×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1886583 - اهمیت راهبردی یک سقوط

به گزارش میلیتاری نیوز به نقل از ميليتاری نيوز، «ماشاءالله ذراتی» در یادداشت روزنامه «وطن امروز» نوشت: 

بدون شک صبحگاه شنبه ۲۱ بهمن ماه ۹۶ به عنوان روزی فراموش نشدنی در تاریخ مقاومت و سلسله‌شکست‌های رژیم صهیونیستی ثبت خواهد شد. روزی که چه بسا به عنوان آغاز انقلابی دیگر در عرصه تحولات منطقه لقب گیرد. خبر هدف قرار گرفتن جنگنده اف۱۶ اسرائیل توسط پدافند هوایی سوریه بهت و غافلگیری رسانه‌ها را در پی داشت. اینکه سوریه جنگ‌زده و ویران موفق به هدف قرار دادن جنگنده پیشرفته اسرائیلی شده بر این غافلگیری و بهت می‌افزود.

جنگنده اف۱۶ فایتینگ فالکن به معنای شاهین مبارز، جنگنده سبک، کوچک و چابک آمریکایی است که شرکت جنرال داینامیکس به سفارش دولت ایالات متحده آمریکا ساخته است. نقش اصلی این هواپیما، پشتیبانی جنگنده‌های بزرگ‌تر مانند اف۱۵ در درگیری‌های هوایی و حملات زمینی است و تقریبا ۲۴ کشور از این هواپیما استفاده می‌کنند. این جنگنده مدرن، با انواع فناوری‌های منحصر به فرد خود، نقش بسزایی در برتری هوایی نیروهای جنگنده ایفا می‌کند. از جمله اینکه این جنگنده از نظر تعمیرات و آماده شدن برای عملیات، بسیار سریع و ساده است.

در حالی که مقامات اسرائیلی اعتراف کردند اصابت موشک سامانه پدافندی ارتش سوریه، عامل سقوط جنگنده این رژیم بوده است، موفقیت نیروهای سوری در هدف قرار دادن این جنگنده را نباید صرفا در چارچوب معادلات نظامی تحلیل و بررسی کرد. این رویداد مهم از ابعاد مختلف روانی، نبرد نامتوازن و نامتقارن و همچنین تحولات ژئوپلیتیک در منطقه قابل تامل و توجه است.

این نخستین بار از سال ۱۹۸۲ است که اسرائیل تایید می‌کند یک جنگنده‌اش هدف قرار گرفته است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی این حادثه را «ضربه‌ای به اعتبار و ابهت» نیروی هوایی اسرائیل توصیف کرده‌اند.

به اعتراف نیویورک‌تایمز  این حادثه نخستین مورد شاخص از درگیری اسرائیل با نیروهای مستقر در بلندی‌های جولان و نخستین مورد از سقوط یک جنگنده اسرائیلی بر اثر «آتش دشمن» از اوایل دهه ۸۰ میلادی تاکنون است.

این روزنامه آمریکایی در تحلیل اثرات آتشی که از لاشه سوزان این جنگنده به خرمن ابهت صهیونیست‌ها افتاده، نوشته: «سقوط این جت جنگنده ضربه‌ای سنگین به حیثیت اسرائیل و نشانه تغییری عمده در مسیری بود که اسرائیل سال‌ها می‌رفت و با داشتن معافیت نسبی از مجازات، به اهداف خود در سوریه حمله می‌کرد.» و اکنون در آستانه جشن ورود انقلاب اسلامی ایران به ۴۰ سالگی شاهد چنین تحول و پیشرفت چشمگیری در رشد، بالندگی و اعتماد به نفس در ملت‌ها و کشورهای مظلوم منطقه هستیم.

