×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش میلیتاری نیوز به نقل از سرویس دفاع و امنیت ميليتاری نيوز، ساعات آغازین این هفته، رسانه ها و افکار عمومی دنیا شاهد بروز تحولات مهمی در مرزهای سوریه با فلسطین اشغالی بودند؛ جایی که برای نخستین بار در چند سال اخیر، یگانهای دفاع هوایی ارتش سوریه، پاسخی قاطع و حساب شده به تجاوزات مکرر و حملات گاه و بیگاه پرنده های صهیونیست داده و موفق به سرنگون کردن یک اف ۱۶ متجاوز اسراییلی شدند.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

بر اساس آنچه منابع خبری مختلف گفته اند، کل درگیری ها با ورود یک فروند پهپاد از سمت سوریه به بلندهای جولان اشغالی آغاز شده که توسط اسراییلی ها شناسایی و در نهایت توسط یک فروند بالگرد آپاچی اسراییلی هدف قرار می گیرد، اسراییلی ها ادعا می کنند که لاشه این پهپاد را بدست آورده اند.

در ادامه دسته پروازی از اف ۱۶ های نیروی هوایی اسراییل به پایگاه هوایی T-۴ نیروی هوایی سوریه در منطقه پالمیرا در مرکز سوریه حمله می کنند که ظاهرا در راه برگشت یکی از اف ۱۶ های اسراییلی مورد اصابت قرار گرفته و دو خلبان آن ناچار به خروج اضطراری از جنگنده خود شدند و در جایی در داخل جولان اشغالی فرود آمدند که یکی از خلبانان در وضعیت بد جسمانی قرار دارد.

2188818 - نفرین سفارش اف-۱۶ های ایران پس از ۴۰ سال اثر کرد/ باراک یا سوفا؛ کدام پرنده صهیونیست‌ها در تله پدافندی سوریه گیر کرد؟ +عکس
لاشه اف ۱۶ ساقط شده اسراییلی در جولان اشغالی

برخی از رسانه ها و کارشناسان اعتقاد دارند که کل ماجرای نفوذ این پهپاد به سرزمین های اشغالی یک سناریوی از قبل چیده شده برای تله گذاری و نابودی جنگنده اسراییلی است که فعلا نمی توان با قطعیت درباره این مسئله اظهار نظر کرد اما اگر اینچنین هم باشد، ترفند و نکته جالبی محسوب می شود.

مهاجم سرنگون شده، کدام پرنده بود؟

با توجه به این که اعلام شده است بعد از ساقط شدن اف ۱۶ اسراییلی، دو خلبان از جنگنده خارج شده اند، لذا ما یا با F-۱۶D و یا F-۱۶I اسراییلی رو به رو هستیم.

اسراییلی ها در چندین مرحله، جنگنده های اف ۱۶ را از آمریکا دریافت کرده اند که سری اول آن در حقیقت اف ۱۶ های سفارش داده شده توسط ایران بود که بعد از انقلاب و لغو شدن سفارش این پرنده ها به اسراییل تحویل داده شد. در سالهای بعد صهیونیست ها جنگنده های سری C/D را نیز از خانواده اف ۱۶ تحویل گرفتند و در نهایت سری I که جنگنده ای مخصوص نیازهای اسراییل است، به آنها تحویل شد.

گزارش میلیتاری نیوز به نقل از دیگری از ميليتاری نيوز درباره ابعاد بین‌المللی هدف قرار گرفتن جنگنده اسرائیلی:

آیا حمله به جنگنده اسرائیل با اطلاع روس‌ها بود؟/ تغییر قواعد بازی در خاورمیانه با سقوط یک جنگنده

اف ۱۶ های سری سی و دی بلوک ۳۰ که جنگنده های چند منظوره تک سرنشین و دو سرنشین هستند به این رژیم در طول دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی تحویل شد. این جنگنده های چند منظوره توان حمل موشک های هوا به هوای هدایت راداری فعال سری امرام، موشک های حرارتی هوا به هوا، موشک ضد رادار شرایک و هارم و مهمات هدایت ماهواره ای سری JDAM و غلاف هدف گیری بر علیه اهداف سطحی را دارند.

