×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

سرویس دنیا ميليتاری نيوز – دولتهای متجاوز به یمن از جمله عربستان و امارات متحده عربی به سختی میتوانند این واقعیت که روز به روز بیشتر روشن می‌شود را هضم کنند،  واقعیتی که نشان می‌دهد حدود سه سال محاصره و موشک‌باران و گرسنه نگه داشتن ملت یمن برای شکستن اراده مبارزان پابرهنه فایده‌ای نداشته و آنها از هر وسیله ابتدایی برای مقابله با جنگ تحمیل شده ضد کشور فقیر خودشان استفاده میکنند.  این واقعیت به مذاق ریاض و ابوظبی و سایر متحدانشان خوش نیامده است و به همین علت تلاش دارند از طریق ادعای مداخله ایران بر آن سرپوش بگذارند.  

در همین رابطه «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان یا «ترکی المالکی» سخنگوی جدید ائتلاف متجاوز به یمن تلاش دارند جامعه دنیای را نسبت به آنچه که توقف قاچاق موشک‌های بالستیک از ایران برای شبه نظامیان انصارالله نامیده‌اند، تحریک کنند.   در عین حال آنها نمی‌دانند چگونه باید ناتوانی سامانه دفاع هوایی خود به عنوان افتخار صنعت نظامی آمریکا را توجیه کنند. آخرین نمونه این ناتوانی هم شب گذشته در حملات موشکی یمن به خاک عربستان رخ داد که در آغاز چهارمین سال تجاوز رژیم سعودی به این کشور صورت گرفت. در این حملات، یکی از موشک‌های سامانه پاتریوت به زمین برگشت و چند کشته و زخمی برجای گذاشت.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

توانمندی‌های تسلیحاتی انصارالله در مقابله با ائتلاف سعودی/ انصارالله چند هزار نیروی نظامی دارد +عکس

عربستان این واقعیت را نادیده گرفته که یمن انباری از موشک‌های استراتژیک در اختیار دارد که ریاض تنها در کنفرانس‌های مطبوعاتی احمد العسیری سخنگوی سابق ائتلاف نظامی متجاوز عربستان موفق به تخریب آنها شده و واقعیت این است که با ادامه محاصره تحمیل شده به یمن،   آنها از ابتدایی‌ترین ابزار لازم برای توسعه موشکهای خود استفاده میکنند.  مهمترین نکته در این راستا در وجود اراده مبارزه در میان مردم یمن است که ریاض این نکته را نادیده گرفته و تلاش دارد اینگونه ادعا کنند که موشکهای مذکور ایرانی هستند.  

2209686 - یمنی‌ها چگونه به موشک‌های پیشرفته مجهز شدند/ خدمتی که حزب بعث به انصارالله کرد! +تصاویر
سامانه دفاع موشکی پاتریوت

روزنامه الاخبار لبنان در چند مقاله به بررسی پدیده موشک‌های جنبش انصارالله پرداخته که اخیرا به سمت متجاوزان سعودی و اماراتی شلیک شده است.  محاصره زمینی و هوایی و دریایی ائتلاف متجاوز به یمن از مارس ۲۰۱۵ تاکنون ادامه دارد و این رژیم همچنان تلاش دارد نسبت به آنچه که خطر مداخله ایران در یمن نامگذاری کرده، بزرگ‌نمایی کند تا احتمالا بتواند بر شکست خود در این جنگ سرپوش بگذارد.  

جنگنده‌های سعودی همه چیز را در یمن موشک‌باران کرده و این کشور فقیر را به خرابه تبدیل کرده‌اند.  موشکهای یمن در حالی به سمت متجاوزان سعودی و اماراتی شلیک میشود که احمد العسیری سخنگوی سابق ائتلاف نظامی چند هفته پس از آغاز جنگ عربستان به یمن مدعی شد که این کشور موفق به از بین بردن سامانه‌های موشکی یمن شده است.  

**تجربه‌های ناموفق موشک‌های انصار الله در حمله به عربستان

موشک‌هایی که عربستان مدعی انهدام آنها شده بود، با برد حدود ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتری خود، همچنان سیستم دفاعی پاتریوت عربستان سعودی را شکست می‌دهند.  

همزمان با هر یک از عملیات‌های  پرتاب موشک از یمن سوال‌های متعددی در رابطه با حجم و توان موشکی یمنی‌ها و منبع آن‌ها و ماهیت و واقعیت اصابت آنها به اهداف مورد نظر و قدرت تخریب آنها مطرح می‌شود.  

