×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1969073 - نارضایتی و افشاگری‌های نظامیان سعودی حاضر در جنگ یمن

به گزارش ميليتاری نيوز، بیش از ۳ سال از تجاوز عربستان به خاک یمن و بمباران خاک یمن می‌گذرد و نه‌تنها هیچ دستاوردی تاکنون برای آل سعود از عرصه یمن به دست نیامده، بلکه چشم‌انداز این پرونده هر روز بدتر از روز گذشته می‌شود. یمن تبدیل به باتلاقی شده که هر چه عربستان پول بیشتری در آن می‌ریزد، باز هم انتهایی برای آن وجود ندارد. عملیات موسوم به «توفان صحرا» که عربستانی‌ها قرار بود به همراه متحدان‌شان برای تصرف یمن طی چند روز اجرا کنند، اکنون با گذشت ۴۰ ماه به جایی رسیده که دیگر هیچ امیدی به حصول اهداف ریاض در خلال آن وجود ندارد.

این راهبرد بی‌سر و ته عربستان، ماه‌هاست دچار مشکلات و مصائب جدیدی شده که نه‌تنها اطرافیان ملک سلمان را به ستوه آورده، بلکه دلیل تنزل شدید روحیه قوای نظامی آنها شده و فرسایشی شدن جنگ در یمن به حدی در این مدت سیر صعودی داشته که نظامیان عربستان نه‌تنها در حیطه مسؤولیت خود، بلکه از حیث روانی و جسمی دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند. اخیراً نظامیان عربستانی به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی، دیگر انگیزه‌ای برای جنگیدن نداشته و فقط پیگیر حل مسائل صنفی خود هستند.

  مبدأ نارضایتی کجاست؟

نظامیان سعودی اخیراً با ضبط و پخش تعداد قابل توجهی ویدئو در فضای مجازی از بدرفتاری مالی و معنوی از سوی فرماندهان خود سخن گفته‌اند. آنها در این ویدئوها مطالبات مالی خود از ارتش عربستان را بازگو کرده و حتی به خصوصی‎‌ترین مسائل زندگی خود اشاره داشته‌اند که دلیل فروپاشی خانواده‌های آنها در طول ۳ سال اخیر شده است. بخشی از این نارضایتی‌ها مالی و مادی است که در این ویدئوها از ولیعهد سعودی خواسته بودند بدهی‌های‌شان را پرداخت کند اما بخشی دیگر بحث تاکتیکی و حلقه‌های مفقوده و پنهان جنگ است. به گونه‌ای که افسران میان رده و بسیاری از فرماندهان محوری نیروی زمینی عربستان به صراحت به عدم شناخت‌شان نسبت به زمین بازی یمن اشاره می‌کنند و حتی یکی از وحشتناک‌ترین موضوعات مورد اشاره را درآمیخته شدن طبیعت کوهستانی یمن با راهبرد تک‌تیراندازان انصارالله و سایر کمیته‌های مردمی یمن اذعان کرده‌اند. آنها خواستار توجه شاه و ولیعهد سعودی به مشکلات فزاینده میدانی هستند.

  انتقاد ممنوع!

به دنبال این اقدامات، وزارت دفاع عربستان که تحت مدیریت بن‌سلمان اداره می‌شود، طی دستورالعملی درون‌سازمانی، ضبط و پخش هر ویدئو یا پیامی را که حاکی از مشکلات (اعم از مالی، معیشتی و انتقاد به راهبردهای نظامی) باشد، ممنوع اعلام کرده است. البته منابع مخالف سعودی احتمال نافرمانی در برابر این فرمان و پایبند نبودن نظامیان به آن را داده‌اند و همچنان این بیم در دربار آل‌سعود وجود دارد که سیر نارضایتی‌ها و حتی پناهنده شدن نظامیان سعودی به برخی کشورها پس از به مرخصی آمدن افزایش پیدا کند که طبیعتاً تبعات زیادی را از حیث امنیتی و نشت اطلاعات ارتش در پی خواهد داشت.

  سرباز فراری

برخی دیگر از منابع خبری که به صورت انفرادی یا در قالب گروه‌های کوچک در فضای مجازی مشغول فعالیت هستند پس از ارتباط‌گیری با چند افسر ارتش عربستان که بتازگی برای مدت کوتاهی به مرخصی آمده‌اند، گزارش‌هایی را منتشر کردند که نشان می‌دهد گسترش دامنه نارضایتی‌ها به مرحله‌ای رسیده که برخی سربازان و افسران از جبهه جنگ یمن فرار می‌کنند. به عنوان مثال «مجتهد» افشاگر عربستانی سال گذشته از فرار ۱۵ سرباز سعودی که در مناطق نجران و عسیر واقع در شمال یمن در حال مقابله با نیروهای انصارالله بوده‌اند خبر داد و چندی بعد در یک سلسله افشاگری کوتاه اما پر معنا، به از بین رفتن روحیه سربازان عربستان اشاره کرد.   

