×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2267365 - سپاه پاسخ تیراندازی‌های داعش در «بهارستان» را کجا داد؟

به گزارش ميليتاری نيوز، حادثه تروریستی 17 خرداد 1396 مجلس و مرقد مطهر حضرت امام (ره) که منجر به شهادت 18 نفر از هموطنان و مجروحیت 24 نفر دیگر شد، اتفاقی نادر بود که تقریباً بعد از حوادث دهه 60 و ترورهای منافقین، در پایتخت اتفاقی بی‌سابقه محسوب می‌شد.

اما همین حادثه حاصل صدها بار تلاش ناکام تروریست‌های داعش بود که اساساً پیش از به آتش کشیدن منطقه و انجام اقدامات تروریستی در برخی کشورهای اروپایی، ایران را به عنوان نخستین اولویت عملیات‌های خود در نظر داشتند.

ناکامی‌های متعدد داعش برای عبور از حفاظ‌ های بی‌نظیر امنیتی ایران و رسیدن به عمق کشور برای انجام عملیات تروریستی، این تروریست‌ها و حامیان آنها را تقریباً به این نتیجه رسانده بود که انجام عملیات در ایران اقدامی غیر ممکن است.

بیشتر بخوانید:

رکورد سپاه پاسداران در انهدام ۳ تیم تروریستی

از این رو حادثه مجلس که در آن فقط مردم عادی بی‌دفاع و بی‌سلاح هدف قرار گرفتند، برای داعش موفقیتی بی‌نظیر محسوب می‌شد که احساس پیروزی و مؤفقیت بزرگی را در جبهه تروریست‌ها ایجاد کرد.

تروریست‌های داعش که در طول سال‌های گذشته همواره تصور می‌کردند که بعد از موفقیت در انجام نخستین عملیات در عمق ایران دیگر می‌توانند از فضای ناامنی بوجود آمده هر چه قدر که بخواهند و توان داشته باشند، در ایران عملیات کرده و به سرعت کشورمان را به صحنه‌ای مشابه با سوریه تبدیل کنند، به گواهی اسناد و تجهیزات کشف شده و اعترافات عوامل تروریست از همان نخستین ساعات پس از عملیات 17 خرداد برای رشته عملیات‌های بعدی برنامه‌ریزی می‌کردند.

اما این احساس پیروزی داعش و حمایت کنندگان خارجی آن با سلسله واکنش‌های سخت و سریع جمهوری اسلامی، چند ساعتی بیشتر دوام نیاورد و جنان پاسخی از ایران دریافت کردند که در نهایت چند ماه بعد از آن حادثه ایران پایان خلافت داعش در منطقه را به صورت رسمی اعلام کرد.

مروری بر خلاصه‌ای از واکنش‌های صورت گرفته نیروهای امنیتی، انتظامی و نظامی ایران که به شکلی متحد و هماهنگ هزینه یک اقدام تروریستی در ایران را با پایان داعش برابر کردند، هشداری است برای دیگر دشمنان که بدانند جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه عرصه جولان آنها نبوده و خیال ناامن سازی ایران به معنای واقعی مصداق بازی با آتش است.

گام اول: دستگیری‌ همه عوامل و مرتبطین

در حالی که هنوز حادثه تروریستی مجلس در جریان بود و عوامل تروریست داعش در ساختمان مراجعات مردمی حضور داشتند، اسامی و مشخصات کامل عوامل تروریست توسط نیروی‌های امنیتی شناسایی شد. در همین دقایق که بخشی از تشکیلات امنیتی در حال تلاش برای مدریت و کنترل صحنه حادثه بودند، کار شناسایی و ردگیری مرتبطین تروریست‌ها آغاز شد. این اقدام گسترده که در سطح کشور در جریان بود به دنبال شناسایی همه مرتبطین، حلقه دوم  و سوم پشتیبانی، تأمین کنندگان سلاح و مهمات، خانه‌های تیمی، تیم‌های احتمالی دیگر برای ادامه سریالی اقدامات تروریستی بود.

با وجود آنکه نخستین شناسایی‌های وزارت اطلاعات و سپاه و نیروی انتظامی بخشی از مرتبطین و خانه‌های تیمی را مشخص نمود، اما 48 ساعت تا نخستین دستگیری‌ها زمان صرف شد تا شبکه موجود در کشور به طور کامل شناسایی شده و آمادگی لازم برای جلوگیری از اقدامی مشابه، یا اقدام برای فرار افراد شناسایی شده ایجاد شود.