این در حالی است که نیروهای متجاوز به بهانه استفاده از کالاهای مختلف نظیر کودهای شیمیایی کشاورزی و لولههای آب در ساخت موشک‌ها، از  ورود آنها به یمن جلوگیری میکنند.  

2209688 - یمنی‌ها چگونه به موشک‌های پیشرفته مجهز شدند/ خدمتی که حزب بعث به انصارالله کرد! +تصاویر
تصویری که یمنی‌ها از موشک برکان ۲ منتشر کردند

علاوه بر این‌ها قبل از هر عملیات موفق شلیک موشک بالستیک،  تجربههای ناموفقی نیز وجود دارد.  این موضوع میتواند شبهه قاچاق موشکها از خارج را از بین ببرند.  در همین رابطه در ۲۴دسامبر گذشته یک موشک لحظاتی بعد از پرتاب در شمال صنعا فرود آمد.  تعداد دیگری از موشکها نیز به شیوه مشابه همین روند طی سال گذشته در استان‌های صعده و عمران و الجوف و تعز و حجه سقوط کرده‌اند.  

از زمان آغاز تجاوز عربستان به یمن  در سال جاری میلادی دست کم ۹۰ موشک بالستیک  به مراکز نظامی و فرودگاهها و تاسیسات نفتی عربستان شلیک شده استیک افسر عالی‌رده در وزارت دفاع در صنعا که خواست نامش فاش نشود، به روزنامه الاخبار گفت که از زمان آغاز تجاوز عربستان به یمن  در سال جاری میلادی دست کم ۹۰ موشک بالستیک  به مراکز نظامی و فرودگاهها و تاسیسات نفتی عربستان شلیک شده است. این منبع ادامه داد که کارشناسان یمنی در بخش تولید تسلیحات نظامی در گذشته با مشکلات عدیده‌ای در مهار سیستم کنترل موشک‌های پیشرفته شامل «اسکاد» روسیه و «موسودان» کره شمالی مواجه بودند و این موضوع دلیل کاهش دقت اصابت موشکها و انحراف تعدادی از این موشکها از اهداف مورد نظر به اندازه ۲۰۰ تا ۴۰۰ متر می‌شد.   این مشکل تا زمان شلیک موشک بالستیک به فرودگاه ریاض در نوامبر گذشته ادامه پیدا کرد، اما در آن زمان سیستم هدف‌گیری موشک‌ها دقیق‌تر شده و اصابت به هدف با دقت بالا انجام گرفت.  

**انبارهای موشکی انصار الله  

منابع نظامی متعدد تاکید دارند که  جنبش انصارالله پس از تحت کنترل گرفتن شهر صنعا در دسامبر سال ۲۰۱۴، روی انبارها و  مراکز موشکی این کشور در اطراف پایتخت دست گذاشتند. در آن زمان یمن موشک‌های زیر را در اختیار داشت: 

2209689 - یمنی‌ها چگونه به موشک‌های پیشرفته مجهز شدند/ خدمتی که حزب بعث به انصارالله کرد! +تصاویر
تصویری که یمنی‌ها از موشک زلزال۳ منتشر کردند

موشک‌های زمین به زمین با برد حدود ۱۲۰ کیلومتر.

موشک‌های «هواسونگ» با برد حدود ۳۲۰  کیلومتر.

موشک‌هایی از نوع «اسکاد بی» که تعداد آنها بالغ بر ۵۰۰ فروند ارزیابی شده و یمن آنها را در  دهه ۸۰ قرن گذشته میلادی از اتحاد جماهیر شوروی خریداری کرده است.  

علاوه بر این‌ها موشک‌های روسی «توشکا» با برد ۱۲۰  کیلومتر در اختیار نیروهای انصارالله قرار گرفت. انصار الله نخستین موشک توشکا را در  سپتامبر سال ۲۰۱۵ شلیک کرد و پایگاه صافر در جنوب مأرب را  هدف قرار داد که در نتیجه این حمله ۹۹ نفر از عناصر ائتلاف سعودی کشته شدند که بیشتر آنها افسر و نظامیان اماراتی بودند.  

