×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش ميليتاری نيوز، با آغاز عملیات ارتش عربی سوریه در جنوب این کشور برای ریشه‌کن کردن گروه‌های تروریستی در این منطقه، یکی از مهم‌ترین سوالاتی که مطرح می‌شود، واکنش آمریکا نسبت به این عملیات است. نیروهای نظامی سوریه از چند هفته پیش تاکنون در منطقه کاهش تنش، که تحت کنترل مخالفان مسلح دولت قرار داشت، مستقر شده‌اند.

آمریکا پیش از آغاز عملیات فشار زیادی وارد کرد تا احتمالا بتواند با ارعاب و تهدید، جلوی عملیات دولت برای پاکسازی مناطق جنوبی را بگیرد، اما در این راستا موفقیتی کسب نکرد و مهمترین عملیات سوریه در منطقه‌ای حساس از نظر ژئوپلتیک و در مجاورت مرزهای اردن و مناطق اشغال شده جولان در سرزمین‌های اشغالی آغاز شد.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در هفتم ژوئن 2017 از توافق کاهش تنش در جنوب سوریه خبر داد و بعد از این اعلام بود که نخستین نشست میان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و دونالد ترامپ همتای آمریکایی وی در نشست گروه 20 در هامبورگ برگزار شد. دو طرف در این نشست به توافق دست پیدا کردند که بر اساس آن قرار شد تنش در منطقه جنوب سوریه کاهش پیدا کرده و مرکزی برای نظارت مشترک بر روند تحولات این منطقه در عمان پایتخت اردن تشکیل شود. آمریکا در واقع این توافق را برای جلوگیری از پیشروی محور درگیری‌ها به سمت جنوب سوریه و از دست دادن منطقه بی‌طرف در مرز سرزمین‌های اشغالی به امضا رسانده بود.

بیشتر بخوانید:

واکنش کرملین به شایعه معامله روسیه و آمریکا بر سر سوریه

ارتش اسرائیل در جولان به حالت آماده باش درآمد

منافع آمریکا در جنوب غرب سوریه اساساً تحت تاثیر منافع متحدان این کشور به ویژه رژیم صهیونیستی و اردن است. اردنی‌ها نگران بودند که آغاز درگیری‌های مسلح در این منطقه موج جدیدی از حمله آوارگان سوری به سمت مرزهای آنها را دلیل شود، به همین علت بود که با آغاز درگیری‌ها مرزهای خود را به روی تروریست‌های مسلح بستند. از سوی دیگر اردن و رژیم صهیونیستی از قدرت گرفتن ارتش عربی سوریه در این منطقه و شکست گروه‌های مسلح نگران بودند. علاوه بر اینها مهم‌ترین نگرانی اسرائیلی‌ها دست کم طی یک سال و اندی اخیر، موجودیت ایران و نیروهای حزب الله لبنان در سوریه و بویژه در ارتفاعات جولان ارزیابی می‌شود.

موجودیت مستشاری ایران و حزب الله لبنان در سوریه در پی آنکه پیروزی‌های بزرگی برای محور مقاومت و دفاع از سوریه در برابر تروریست‌های تکفیری به دست آورد، نگرانی‌های عمده‌ای برای تل‌آویو ایجاد کرد. این نگرانی‌ها به ویژه در نتیجه ماهیت ژئوپلتیک منطقه و ارتفاعات اشغالی جولان افزایش پیدا کرد که سوریه از مدت‌ها پیش عزم بازپس گیری آن از دست اشغالگران را دارد. صهیونیست‌ها معتقدند که گسترش موجودیت ایران در منطقه دلیل از بین رفتن توازن بازدارندگی میان دو طرف می‌شود. آنها طی سال گذشته خطوط قرمز خود را مبنی بر جلوگیری از موجودیت اهداف استراتژیک ایران در سوریه مطرح کردند، اما این خطوط همواره نادیده گرفته شد. رژیم صهیونیستی سعی کرد با عملیات نظامی متفرق مانع از حضور ایران در سوریه شود، اما با فعالیت سامانه‌های دفاع هوایی سوریه این عملیات نیز برای اسرائیل ناامن شد و چندین جنگنده این رژیم در حریم هوایی سوریه هدف قرار گرفتند.

شواهدی از حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه

از سوی دیگر تحولات هفته‌های اخیر در استان های جنوبی سه گانه شامل استان درعا و قنیطره و السویداء نشان داد که جبهه النصره به عنوان شاخه‌ای از گروه تروریستی القاعده در سوریه در کنار شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا موجودیت خود را در روستاها و شهرهای استراتژیک جنوب سوریه تقویت کرده‌اند.