سرانجام کمتر از 48 ساعت بعد نخستین بیانیه وزارت اطلاعات در 19 خرداد حکایت از ضربه به نخستین گروه مرتبط با اقدام تروریستی داشت. در این عملیات که با همراهی سپاه و نیروی انتظامی با موفقیت کامل به انجام رسید در یکی از استان‌های شمال غربی کشور چند خانه تیمی ضربه خورد و تعدادی از تروریست‌های تکفیری به همراه مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات، مواد پیش‌سازه بمب، کمربند انفجاری، وسایل ارتباطی و مدارک جعلی کشف و ضبط گردید.

مواد انفجاری و پیش‌ساز بمب در این خانه‌های تیمی به همراه عوامل حاضر در این مکان‌ها، در حال آماده سازی برای ادامه اقدامات تروریستی در عمق کشور بودند که پیش از هر تحرک خطرآفرینی دستگیر شدند.

همزمان با اقدامات گسترده دستگاه امنیتی، کمک‌های مردمی برای گزارش اقدامات و تحرکات مشکوک نیز کمک‌های قابل توجهی به نیروهای امنیتی و انتظامی در شناسایی و دستگیری تروریست‌ها و کشف خانه‌های تیمی نمود.

بیانیه دوم وزارت اطلاعات در همان روز 19 خرداد خبر از دستگیری 41 نفر از عوامل تروریست و مرتبط با حادثه مجلس داد که شامل، مرتبطین حادثه، تیم‌های عملیاتی برای اقدامات سریالی بعدی، سرپل‌های ارتباطی با خارج کشور و داعش و همچنین نیروهای تدارکاتی و پشتیبانی تأمین تجهیزات بود.

این مرحله کشف و شناسایی در استان‌های کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و تهران صورت گرفت که باز هم با کشفیات قابل توجهی از اسناد هویتی جعلی و برخی تجهیزات و تسلیحات بود.

همزمان با اقدام عوامل داعش در تهران، براساس طراحی سرویس‌های اطلاعاتی دشمن بنا بود تا دیگر گروه‌های تروریستی که در آن شرایط امکان عملیات در هر نقطه از ایران را دارند، برای ادامه ناامنی در کشور اقدام نمایند. از این رو دستگاه امنیتی و اطلاعاتی کشور با هوشیاری فراوان دیگر عوامل و مسیرهای تردد و اقدامات احتمالی دیگر گروه‌های تروریستی را نیز به دقت رصد نموده و همه موارد مشکوک را در چتر اطلاعاتی خود قرار داد.

در همین رابطه بیانیه رسمی 24 خرداد وزارت اطلاعات نشان داد که تیمی متشکل از تروریست‌های انصار الفرقان که قصد اقدام تروریستی و برهم زدن امنیت شهر چابهار را داشتند با اقدام به موقع و هماهنگ وزارت اطلاعات و سپاه ضربه خورده و همه عوامل مرتبط و تجهیزات همراه آنها شناسایی و منهدم شدند.

این گروه تروریستی با هماهنگی یکی از دولت‌های مرتجع منطقه مأموریت داشت از فرصت بدست آمده برای ایجاد ناامنی عمومی و اقدام تروریستی در پادگان امام علی(ع) چابهار در شب قدر استفاده کند. در این عملیات ضدتروریستی موفق تعدادی جلیقه انفجاری، هشت عدد نارنجک جنگی، تجهیزات ارتباطی، مقادیر قابل توجهی مواد انفجاری، دو قبضه سلاح کمری و دوهزار فشنگ کشف شد و همچنین در کنار دستگیری 5 نفر از عوامل، دو نفر از سران تروریست این گروهک به هلاکت رسیدند.

همزمان با کشف خانه‌های تیمی و مرتبطین حادثه تروریستی 17 خرداد، تلاش‌های پرتعداد داعش برای تکرار عملیات تهران نیز یکی پس از دیگری کشف و خنثی می‌شد. در یکی دیگر از نمونه‌ها تیم تروریستی داعش عملیات در روز عید سعید فطر را در دستور کار خود داشت که با اقدام به موقع سربازان گمنام امام زمان، همه عوامل آن شناسایی و دستگیر شدند.