این در حالی است که هفته‌های گذشته یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی، در پاسخ به حملات مستمر هوایی ائتلاف سعودی علیه یمن، شهر جیزان را که اهمیت اقتصادی بالایی برای سعودی‌ها دارد، با یک فروند موشک بالستیک بدر۱ هدف قرار داد. همچنین طی ماه‌های گذشته شماری از نظامیان سعودی به ضرب گلوله تک‌تیراندازان ارتش یمن و سایر تک‌های ایذایی به عمق خاک عربستان کشته شدند که به دلیل استفاده از اصل غافلگیری توسط انصارالله تبعات زیادی برای جناح سعودی رقم خورده است اما در ریاض، پادشاه سعودی با دیدن گزارش‌های متعدد از فرار نظامیان کشورش بر آن شده به کمک ترفند امتیاز، تشویق و معافیت از مجازات‌های نظامی و پادشاهی، به هر نحوی آنها را در گورستان یمن نگه دارد. با این حال رسانه‌های سعودی مدعی شده‌اند امتیازات اخیر فقط برای این است که نظامیان سعودی در شرایط شادی و سرور قرار گیرند و روحیه بهتری برای جنگیدن داشته باشند!

  واردات مزدور

رژیم سعودی به سبب فرار نظامیانش از جبهه‌های جنگ و کمبود شدید نیرو، به جذب نیروهای مزدور و اجاره‌ای از سودان و برخی کشورهای فقیر دیگر روی آورده است اما برخی از این کشورها همچون سودان به سبب تلفات بالای نظامیان‌شان در نبرد با انصارالله در معرض فشارهای شدید افکار عمومی خود برای پایان دادن به حضور در ائتلاف عربی (ائتلاف دوسویه عربستان و امارات) قرار گرفته‌اند.

در این وضعیت، همانگونه که در ابتدا به آن اشاره شد، برخی از این ویدئوهای ضبط شده علیه ارتش سعودی دلیل خلق بحران برای آل‌سعود شده است. به عنوان نمونه یک افسر ارتش سعودی در ویدئویی وعده داده اطلاعاتی درباره جنایات ارتش سعودی علیه مردم یمن فاش می‌کند. او در فایل ویدئویی که در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر شده، با نشان دادن کارت شناسایی، خودش را «عبدالواحد عبدالمحسن» ساکن شهر ریاض معرفی می‌کند که با درجه افسری در نیروهای مسلح سعودی مشغول به خدمت است. وی اظهار می‌کند: «شاهد گزارش‌های محرمانه مربوط به «توفان قاطعیت» بوده‌ام!»؛ نامی که عربستان برای عملیات نظامی خود علیه یمن برگزیده است.

این افسر سعودی در این فایل کوتاه ویدئویی با انتقاد از رژیم سعودی اعلام کرده در روزهای آینده به محض رسیدن به آلمان (با جدا شدن از ارتش سعودی) اطلاعات خود درباره جنایات ارتش کشورش علیه غیرنظامیان در یمن را فاش خواهد کرد که به گفته او این اقدامات در زمره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت از سوی مجامع حقوقی و بین‌المللی شناسایی شده‌است.

  فرجام سخن  

متاسفانه رصد اخبار و وقایع یمن و سایر رخدادهایی که در حوزه عربی اتفاق می‌افتد، در کشورمان چنگی به دل نمی‌زند و همچنان ضعف‌های عدیده‌ای در این راه وجود دارد. اغلب تحلیل‌ها بر پایه فعل و انفعالات میدانی و سیاسی شکل می‌گیرد اما اگر کمی با دقت بیشتر به این موضوعات و ابعاد حاشیه‌ای آن توجه شود، بدون تردید کدهای کوچک اما پرمعنایی از آنها استخراج خواهد شد. علاوه بر این مصادیق که در بندهای یادشده آمده است، فساد مالی و ریخت و پاش‌های شاهزاده‌ها و حکام سعودی از جمله دلایلی است که نظامیان این کشور نمی‌توانند برابر مشکلات مالی و بی‌عدالتی ساکت بمانند.

یکی از این مصادیق سفرهای هر ساله پادشاه عربستان و اطرافیان او به کشورهای مختلف برای تفریحات تابستانی یا فصلی بوده که برای آنها دردسرساز شده است. تاثیر این اعتراضات و دردسرهای متعدد را به وضوح می‌توان لمس کرد، چرا که سلمان بن‌عبدالعزیز به عنوان سکاندار ریاض هر سال بعد از عید فطر سفری به شهر «طنجه» در مراکش دارد که امسال با تاخیر مواجه شده است.

با این حال فعالان بخش گردشگری مراکش خبر داده‌اند هیاتی از سوی دربار سعودی از چند هفته پیش برای فراهم کردن مقدمات سفر شاه سعودی به طنجه رفته است، گمانه‌زنی می‌شود سلمان امسال در منطقه «کاب سبارطیل» که یک تفریحگاه گردشگری ساحلی- جنگلی در شهر طنجه است و به «عروس شمال» شهرت دارد، اقامت داشته باشد. با این حال یکی از دلایل عدم برگزاری این سفر تاکنون، مطرح شدن مسائلی درباره هزینه‌های هنگفت است که از سطوح بالای دربار تا سربازان حاضر در جنگ یمن حاشیه‌هایی را ایجاد کرده است. در مجموع صحنه یمن برای سعودی‌ها در حال خلق ابعاد گسترده‌تری است که هر روز حواشی آن بر متن غلبه بیشتری می‌کند.

منبع: روزنامه وطن امروز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.