رسانه‌های وابسته به آمریکا سعی کردند این واقعیت تلخ را نادیده بگیرند و از این گروه‌ها تحت عنوان گروه‌های مخالف دولت و انقلابیون و عناصر معتدل یاد کنند. آنها در نقشه‌هایی که برای منطقه ترسیم می‌کنند، سعی دارند موضع گیری های جبهه تروریستی النصره را نادیده بگیرند.

2283522 - عملیات جنوب سوریه و تهدید مشترک منافع آمریکا و اسرائیل

جبهه النصره همچنان در درگیری‌های جنوب سوریه حضور فعال دارد. این در حالی است که آمریکا النصره را جزو گروه‌های تروریستی بر شمرده است. آنها همچنان به صورت علنی همراه با 54 گروه از شبه نظامیان مسلح که توسط اتاق عملیات جنگی به رهبری آمریکا در اردن مدیریت و تامین مالی و تسلیحاتی می‌شوند، به مبارزات خود در جبهه جنوبی ادامه می‌دهند.

این مرکز فرماندهی متشکل از نیروهای آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی و اردنی و صهیونیستی و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس است و مرکز عملیات نظامی (moc) نامیده می‌شود.

عناصر مسلح این گروه‌ها اعلام می‌کنند که مرکز مذکور اقدام به تامین مالی و تسلیحاتی و پرداخت حقوق مبارزان و اعطای اطلاعات جاسوسی به 54 گروه شبه نظامیان مستقر در جبهه جنوبی می کنند.

ژنرال احمد العیسی فرمانده خط مقدم مبارزات در جبهه درعا تاکید می‌کند که مرکز عملیات نظامی مذکور به فرماندهی آمریکا برای کنترل تحرکات تروریست‌های جبهه جنوبی تشکیل شده و تلاش دارد منطقه‌ای بی‌طرف را به نفع رژیم صهیونیستی در داخل اراضی سوریه ایجاد کند.

بندهایی که به عنوان منشور در این اتاق عملیات تهیه شده و همه گروه‌های مسلح موظف به رعایت آن هستند، منافع رژیم صهیونیستی را به عنوان محور اساسی فعالیت‌های این مرکز معرفی می‌کند و می‌گوید که هیچ کس به هیچ وجه حق ندارد تهدیدی برای مرزهای اسرائیل ایجاد کند یا به هر نحو ممکن به این مرزها نزدیک شود. علاوه بر اینها حمایت از مرزهای جولان اشغالی برای عدم ورود افراد غیر به داخل سرزمین‌های اشغالی از وظایف گروه‌های مسلح تروریستی تعیین شده است.

اساسنامه مذکور همچنین تاکید می‌کند که هیچ یک از گروه‌ها نباید بدون مجوز مرکز عملیاتی، اقدام نظامی را انجام دهد. علاوه بر اینها از تمامی گروه‌های مسلح خواسته شده است که در صورتی که دستوری مبنی بر حمله یا توقف حمله به یک منطقه صادر شد، فورا آن را بپذیرند. اگر یکی از گروه‌های مسلح از بندهای موجود در این توافق سرپیچی کنند، بلافاصله حقوق آنها قطع می‌شود.

بیشتر گروه‌های مسلح تحت فرمان این مرکز عملیات نظامی مرتبط با ارتش آزاد سوریه هستند که مجموعه‌ای نامتجانس از گروه‌های مبارز است که مکررا اسامی خود را تغییر می‌دهند تا به فعالیت‌های تروریستی متهم نشوند. از جمله این گروه‌ها می‌توان به جیش الیرموک ، گردان المعتز بالله، گردان صلاح الدین، گردان‌های فجر الإسلام،  الفلوجة تیپ حوران، تجمّع البنیان المرصوص و تیپ سیف الله المسلول اشاره کرد.

در همین رابطه نارمن شاروانی به نقل از یکی از عناصر مسلح مخالفان دولت سوریه در درعا می‌گوید: جبهه النصره در کنار ارتش آزاد در عملیات ضد دولتی فعالیت می‌کند. البته توافقی بین دو طرف وجود دارد که بر اساس آن فرماندهی عملیات به ارتش آزاد سپرده شده است. این موضوع برای رعایت اوضاع افکار عمومی است، چرا که آنها نمی‌خواهند کشورهایی نظیر اردن و کشورهای غربی را نگران کنند. به همین علت ارتش آزاد مسئولیت عملیات انجام شده از سوی جبهه تروریستی النصره را بر عهده می‌گیرد.