این گروه که قصد اقدام تروریستی در عمق کشور و در شهرهای مذهبی را داشت به همراه سه قبضه کلاشینکف، یک قبضه مسلسل برتا به همراه صداخفه کن، دوربین دید در شب، سه کمربند انتحاری، سه گوشی تجهیز شده جهت انفجار از راه دور، مواد پیش‌ساز بمب، کیت‌های انفجاری، وسائل الکترونیکی، بیسیم و سایر وسائل ساخت بمب شناسایی و دستگیر شدند.

دستگیری 27 تروریست داعشی در 16مرداد 96 نیز یکی دیگر از اقدامات شاخص دستگاه امنیتی در کنترل اقدامات تروریستی داعش بعد از حادثه تهران بود. در این عملیات شاخص، عوامل داعش قصد داشتند با 17 عضو در داخل کشور و 10 عضو که نقش هدایت و فرماندهی را داشتند از خارج کشور اقدام خود را عملی سازند.

5 عضو وارد شده به داخل کشور قرار بود نقش عامل عملیاتی را ایفا نموده و 12 تن دیگر نیز وظائف پشتیبانی را بر عهده بگیرند. دستگیری این تیم پیشرفته داعش با تبادل اطلاعاتی با یکی از سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای همسایه صورت گرفت و همزمان 17 عضو داخل کشور و 10 عضو هدایتگر در خارج کشور دستگیر شدند.

داعش که بعد از عملیات تهران هر چه زده بود به در بسته خورده بود، هر بار با تفکر بیشتر و برنامه دقیق‌تر تلاش می‌کرد و مسیرهای مختلف را برای دستیابی به نتیجه امتحان می‌نمود.

غیر از مرزهای غربی، مرزهای شرقی، پوشش‌های متعدد، استفاده از عوامل فریب خورده داخلی، ساخت تجهیزات در داخل کشور و ده‌های شگرد دیگر را نیز امتحان نمود که هر بار با هوشمندی دستگاه امنیتی عوامل تروریست قبل از هر اقدامی دستگیر می‌شدند.

به این ترتیب تلاش‌های چندبرابری داعش بعد از اقدام تروریستی 17 خرداد تهران نه تنها هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت، بلکه دلیل شد همه عوامل، مرتبطین و تجهیزات و امکانات آنها  در داخل کشور کشف و ضبط شود.

دستگیری‌های گسترده و ضربه به خانه‌های تیمی فقط بخش اول از واکنش ایران به جسارت عوامل داعش در کشورمان بود که با هدف از بین بردن کامل توان و ظرفیت‌های داعش برای اقدامات احتمالی بعدی صورت گرفت. گام‌های بعدی این واکنش بسیار سخت‌تر و مهلک‌تر موجودیت داعش را هدف قرار دادند.

گام دوم: پاسخ موشکی

یازده روز بعد از حادثه تروریستی تهران و در حالی که تقریباً همه عوامل و مرتبطین داعش در ایران به طور کامل دستگیر شدند و همه توان عملیاتی این گروه تروریستی در ایران سلب گردید، نوبت به اقدام علیه مقر فرماندهی داعش در سوریه رسید.

روزهای پایانی خرداد 96 به دلیلی ضربات سختی که داعش از ارتش سوریه و از سوی دیگر نیروهای عراقی در دوماه گذشته خورده بود، مقر فرماندهی و تجمع ادوات و تجهیزات خود را در امن‌ترین نقطه سرزمین‌های اعلام خلافتش قرار داده بود. استان دیرالزور سوریه در شرقی‌ترین نقطه این کشور و هم‌مرز با عراق، از دو جبهه جنگ داعش با نیروهای عراقی و سوری بیشترین فاصله را داشت.

هم مقرهای فرماندهی، هم تجهیزات لجستیکی و انبارهای مهمات داعش به این منطقه منتقل شده بود تا از گزند دشمنان داعش دور باشد. در آخرین ساعات 28خرداد 96 با شناسایی دقیق چند نقطه از دیرالزور سوریه که مکان‌های اصلی تجمع این گروه تروریستی بود شناسایی شد و پرواز موشک‌های بالستیک و میان‌برد ذوالفقار به این نقاط آغاز شد.

6 موشک نقطه زن از دو استان کردستان با 604 کیلومتر مصافت تا دیر الزور و استان کرمانشاه با 654 کیلومتر فاصله تا محل‌های اصابت در دیرالزور، بدون اعلام قبلی حرکت چند دقیقه‌ای خود را به سوی اهداف مورد نظر آغاز کردند.