علاوه بر مواردی که اشاره شد، علی عبدالله صالح رئیس جمهور اسبق یمن در روز ۲۲ می سال ۲۰۱۰ گزارش نظامی برای عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان ارائه کرد.  دولت صنعا در آن زمان اعلام کرد که موشک‌های  با برد متوسط «موسودان بی ام» را  در اختیار دارد که برد آن از موشک‌های اسکاد و توشکا بیشتر است و دولت یمن در جریان قراردادی نظامی با کره شمالی در سال ۱۹۹۸ آنها را خریداری کرده است.   نیروی دریایی اسپانیا محموله‌ای از این  موشک‌ها را در سال ۲۰۰۲ در دریای سرخ توقیف کرد، اما دولت یمن موفق شد در قبال امتیازاتی، آمریکا را قانع به آزادسازی این محموله موشکی خود نماید که شامل ۱۵ موشک بود که زیر محموله سیمان جاسازی شده بود.  

**منبع اصلی توسعه موشک‌های داخلی یمن چیست؟

به این ترتیب موشک‌های موسودان که بردی حدود ۵۰۰ کیلومتری داشتند، در اختیار ارتش یمن قرار گرفت. اما  سوال اینجا بود که ارتش و نیروهای مقاومت یمن چگونه موفق شد به موشکهایی دست پیدا کند که برد آن‌ها به هزار کیلومتر می‌رسد؟

بنابر اعلام منابع نظامی، در پی سقوط بغداد پایتخت عراق به دست اشغالگران آمریکایی در سال ۲۰۱۳،   صنعا بیش از ۲۰۰ کارشناس نظامی عراقی را جذب کرد و آنها را در اردوگاه‌های ویژه خود که تحت فرماندهی احمد علی عبدالله صالح  فرزند رئیس جمهور سابق یمن اداره می‌شد، به کار گرفت. بخشی این افراد نیز در لشکر اول زرهی به فرماندهی سرتیپ علی محسن الاحمر حضور داشتند که در آن زمان معاون رئیس جمهور یمن بود و در ریاض پایتخت عربستان اقامت داشت.  

با تسلط جنبش انصارالله در صنعا بخش تولیدات نظامی نیز که کارشناسان خبره یمنی به همراه ژنرال‌های فراری از بغداد نظارت آن را در اختیار داشتند، به دست نیروهای انصارالله افتبه این ترتیب بخش تولید تسلیحات جنگی در وزارت دفاع یمن در صنعا شکل گرفت و کارگاه‌ها و کارخانه های ویژه ای برای توسعه تسلیحات این کشور آغاز به کار کرد.

از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش توسعه موشک‌های روسی و کره شمالی با استفاده از تجربیات ژنرالهای عراقی بود.  

با تسلط جنبش انصارالله در صنعا بخش تولیدات نظامی نیز که کارشناسان خبره یمنی به همراه ژنرال‌های فراری از بغداد نظارت آن را در اختیار داشتند، به دست نیروهای انصارالله افتاد. ژنرال علی محسن الاحمر تمام این موارد را از ریاض مخفی کرده بود و تلاش داشت ضمن همراهی با ادعاهای ریاض، ایران را به مداخله در یمن و  حمایت از جریان انصارالله از طریق ارسال کارشناس و موشک متهم کند.  

**قدرت بازدارندگی موشک‌های یمن

موشک‌های موجود در نزد نیروهای یمنی گر چه در شرایط کنونی در ایجاد موازنه قدرت با نیروهای ائتلاف چندان موثر نبوده است، اما میتواند عامل بازدارندگی قابل توجهی به شمار رود و همین تعداد از شلیک‌ها نیز سعودی‌ها را دچار ترس و واهمه کرده و تا بارها صدای آژیر خطر را در پایتخت این کشور بلند کرده است.

به ویژه که ریاض ناتوانی خود را در رصد این موشک‌ها ثابت کرده و کارشناسان نظامی نسبت به تاثیرگذاری سامانه آمریکایی دفاع هوایی پاتریوت برای مقابله با این موشکها ابراز تردید کرده‌اند.  

2209692 - یمنی‌ها چگونه به موشک‌های پیشرفته مجهز شدند/ خدمتی که حزب بعث به انصارالله کرد! +تصاویر
تصویری که یمنی‌ها از موشک قاهر۲ منتشر کردند

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در گزارش خود که در دسامبر سال گذشته میلادی به نقل از کارشناسان آکادمی مطالعات بین‌المللی میدلبوری منتشر شد، تاکید کرد که سامانه پاتریوت که عربستان استفاده کرده، احتمالا در رهگیری موشکهای بالستیک شلیک شده از یمن که در نزدیکی فرودگاه ریاض منفجر شد،  ناموفق بوده است.  

