×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2215567 - پیشرفت در مذاکرات آمریکا و اروپا درباره توافق مکمل برجام

به گزارش ميليتاری نيوز، برایان هوک، مدیر بخش‌ سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه از حصول پیشرفت در مذاکرات آمریکا با اروپا برای رسیدن به «توافق مکمل برجام» خبر داد. 

بیشتر بخوانید:

مشاور اوباما: «آمریکا غیرقابل اعتماد است»

هشدار مرکل به نتانیاهو درخصوص برجام

باربارا اسلاوین، ستون‌نویس المانیتور می‌گوید هوک علی‌رغم این از پیش‌بینی درباره اینکه آیا دو طرف می‌توانند تا ضرب‌الاجل ۱۲ می به توافق نهایی در این خصوص دست پیدا کنند یا خیر اجتناب کرد.

برایان هوک، در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که ایران «از لحاظ فنی» به مفاد توافق هسته‌ای برجام پایبند بوده است. وی اتهامات همیشگی علیه ایران را تکرار کرد و گفت ایران از هواپیماهای مسافربری برای حمایت از تروریسم استفاده می‌کند. 

این مقام آمریکایی گفت که وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز جدیدی برای خرید هواپیمای مسافربری توسط ایران صادر نکرده و مجوزهای قبلی این وزارتخانه در این خصوص کماکان اجرایی هستند. 

مقام وزارت خارجه آمریکا تحلیل‌ها درباره اینکه تلاش‌های دولت ترامپ برای بازمذاکره درباره برجام بر مذاکرات با کره شمالی اثرگذار خواهند بود را رد کرد. 

پیش از این وبگاه آکسیوس به جزئیات جدیدی از رایزنی‌های هفته گذشته دیپلمات‌های اروپایی با آمریکایی‌ها در شهر «برلین» برای مجاب کردن واشنگتن به ماندن در توافق هسته‌ای با ایران و گروه ۱+۵ (برجام) ارائه کرده بود. 

به نوشته آکسیوس، دیپلمات‌های اروپایی در این نشست که پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد پیش‌نویس‌هایی برای توافق بر سر برجام بدون ابطال آن یا مذاکره مجدد در خصوص آن ارائه کردند. طرح پیشنهادی اروپایی‌ها، خواستار تشدید فشارها علیه ایران بود. 

یک دیپلمات ارشد اروپایی که در این نشست حضور داشت گفت که اختلافات میان آمریکا و سه کشور اروپایی، در واقع به پایان رسید، اما دیپلمات‌های فرانسه، آلمان و برتانیا تصور می‌کنند احتمال یافتن فرمولی برای مجاب کردن ترامپ به ماندن در برجام بسیار اندک است. 

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنا هم پیش از این ارزیابی‌های مشابهی از تصمیم ترامپ در خصوص برجام مطرح کرده‌اند.

 «دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه، در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند. 

او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد. 

دیپلمات‌های اروپایی تا کنون دیدارهایی را در لندن، پاریس و برلین با طرف‌های آمریکایی برگزار کرده و برای یافتن راهی جهت مجاب کردن ترامپ به ماندن در برجام تلاش کرده‌اند. 

آکسیوس به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی ارزیابی‌های زیر را از وضعیت مذاکرات میان طرف‌های آمریکایی و اروپایی در خصوص برجام مطرح کرده است: 

* آمریکا و قدرت‌های اروپایی در آستانه رسیدن به توافق برای تحریم برنامه موشکی ایران هستند. این تحریم‌ها موشک‌های دوربرد ایران با برد بالای ۱۲۰۰ مایل را شامل می‌شوند. 

* از اختلافات دو طرف برای اعمال تحریم علیه ایران به بهانه فعالیت‌هایش در سوریه، عراق، لبنان و یمن کاسته شده است. 

* پیشرفت‌های قابل توجهی میان طرف‌های آمریکایی و اروپایی در خصوص تقویت نظام بازرسی‌ها از سایت‌های هسته‌ای «مشکوک» ایران حاصل شده است.

* اختلافات زیادی میان طرفین بر سر مطالبات طرف آمریکا برای طولانی کردن بندهای زوال‌پذیر برجام وجود دارد. دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند «اصلاح» این بخش از توافق به معنی مذاکره مجدد در خصوص برجام است و آنها به شدت با این اقدام مخالفند.

در جریان نشست برلین، مذاکره‌کنندگان انگلیس، آلمان و فرانسه از هیئت آمریکایی پرسیده‌اند آیا آنها به خصوص بعد از اخراج رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا اصلاً از طرف رئیس‌جمهور مجوزی برای توافق با طرف‌های اروپایی دارند یا خیر. 

برایان هوک، مدیر بخش سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا که ریاست هیئت آمریکایی در نشست برلین را بر عهده داشته گفته که ترامپ هنوز به تلاش برای رسیدن به توافق با اروپایی‌ها و ماندن در برجام متعهد است. طبق گفته این دیپلمات اروپایی، تیم آمریکایی تأکید کرده مذاکرات با قدرت‌های اروپایی را تا ضرب‌الاجل ۱۲ می ادامه خواهد داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.