یکی از رهبران ارتش آزاد در درعا می‌گوید که جبهه النصره نقش اساسی در درگیری‌های جنوب سوریه ایفا می‌کند.

طی سال‌های گذشته تسلیحات آمریکایی به صورت مکرر در نزد عناصر مسلح جبهه النصره دیده شده است. از جمله این تسلیحات می‌توان به موشک‌های پر هزینه تاو اشاره کرد. این تسلیحات برای تغییر قواعد جنگ در سوریه به این گروه‌های مسلح داده شده است. در صورتی که گروه‌های مسلح تروریست به تسلیحات غربی و آمریکایی دست پیدا نمی‌کردند، نهایتاً در دو سال اول بحران سوریه سلاح‌های آنها پایان می گرفت، اما امروزه و بعد از گذشت هفت سال از جنگ این گروه ها با دولت مرکزی، آنها همچنان به صورت آزادانه به پیشرفته‌ترین تسلیحات سبک و نیمه سنگین دست پیدا می‌کنند.

عملیات مشروع دولت سوریه برای مقابله با تروریست‌های مسلح

عملیات دولت مرکزی سوریه در جنوب این کشور ضد گروه‌های مسلح خارج از اراده دولت، بر اساس قوانین بین‌المللی عملیاتی کاملا مشروع به شمار می‌رود و قوانین بین الملل دست این کشور برای عملیات مذکور ضد شبه نظامیان مسلح مورد حمایت آمریکا را باز گذاشته است.

با این وجود دولت سوریه برای جلوگیری از ادامه درگیری‌ها و حفظ جان غیرنظامیان و مردم سوریه تلاش کرد وارد توافق با گروه‌های مسلح در جنوب شود، اما این تلاش‌ها در نتیجه مداخله‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شد. بشار اسد رئیس جمهور سوریه اخیرا در مصاحبه خود به صورت علنی به این مداخله‌ها اشاره و آن را دلیل متوقف شدن ناگهانی توافق مذکور معرفی کرد. در نتیجه شکست این تلاش‌ها، عملیات ارتش سوریه در مناطق جنوبی آغاز شد، اما با گذشت چند روز از آغاز درگیری‌ها و پیشروی سریع نیروهای دولتی و متحدان سوریه به نظر می‌رسد تروریستها در روزهای آینده مجبور به پذیرش شرایط دولت برای تخلیه مواضع مذکور خواهند بود.

ناروانی خبرنگار آمریکایی که خودش نیز برای تحقیقات میدانی مدتی به سوریه سفر کرده، می‌گوید دو تن از عناصر ارتش آزاد (که یکی از آنها عضو سابق داعش و دیگری عضو فعال جبهه النصره است) در منطقه استراتژیک بیت الجن در مرزهای سوریه و لبنان و سرزمین‌های اشغالی می‌گویند که اسرائیل قبل از توافق به مدت یک سال ماهیانه 200 هزار دلار برای ادامه درگیری‌ها با دولت سوریه برای آنها پول می فرستاده است. این دو نفر می‌گویند که گروه آنها مورد حمایت مرکز عملیات نظامی به فرماندهی آمریکا قرار داشته است.

در یکی از عملیات‌هایی که در نوامبر گذشته در روستای الحضر و ضد دروزی‌های سوریه اتفاق افتاد و دلیل کشته شدن 17 غیر نظامی شد، تمام اهالی منطقه مشاهده کردند که چگونه نیروهای اسرائیلی به تروریست‌های جبهه النصره کمک می‌کنند. رژیم صهیونیستی پوشش مهمات این عملیات را از ارتفاعات جولان انجام می‌داد تا النصره بتواند کنترل الحضر را در دست بگیرد. در پایان این عملیات نیز رژیم صهیونیستی مجروحان جبهه النصره را وارد سرزمین‌های اشغالی کرد تا خدمات پزشکی به آنها ارائه دهد.

نحوه تعامل رژیم صهیونیستی با تحولات جدید در جولان

با وجود گذشت نزدیک به یک هفته از آغاز عملیات ارتش سوریه در جنوب این کشور به نظر می رسد آمریکا و اسرائیل و متحدان آنها و گروه‌های تروریستی فعال در این جبهه قادر به ایستادگی در برابر ارتش نخواهند بود. لذا رژیم صهیونیستی تلاش دارد خود را برای مرحله‌ای آماده کند که دولت سوریه در مرزهای جولان مستقر شده است. البته در حال حاضر تمام اولویت رژیم صهیونیستی برای انتخاب گزینه بد به جای سناریوی بدتر است و آنها تلاش دارند مانع از استقرار نیروهای حزب الله و مستشاران ایرانی در جولان شوند، موضوعی که تصمیم‌گیری در مورد آن تنها وظیفه دولت سوریه است و دمشق نیز قطعا تصمیماتی که رژیم صهیونیستی را راضی نگه دارد، اتخاذ نخواهد کرد.

