگر عمودی موشک‌ها یکی از انواع لانچرهای پرتاب موشک است که در سامانه های مختلف موشکی به ویژه سامانه‌های پدافندی از آن استفاده می‌شود.

در سامانه‌های ورتیکال لانچ، موشک به دو صورت “cold launch” (پرتاب گرم) و “hot launch” ( پرتاب سرد) پرتاب می‌شود. در سامانه‌های هات لانچ مانند باور 373، موتور موشک در داخل پرتابگر، روشن می‌شود اما در سیستم‌های پرتاب سرد مانند سامانه موشکی S-300، ابتدا موشک به وسیله بوسترهای کمکی، از لانچر به بیرون پرتاب شده و پس از فاصله گرفتن موشک از لانچر، موتور اصلی موشک روشن شده و موشک روانه‌ی هدف می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.