×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش سرویس دفاع و امنیت ميليتاری نيوز، انتفاضه و مبارزه مسلحانه ملت فلسطین مدت های طولانی است که ادامه دارد و علی رغم تطمیع ها، نفوذها و برنامه های متنوع برای خاموشی و سرکوب آن، به روند رو به رشد خود ادامه می دهد. با توجه به اینکه دشمن صهیونیستی، پاسخی جز زور نمی شناسد و با انواع اسلحه ها مشفول سرکوب ساکنان و مالکان واقعی سرزمین قدس است، مدافعان نیز با مشقات فراوان به تجهیز خود ادامه داده و تلاش دارند مبارزات مسلحانه را علیه رژیمی که حتی ساکنان شهرک های آن نیز مجهز به انواع اسلحه های مدرن هستند، تداوم بخشند.

اما همچون همه جریانات و نیروهایی که با مشاهده دستاوردهای انقلاب اسلامی، سراغ افزایش قدرت نظامی خود رفته اند، این جریان اصیل و با سابقه نیز اقدامات مهمی را در زمینه ارتقاء توان رزمی خود انجام داده و در حالی که در جریان مبارزه سالهای قبل، سلاح های مورد استفاده توسط گروه های مقاومت معمولا از انواع روسی و سری AK بودند اما در سالهای اخیر سلاح های آمریکایی و اروپایی نیز در دست گروه های فلسطینی دیده می شود که منشاء تهیه آنها احتمالا برای مخاطبان ایرانی جالب و در مواردی باور نکردنی باشد!

تقدیم با عشق از طرف ارتش اسراییل!

بله!! یکی از منابع تهیه سلاح برای رزمندگان فلسطینی در نوار غزه، نیروهای بی انگیزه، پول پرست و در مواقعی نیز موافق با مقاومت، در خود ارتش اسراییل است. در سالهای اخیر چندین پرونده مربوط به سرقت سلاح از پایگاه های مختلف ارتش اسراییل مورد تحقیق قرار گرفته اند که معمولا شامل اسلحه های خانواده ام ۱۶ و مهمات کالیبر ۵.۵۶ میلی متری است. البته در موارد دیگری گزارش هایی از سرقت یا گم شدن تسلیحات مثل سلاح هجومی تاور، نارنجک و حتی راکت های ضد زره LAW نیز از انبارهای ارتش اسراییل گزارش شده است. درباره این سرقت ها در سالهای اخیر مقامات مختلف نظامی از یک فرمانده گروهان تا یک ژنرال اسراییلی دستگیر شده اند.

در یک مورد جالب که در سال ۲۰۱۷ گزارش شده چیزی نزدیک به ۱۵ هزار تیر گلوله کالیبر ۵.۵۶ میلی متری توسط برخی از کارمندان غیر نظامی از یک پایگاه نظامی در جنوب سرزمین های اشغالی به سرقت رفته است. در سال ۲۰۱۷ میلادی حداقل ۳ مورد سرقت تسلیحات و مهمات از پایگاه های ارتش اسراییل گزارش شده است.

2351064 - ابتکارات مبارزان فلسطینی برای تامین اسلحه‌های جدید/ وقتی انبارهای ارتش اسراییل علیه اشغالگران صهیونیستی به کار گرفته می‌شود +عکس

colt ۶۰۳ در اختیار مبارزان فلسطینی

2351065 - ابتکارات مبارزان فلسطینی برای تامین اسلحه‌های جدید/ وقتی انبارهای ارتش اسراییل علیه اشغالگران صهیونیستی به کار گرفته می‌شود +عکس

M۱۶A۱ در اختیار مبارزان فلسطینی

در میان سلاح های دیده شده در دست گروه های فلسطینی می توان به مدل Colt ۶۰۳؛ گونه ای از M۱۶A۱ با لوله کوتاه شده و نمونه های استاندارد M۱۶A۱  و اشاره کرد.

2351066 - ابتکارات مبارزان فلسطینی برای تامین اسلحه‌های جدید/ وقتی انبارهای ارتش اسراییل علیه اشغالگران صهیونیستی به کار گرفته می‌شود +عکس

نمونه از سلاح های اسراییلی در ادلب سوریه

کارشناسان اعتقاد دارند که مبارزان فلسطینی بخشی از نیازمندی تسلیحاتی خود را از طریق سلاح های اسراییلی موجود در بازار  سیاه تهیه می کنند. معمولا سلاح های خارج شده از کنترل ارتش اسراییل در دست قاچاقچیان، گروه های جرائم سازمان یافته و بازار سیاه سلاح منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پخش شده و حتی در مواردی در سوریه نیز دیده شده است که سلاح های کشف شده در سوریه، بعضا در اختیار گروههای تکفیری بوده اند که در موضوعات کلان و اصلی، همراه با اسرائیل حرکت و برنامه ریزی می کنند.

مورد جالب لیبی؛ از AK-۱۰۳ تا FN-۲۰۰۰

با بروز آشوب در کشور لیبی، حجم زیادی از سلاح های سبک موجود در این کشور به بازار خاورمیانه و از جمله به دست مبارزان فلسطینی رسید. در این میان دو مورد از باقی بیشتر دیده شد. یکی سلاح هجومی AK-۱۰۳ روسی و دیگری اسلحه بولپاپ FN۲۰۰۰ که ساخت بلژیک است.