با گذشت چند روز از آغاز عملیات ارتش سوریه در جبهه جنوبی این کشور شاخص‌های تسلیم شدن اسرائیل در برابر واقعیت جدید خود را نشان می‌دهد. یک منبع عالی رده در موسسات امنیتی رژیم صهیونیستی در گفتگو با روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم به شرایط این رژیم در صورت کنترل ارتش سوریه بر مناطق مرزی جنوب این کشور از درعا گرفته تا قنیطره و مرزهای ارتفاعات جولان اشاره کرده و با لحنی تهدیدآمیز تلاش دارد مانع اقدامات ارتش سوریه ضد منافع رژیم صهیونیستی در این منطقه شود. منبع مذکور مدعی شده است که در صورتی که ارتش سوریه بخواهد با عملیات خود ضرری را به توافق آتش‌بس امضا شده در سال 1974 وارد کند، ‌اسرائیل آزادی عمل خود را در برابر تمام گزینه‌ها حفظ خواهد کرد.

این موضوع نشان می دهد که رژیم صهیونیستی به ویژه بعد از مداخله‌های نظامی و امنیتی گسترده در بحران سوریه نگران اقدامات انتقام جویانه دولت این کشور در مرزها است. آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در جریان سفر اخیر خود به مسکو در برابر مسئولان روسیه تهدید کرده است که اسرائیل هیچ اقدامی برای نقض توافق جداسازی نیروها در جولان مربوط به سال 1974 را تحمل نخواهد کرد.

شرایط نشان می‌دهد اسرائیل هیچ امیدی به افق فراروی درگیری‌های کنونی در جبهه جنوبی سوریه ندارد و تلاش می‌کند خود را برای مرحله آینده آماده کند. آنها امیدوار هستند بعد از شکست در جنگ سوریه، نیروهای دولتی سوریه به توافقات امضا شده در سال 1974 پایبند باشند، این در حالی است که رژیم صهیونیستی طی 7 سال گذشته بارها این توافق را نقض کرده است.

همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از افسران عالی رده فرماندهی منطقه شمالی ارتش اسرائیل گزارش می‌دهند که ارتش خود را در نتیجه ورود نیروهای زمینی سوریه به نزدیکی مناطق جولان آماده می‌کند. بر اساس اعلام منابع نظامی صهیونیست، ارزیابی‌ها در تل‌آویو این است که ارتش سوریه کنترل تمامی بخش‌های مربوط به خود در ارتفاعات جولان در بخش سوری را در اختیار خواهد گرفت.

شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی دیروز اعلام کرد که دونالد ترامپ قرار است در شهر هلنسکی با ولادیمیر پوتین در خصوص تحولات سوریه دیدار کند. بر اساس گزارش این شبکه صهیونیستی دیدار مذکور برای تضمین بقای رئیس جمهور سوریه در قدرت در مقابل خروج ایران از سوریه خواهد بود.

کسانی که کوچکترین آشنایی با تحولات سوریه داشته باشند، می‌دانند که بقای بشار اسد در قدرت سوریه با پیروزی ارتش و دولت عربی سوریه بر تروریستها به دست آمده و در واقع اگر ادعای این سایت صهیونیستی درست باشد، آمریکا تلاش دارد روغن ریخته را نذر امامزاده کند. البته سیاستمداران روس آگاهی کاملی نسبتا به این موضوع دارند و بعید است با این خواسته موافقت کنند.

این شبکه عبری زبان می‌نویسد که نشست پوتین و ترامپ از نظر منافع راهبردی اسرائیل در سوریه سرنوشت ساز خواهد بود. لذا اینگونه به نظر می‌رسد که صهیونیست‌ها بعد از سوختن تمامی برگه‌های میدانی خود تنها بر روی وابستگی کامل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به برنامه‌های کاری صهیونیسم حساب کرده‌اند تا احتمالا بتوانند آنچه را که در موازنه‌های نظامی قادر به تحقق آن نبودند، در پشت‌پرده‌های سیاست تامین کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.