این کارشناسان اعلام کردند که عربستان ۵ موشک رهگیر از سامانه پاتریوت آمریکا شلیک کرد،  اما این موشک‌ها یا به قسمت پشتی موشک مهاجم اصابت کردند و کلاهک انفجاری آن باقی ماند، یا اینکه کاملا در مسیر خود برای انهدام موشک مذکور اشتباه کردند و موشک یمنی به خودی خود به دو بخش تقسیم شده است.  

در این رابطه بیشتر بخوانید:

چریک‌های پابرهنه یمنی، چگونه ارتش میلیاردی سعودی را زمین‌گیر کردند؟

شکست سامانه دفاع هوایی پاتریوت، ریاض را بر آن داشت که تلاشهای خود را برای تحت مالکیت گرفتن سامانه دفاع هوایی اس ۴۰۰ روسیه آغاز کند.  این در حالی بود که ریاض ادعا میکرد که سامانه دفاعی آمریکایی این کشور موفق شده ۸۳ موشک شلیک شده از خاک یمن  در عربستان سعودی را رهگیری کند.  

احمد عایض تحلیلگر و نویسنده مسائل نظامی و راهبردی  به روزنامه الأخبار گفت که در حال حاضر موشک‌های یمنی که  در داخل این کشور توسعه پیدا کرده‌اند،   برد خود را به ۱۳۰۰ کیلومتر افزایش داده‌اند که این موضوع آینده و نفوذ نیروهای مزدور آمریکایی در منطقه را تهدید می‌کند.  وی تاکید دارد که نیروی موشکی همچنان به عنوان یک عامل بازدارنده مطرح است و میتواند جایگزینی برای برتری هوایی و دریایی نیروهای متجاوز به یمن بوده و به زودی موازنه‌های قدرت را تغییر دهد.  

2209690 - یمنی‌ها چگونه به موشک‌های پیشرفته مجهز شدند/ خدمتی که حزب بعث به انصارالله کرد! +تصاویر
تصویری که یمنی‌ها از موشک قاهر۲ منتشر کردند

**سامانه‌های ضد هوایی یمن 

عملیات توسعه توانمندی‌های موشکی یمن در نزد ارتش و کمیتههای مردمی تنها منحصر به  نیروهای زمینی نیست،  بلکه نیروهای هوایی و دریایی را نیز شامل می‌شود که فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند و طی فاصله زمانی کوتاهی این فعالیتها به بار نشسته است.  

سامانه های ضد هوایی یمن در ۸ ژانویه جاری موفق شده یک هواپیمای وابسته به نیروهای ائتلاف از نوع اف ۱۵ را در صنعا  پایتخت یمن هدف قرار دارد.   همچنین سامانه‌های مذکور یک هواپیمای وابسته به نیروهای ائتلاف از نوع تورنیدو را در استان صعده ساقط کردند.   نیروهای دفاع هوایی یمن موفق شدند یک هواپیمای جاسوسی وابسته به نیروهای ائتلاف در استان مأرب را ساقط کنند. در ماه گذشته میلادی نیز یک هواپیمای مشابه در استان حجه ساقط شده بود.  

نیروهای یمنی در این رابطه اعلام کردند که تلاش‌های گسترده‌ای را برای در اختیار گرفتن نیروی هوایی و توانمندیهای دفاعی بازدارنده انجام داده است. در روز ۲۱ سال ۲۰۱۷، انصارالله از سامانه دفاع هوایی جدید خود خبر داد که حساسیت بالایی در رصد هواپیماهای متجاوز دارد. این سامانه در همان روز به آزمایش گذاشته شده و یک هواپیمای جنگنده اف ۱۵ وابسته به نیروهای ائتلاف را در منطقه نجران ساقط کرد. ۳ ماه پیش نیز در همین منطقه یک هواپیمای جنگنده از نوع اف ۱۶ ساقط شده بود.   نیروهای یمنی طی سال گذشته مجموعاً ۲۹ هواپیمای وابسته به ائتلاف از جمله هواپیماهای تایفون و بلک هوک بعلاوه ۱۹ هواپیمای جاسوسی را سرنگون کرده‌اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.