سقوط این جنگنده موجب ارتقای روحیه محور مقاومت و ملت‌های ضدصهیونیستی شد که سال‌هاست مستقیم یا غیرمستقیم تحت ظلم و ستم این رژیم و دخالت‌های آن هستند. ملت‌ها و گروه‌های مبارز در سراسر جغرافیای اسلام از این رویداد خوشحال شده و روحیه مضاعفی گرفتند.
اما با پیگیری و رصد تحولات سوریه متوجه می‌شویم این توانمندی یک‌شبه به‌دست نیامده و حداقل حاصل یک برنامه‌ریزی و تلاش یک‌ساله است.

جمعه ۲۷ اسفند ۹۵ بود که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مناطقی را در سوریه هدف قرار دادند. اگر چه این نخستین بار نبود که صهیونیست‌ها دست به تجاوز نظامی علیه سوریه می‌زدند اما آنچه دلیل شد این رخداد بیشتر مورد توجه قرار گیرد این بود که در اقدامی کم‌سابقه ارتش سوریه به این تجاوز پاسخ داد؛ موضوعی که آن زمان نوید تحولی جدی در معادلات امنیتی منطقه را می‌داد.

«نعام عمیر»، تحلیلگر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی، واکنش آن موقع سامانه دفاع هوایی ارتش سوریه در شلیک به سمت جنگنده‌های این رژیم را «حادثه‌ای دراماتیک» توصیف کرد و گفت: برتری هوایی ما زیر سوال رفته و معادلات امنیتی دستخوش تغییر قرار گرفته است. عمیر افزود: اتفاق استثنایی در این قضیه آن است که جنگنده‌های اسرائیل هنگام پرواز در آسمان اسرائیل مورد شناسایی رادارهای سوریه قرار گرفتند. این اتفاق نشان می‌داد اقدامات عملیاتی از این نوع زیر نظر رادارها قرار دارد و نیروی هوایی اسرائیل برای از سرگیری فعالیت‌ها باید به فکر شیوه تازه و ابتکاری باشد چون این اتفاق یک اتفاق پیچیده بود و چالشی برای اسرائیل به شمار می‌رفت.

تارنمای روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز با «استثنایی خواندن» حادثه اسفندماه ۹۵، آن را خطرناک‌ترین برخورد بین دمشق و تل‌آویو از ابتدای بحران سوریه دانست.

حال تکامل و پیشرفت توان نظامی سوریه و سقوط جنگنده این رژیم و شکستن معادله موجود به این نحو می‌تواند نیروی هوایی و ارتش اسرائیل را از منطقه عقب براند و توانایی اسرائیل در حمله به فعالیت‌های تسلیحاتی محور مقاومت در پشت مرزها را زیر سوال ببرد. اسرائیل پیش از این اعلام کرده نسبت به ارسال سلاح راهبردی به حزب‌الله و به طور کلی در قبال جابه‌جایی سلاح بین مرزها در خاورمیانه سکوت نخواهد کرد اما از امروز به بعد شکی نمانده که چالش پیش روی اسرائیل بزرگ‌تر از گذشته شده است.

سقوط جنگنده رژیم صهیونیستی بار دیگر هیمنه پوشالی این رژیم را به دنیا و بویژه دنیا اسلام ثابت کرد و نشان داد در منطقه‌ای که مناسبات قدرت و زور حاکم است سخن گفتن از منطقه قوی و امنیت شبکه‌ای در این شرایط یک آدرس غلط و اشتباه است. در شرایطی که دشمن و بویژه ایالات متحده آمریکا عزم بر تضعیف و نابودی محور مقاومت در منطقه دارد، مسیر درست و صحیح عبارت از خودباوری و مقاومت با تکیه بر سنت‌های الهی و ایمان به نصرت و امداد پروردگار است. در پایان همانگونه که این جمله در شبکه‌های اجتماعی و از سوی تحلیلگران به کرات مورد اشاره قرار گرفت، مهم‌ترین پیام اسقاط جنگنده متجاوز اسرائیل در سوریه این بود که از این پس بعد از لبنان و غزه، در سوریه هم «دوران بزن در رو تمام شده» است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.