موشک‌های سپاه بعد از عبور از آسمان استان‌های شمالی عراق نظیر نینوا، اربیل و کرکوک به مناطق شرقی استان دیرالزور در خاک سوریه رسیدند و همانطور که برنامه‌ریزی شده بود با دقت نقطه زنی، چند ساختمان محل استقرار داعش را با خاک یکسان کردند.

در این حمله موشکی بنا به آماری که داعش هیچ‌گاه حاضر به تأیید آن نشد، 170 نفر از اعضای داعش در رده‌های فرماندهی در یک مرحله به هلاکت رسیدند. افرادی همچون ابوعاصم الیبی، عبدالقادر الفرانی، سعدالحسینی و الشیشانی داماد ابوبکر بغدادی در میان کشته‌ها قرار داشتند و علی‌رغم تکذیب داعش دیگر هیچ گاه این افراد دیده نشدند.

این حمله سخت سپاه به مقرهای فرماندهی داعش چنان ضربه سختی بر پیکر این گروه تروریستی وارد کرد که روند شکست‌های داعش بعد از حمله موشکی سپاه سرعت بیشتری گرفت.

حتی بسیاری از نیروهای این گروه تروریستی از ترس تکرار چنین حرکتی از مقرهای داعش گریختند و برای همیشه این گروه تروریستی را ترک کردند.

قدرت‌نمایی ایران در قبال حمله تروریستی داعش در 17 خرداد 96، نه تنها یک حق طبیعی و عرفی بین‌المللی بود، بلکه بسیاری از دشمنان را با این واقعیت به شکلی ملموس روبه‌رو کرد که تهدید جمهوری اسلامی ایران می‌تواند هزینه‌های مافوق تصور ایجاد کند و به هیچ وجه عقلانی نیست.

در کنار داعش برخی از دیگر دشمنان نظیر رژیم صهیونیستی نیز به شدت از این اقدام وحشت کردند، تا جایی که واکنش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را در پی داشت که خطاب به ایران گفته بود ما را تهدید نکنید!

پرده آخر: پایان خلافت داعش

هر چند بعد از ضربه به تمامی شبکه و مرتبطین داعش در ایران و حتی فرماندهان عملیات علیه ایران در کشورهای همسایه و همچنین حمله موشکی به مقرهای این گروه تروریستی، دیگر به کلی توان داعش برای اقدام علیه ایران از بین رفت و دیگر هیچ‌گاه تهدیدی از سوی این تروریست‌ها مشاهده نشد، اما گام سوم ایران یا همان گام آخر بر مبنای پاکسازی کامل داعش قرار گرفت.

در واقع اراده جمهوری اسلامی در سومین واکنش به داعش پاکسازی کامل خلافت خودخوانده این گروه تروریستی در منطقه بود تا توان تهدید آنها به طور کلی از میان برداشته شود.

این هدف ایران درواقع مسیری بود که در طول 6 سال مبارزه با تروریست‌ها در عراق و سوریه دنبال می‌شد. در این سال‌ها به درخواست دولت‌های عراق و سوریه نیروهای نظامی مستشار ایرانی برای کمک به ارتش و نیروهای مردمی سوریه و عراق در مبارزه با تروریست‌ها وارد این دو کشور شدند و با مدیریت و تجربه خود صحنه نبرد را به سود دولت‌های این دو کشور تغییر دادند.

6 سال مبارزه جریان مقاومت در نهایت منجر به نامه فرمانده سپاه قدس ایران سرلشگر قاسم سلیمانی به مقام معظم رهبری مبتی بر پایان سیطره داعش و برچیده شدن خلافت خودخوانده اسلامی تروریست‌ها در منطقه در 21 نوامبر 2017 شد.

بعد از شکست کامل داعش و دیگر تروریست‌های حاضر در سوریه و عراق، حامیان این گروه‌های تروریستی که برای بوجود آوردن آنها میلیون‌ها دلار هزینه کرده بودند نیز هیچ کاری پیش نبردند و حتی ائتلاف آمریکا با همراهی انگلیس و فرانسه به خاک سوریه و هدف قراردادن مواضع ارتش سوریه به بهانه جلوگیری از استفاده از سلاح‌های شیمیایی، اما درواقع با هدف نجات تروریست‌ها، هم به هیچ نتیجه‌ای نرسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.