×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2291331 - کشیش بهانه است، مشکل نزدیکی ایران و روسیه است

به گزارش ميليتاری نيوز، طی هفته‌های اخیر تنش میان دولت آمریکا و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه رو به افزایش گذاشته و با اعمال تعرفه‌های واشنگتن، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار کاهش یافته است. در این میان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا خواستار آزادی یک کشیش آمریکایی شده که سال ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با سازمان «فتح الله گولن» واعظ معارض دولت ترکیه که از سوی آنکارا به طرح‌ریزی کودتا متهم است، بازداشت شد و اخیرا و پس از ۲۱ ماه بازداشت، به حبس خانگی منتقل شده است.

در همین راستا روزنامه ایندیپندنت طی یادداشتی به قلم «رابرت فیسک» تحلیلگر و نویسنده باسابقه انگلیسی با برشمردن موارد نقض حقوق بشر در کشورهای مختلف، نوشت هرچند اردوغان هم به زندانی کردن مخالفانش متهم است، اما این مسئله دلیل اصلی تنش آمریکا با ترکیه نیست.

بیشتر بخوانید:

پاسخ اردوغان به ترامپ: تسلیم نخواهیم شد

ردپای عربستان در شدت گرفتن اختلافات آمریکا و ترکیه

رابرت فیسک نوشت: «اگر نام خانوادگی “اردوغان” در [زبان] انگلیسی به معنای “شاهین شجاع” باشد، مطمئنا بال‌های سلطان استانبول چیده شده‌اند. یا، انتظار می‌رود ما چنین باوری داشته باشیم. ترامپی که هیچ اهمیتی نمی‌دهد چه تعداد [انسان] بی‌گناه در دنیا حبس یا نابود شده‌اند، ناگهان سعی دارد ترکیه را ناتوان کند – و تمام [این اقدامات] به این دلیل است که کشیش «اندرو برانسون» آنجا به اتهام حمایت از توطئه کودتای همکار سابق اردوغان … محمد فتح الله گولن که اکنون ساکن کشور ترامپ است، در حبس خانگی به سر می‌برد».

فیسک افزود: «من حتی یک کلمه از این حرف‌ها را باور نمی‌کنم. ترامپ ماه‌های مدید، توجه اندکی به اسارت برانسون نشان داد. تقریبا یک سال و نیم طول کشید تا وی درباره این مرد مسیحی خوب خانواده به خشم بیاید… مسیحیان “اونجلیکال” آمریکا از بازداشت این مرد خدا به خشم آمدند… و رئیس جمهور محبوب آن‌ها در نهایت توییت کرد که “این مرد با ایمان باید فورا آزاد شود”… و بعد از آن، دوبرابر شدن تعرفه فولاد و آلومینیوم دلیل کاهش ارزش لیر ترکیه شد … اما بیایید عاقل باشیم. آیا همه این اتفاقات برای یک کشیش “پرسبیتریانی”* است؟».

وی ادامه داد: «خیر. چراکه فهرستی از جرایم اردوغان وجود دارد. وی در حال خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه برای ترکیه است. او از پذیرش حمایت آمریکا برای متحدش “یگان‌های مدافع خلق” کُرد امتناع کرد. او به مبارزان مسلمان اجازه داد تا از مرز ترکیه با تسلیحات زیاد، خمپاره و موشک وارد سوریه شوند که در آن زمان واشنگتن هیچ اعتراضی نکرد، زیرا آمریکا تلاش می‌کرد دوست سابق اردوغان، بشار اسد را از موقعیتش کنار بزند».

فیسک نوشت: «و اکنون اردوغان در حال کمک به ایران برای دوری از تحریم‌های آمریکا است … و اعلام کرده که واردات نفت ایران را ادامه می‌دهد. بنابراین از تهدید بیشتر واشنگتن برای افزایش تحریم‌های نفتی علیه ایران کاسته می‌شود. عربستان سعودی سنی، یکی از نزدیک‌ترین متحدان ترامپ – جایی که آزادی دینی برای امثال کشیش برانسون هرگز وجود نداشته – از اردوغان خشمگین است. خیلی وقت نیست که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد [سعودی] ترکیه را به عنوان بخشی از “مثلث شرارت” محکوم کرد. بنابراین اکنون می‌توان دید که مسائل چطور در خاورمیانه کنار هم قرار می‌گیرد».  

وی ادامه داد: «اردوغان دوستی خوبی با رهبر ایران و با رئیس جمهور روسیه ایجاد کرده و به عنوان یکی از مخالفان عربستان سعودی، طبیعتا در بهترین شرایط با قطری قرار دارد که امیرش … به تازگی وعده سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری در ترکیه داده است. به نظر می‌رسد محاصره عربستان سعودی علیه قطر همان‌قدر مصیبت‌بار باشد که جنگش علیه شیعیان یمن [مصیبت‌بار] است. نیروهای ترکیه‌ای در قطر برای محافظت از این امارت کوچک در مقابل همسایه بزرگتر و تهدیدکننده مستقر شده‌اند. و از آنجایی که روابط سوریه و قطر به طور دائمی گرم‌تر می‌شود… در شگفتم چه کسی بیش از همه سود خواهد برد. احتمالا بشار اسد؟».

در انتهای یادداشت، نویسنده با بیان اینکه تحولات منطقه به سمت نزدیکی بیشتر روسیه، ایران، قطر و ترکیه پیش می‌رود، این احتمال را مطرح کرده که روابط میان آنکارا و دمشق بار دیگر برقرار شود. در پایان این یادداشت آمده است: «لازم نیست اردوغان یک شاهین شجاع باشد، تنها لازم است یک پرنده پیر زیرک باشد».

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.