×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2363711 - برگزاری کمیسیون مشترک دفاعی ایران و آفریقای جنوبی

به گزارش ميليتاری نيوز به نقل از روابط عمومی وزارت دفاع، امیر محمد احدی رئیس امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دومین کمیسیون مشترک همکاری­‌های دفاعی ایران و آفریقای جنوبی در شهر پرتوریا با اشاره به فرمان حضرت امام خمینی(ره) در قطع رابطه با رژیم نژاد پرست آپارتاید، بر اهمیت و جایگاه آفریقای جنوبی در سیاست خارجی دفاعی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

رئیس امور بین الملل وزارت دفاع بهره‌گیری از ظرفیت­های بالقوه و نیز موقعیت جغرافیایی مهم و راهبردی دو کشور در غرب آسیا و جنوب آفریقا را فرصت مناسبی جهت همکاری های دوجانبه، منطقه­ای و بین المللی عنوان کرد.

وی ضمن ارائه تحلیلی از وضعیت نظام دنیای و نیز تشریح شرایط امنیتی منطقه غرب آسیا، اظهار داشت: دو کشور می­توانند در خصوص موضوعاتی نظیر بحران­های بین­المللی، منطقه­ای، مبارزه با تروریسم، مخالفت با تسلیحات کشتار جمعی، پیگیری سیاست چند جانبه گرایی، مبارزه با فقر و نابرابری،  مقابله با تجزیه طلبی و افراط گرایی با یکدیگر تشریک مساعی داشته باشند.

احدی همچنین ضمن انتقاد از کشتار مردم یمن تاکید کرد: قدرت­های بزرگ نیز به سبب حمایت­ و کمکهای تسلیحاتی و اطلاعاتی به کشورهای مهاجم در این جنایت سهم قابل توجهی دارند.

وی با اشاره به اجرای کلیه تعهدات جمهوری اسلامی ایران در قالب توافقات با 1+5، خروج ایالات متحده از توافق برجام را در حالیکه متحدان سنتی این کشور نیز واشنگتن را در این مسیر همراهی نکرده­‌اند، به نوعی قلدری و باج خواهی در دنیا امروز تشبیه و از دولت آفریقای جنوبی به سبب حمایت از توافق برجام تشکر کرد.

سام گلوبه معاون وزیر دفاع آفریقای جنوبی در این کمیسیون با اشاره به حمایت­های انقلاب اسلامی از جنبش آزادی بخش ضد آپارتاید، ابراز امیدواری کرد مناسبات دو کشور در تمامی ابعاد توسعه یابد.

در این اجلاس طرفین ضمن تاکید بر ضرورت تداوم همکاری­های دفاعی و نظامی بر پایه اهداف مندرج در یادداشت تفاهم همکاری­های دفاعی میان دو کشور ، زمینه‌­های توسعه و تقویت بندهای تفاهم نامه را مورد بررسی قرار دادند.

در این کمیسیون طرفین همچنین به تبادل نظر در خصوص  راهکارهای توسعه مناسبات در حوزه­های آموزشی، طب نظامی، مین زدایی و… پرداخته و همزمان زمینه‌­های همکاری و تبادل تجارب در ارائه خدمات رفاهی ، درمانی به بازنشستگان و کهنه سربازان را مورد بررسی قرار دادند.

در پایان این اجلاس صورتجلسه همکاری میان وزارتخانه های دفاع دو کشور به امضاء رسید.

امیر محمد احدی رئیس امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح علاوه بر ملاقات با همتای خود، با ماپیسا انکاکولا وزیر دفاع و کهنه سربازان و همچنین قائم مقام وزیر دفاع آفریقای جنوبی نیز ملاقات کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.