دوره کوتاهی قبل از سقوط حکومت قزافی در لیبی، تحریم های تسلیحاتی این کشور تقریبا به طور کامل برداشته شد و لیبی حجم زیادی از سلاح های مختلف را سفارش داد. در این میان سلاح های سبک در حجم بسیار بالایی به این کشور وارد شد. از جمله این سلاح ها سری AK-۱۰۳ و FN۲۰۰۰ بودند که مسیر خود را به درون نوار غزه پیدا کردند. اسلحه AK-۱۰۳ در حقیقت مدل پیشرفته تر از سری AK-۷۴M با کالیبر ۳۹*۷.۶۲ میلی متر است که تقریبا ادامه مسیر سری سلاح های AK محسوب می شود. AK-۱۰۳ وزنی در حدود ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم داشته و طول آن ۹۴۳ میلی متر است. نواخت تیر آن ۶۰۰ گلوله در دقیقه و سرعت دهانه گلوله در آن ۷۱۵ متر بر ثانیه است. وزن این سلاح به نسبت کلاش های موجود در کشور بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم سبک تر است. برد موثر آن در حدود ۵۰۰ متر است.

2351067 - ابتکارات مبارزان فلسطینی برای تامین اسلحه‌های جدید/ وقتی انبارهای ارتش اسراییل علیه اشغالگران صهیونیستی به کار گرفته می‌شود +عکس

AK-۱۰۳ در نوار غزه

بدنه این سلاح با مواد ضد زنگ زدگی پوشانده شده و مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط بد جوی و رطوبت دارد. مکانیزم عملکرد AK-۱۰۳ مثل اکثر مدل های این سری گلنگدن چرخشی و استفاده از نیروی حاصل از احتراق گاز باروت است. برگه ناظم آتش این سلاح به مانند مدلهای قبلی خانواده AK در کنار بدنه قرار گرفته و در سه حالت ضامن، تک تیر و رگبار فعالیت می کند. یک مدل از این سلاح به نام AK-۱۰۳-۲ توان شلیک سه تیر را نیز دارد.

اما دیده شدن FN۲۰۰۰ بلژیکی در دست مبارزان غزه یک نکته شوک آور و به نوعی جالب برای علاقمندان سلاح در دنیا بود. شرکت FN Herstal یکی از مشهورترین کمپانی های سازنده سلاح های پیاده نظام در دنیا از کشور بلژیک است که با طرح موفق FN FAL در دهه ۱۹۵۰ میلادی برای سالهای متمادی سلاح پیاده نظام بسیاری از کشورهای دنیا را تامین کرد. در دهه ۱۹۸۰ و ۹۰ میلادی این شرکت بلژیکی به دنبال سلاحی جایگزین برای نبردهای قرن بیست و یکم بود.

2351063 - ابتکارات مبارزان فلسطینی برای تامین اسلحه‌های جدید/ وقتی انبارهای ارتش اسراییل علیه اشغالگران صهیونیستی به کار گرفته می‌شود +عکس

FN-۲۰۰۰ در نوار غزه

این شرکت به همین منظور طرح FN F۲۰۰۰ را در سال ۲۰۰۱ میلادی معرفی کرد. این سلاح از طراحی ” بولپاپ بهره می برد که به این معناست که خشاب سلاح در بخش عقب قرار گرفته که این خود به کوتاه تر شدن سلاح منجر می شود. نکته دیگر در طراحی این سلاحماژولار” بودن طراحی است. این بدین معنی است که بخش های مختلفی را می توان به سلاح افزوده و یا از آن کم کرد.

در حالت استاندارد این سلاح با یک دوربین با قابلیت بزرگ نمایی ۱.۶ برابر عرضه می شود و در صورت لزوم می تواند دوربین هایی با بزرگ نمایی بیشتر یا انواع چراغ قوه ها، هدف گیرهای لیزری و یا نارنجک اندازهای ۴۰ میلی متری را به این سلاح اضافه کرد. نکته جالب دیگر در مورد این سلاح این است که پوکه فشنگ بعد از هر شلیک به جلوی سلاح منتقل شده و سپس از سلاح به بیرون پرتاب می شود، این مسئله دلیل می شود تا تیرانداز راست و یا چپ دست نگران برخورد پوکه به خود در هنگام تیراندازی نباشند. نواخت تیر این سلاح در ۸۵۰ گلوله در دقیقه است.

این محصول مدرن، دارای طولی در حدود ۷۰ سانتی متر، وزنی در حدود ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم بوده و با خشابهای ۳۰ تیری با کالیبر ۴۵*۵.۵۶ مسلح می شود. FN F۲۰۰۰ تاکنون به کشورهایی همچون آرژانتین، پرو، هند، لهستان، پاکستان و کروواسی نیز صادر شده است .در هر حال بنا بر قاعده “خواستن و صد البته خاستن، توانستن است” گروه های مقاومت فلسطینی از راه های مختلفی، تسلیحات مورد نیاز خود را بدست می آورند و مسیر آماده سازی خود برای مبارزه با رژیم سرتا پا مسلح و اشغالگر صهیونیستی را هموار می کنند حتی اگر به قیمت پذیرفتن ریسک و سختی های تهیه سلاح از خود اسراییلی ها باشد!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.