2188813 - نفرین سفارش اف-۱۶ های ایران پس از ۴۰ سال اثر کرد/ باراک یا سوفا؛ کدام پرنده صهیونیست‌ها در تله پدافندی سوریه گیر کرد؟ +عکس
یک فروند اف ۱۶ دی اسراییلی

اما ارتش صهیونیستی مدل پیشرفته تری از اف ۱۶ را در سالهای آغازین هزاره جدید به اسم F-۱۶I یا سوفا که به عبری به معنای طوفان است را سفارش داد. این مدل از اف ۱۶ بر اساس اف ۱۶ های دی بلوک ۵۲ توسعه پیدا کرده است اما در حدود ۵۰ درصد از قطعات آن در بخش های الکترونیک پرواز ساخت اسراییل است و بخش عمده ای از تسلیحات این جنگنده نیز ساخت رژیم صهیونیستی محسوب می شود.

2188814 - نفرین سفارش اف-۱۶ های ایران پس از ۴۰ سال اثر کرد/ باراک یا سوفا؛ کدام پرنده صهیونیست‌ها در تله پدافندی سوریه گیر کرد؟ +عکس
دو فروند اف ۱۶ آی اسراییلی

البته درباره اف ۱۶ های سی و دی اسراییلی ذکر این نکته مهم است که آنها در خود سرزمین های اشغالی به استاندارد باراک ۲۰۲۰ ارتقاء یافته اند و از جهات زیادی خصوصا در بحث سامانه های نرم افزاری، نمایشگرها و نوسازی سازه هواپیما تحت مدرن سازی قرار گرفتند و دارای شباهت های زیادی به خانواده سوفا هستند. البته هنوز دقیقا مشخص نیست پرنده ساقط شده اخیر اف ۱۶ دی یا اف ۱۶ آی بوده است.

ساقط کننده پرنده صهوینیستی چه بوده است؟

اما بحث بسیار مهم درباره این حادثه، سامانه ساقط کننده اف ۱۶ مهاجم است که تا به الان خبر دقیقی درباره سامانه منهدم کننده اف ۱۶ در دسترس نیست و از طرف دیگر منابع خبری از شلیک تعداد زیادی از موشک های ضد هوایی سوری (تا حتی ۲۵ فروند موشک) اطلاع می دهند. به صورت استاندارد اگر به این ماجرا توجه شود احتمالا بتوان گفت در زرادخانه سوری ها دو سامانه باک و پانتسیر وجود دارند که توانایی درگیری و نابود کردن اف ۱۶ های اسراییلی را دارا هستند. البته بنا به تصاویر موجود، موشک هایی مثل اس ۲۰۰ و سام ۶ نیز به سمت مهاجمین شلیک شدند.

پانتسیر یک سامانه دفاع کوتاه برد با ترکیب توپ و موشک با برد حدود ۲۰ کیلومتر و سامانه باک نیز یک سامانه دفاع هوایی برد متوسط با برد حدودا ۵۰ کیلومتر است. این دو سامانه دارای توانایی های بالا برای مقاومت کردن در برابر سیستم های جنگ الکترونیک جنگده های اسراییلی هستند.

2188826 - نفرین سفارش اف-۱۶ های ایران پس از ۴۰ سال اثر کرد/ باراک یا سوفا؛ کدام پرنده صهیونیست‌ها در تله پدافندی سوریه گیر کرد؟ +عکس
سامانه باک ارتش سوریه

از طرف دیگر با نگاهی به تصویر لاشه اف ۱۶ اسراییلی یک نکته را می توان متوجه شد و آن هم این که سازه اف ۱۶ اسراییلی تا لحظه برخورد به زمین نابود نشده است یعنی هر اتفاقی برای این جنگنده در آسمان رخ داده است مشخصا به نابودی آن در آسمان منجر نشده و خلبانان توانسته اند آن را به سمت سرزمین های اشغالی هدایت کنند و در نهایت آن را ترک کردند.

احتمال اصلی انفجار یک موشک به صورت مجاورتی در نزدیکی این هواپیما و برخورد ترکش ها به آن و احتمال دیگر برخورد گلوله های توپ به این جنگنده است. فراموش نکنیم که سامانه پانتسیر دارای دو قبضه توپ ۳۰ میلی متری با نواخت تیر ۲۵۰۰ تیر در دقیقه برای هر توپ است. باز هم تاکید بر این نکته مهم است که این احتمال وجود دارد که این هواپیمای اسراییلی توسط سامانه های ساده تری مثل سام ۶ سوری ها مورد اصابت قرار گرفته باشد.

2188827 - نفرین سفارش اف-۱۶ های ایران پس از ۴۰ سال اثر کرد/ باراک یا سوفا؛ کدام پرنده صهیونیست‌ها در تله پدافندی سوریه گیر کرد؟ +عکس
سامانه پانتسیر ارتش سوریه

مسلما در روزهای آینده اطلاعات بیشتری درباره آنچه بر سر اف ۱۶ اسراییلی آمده است منتشر خواهد شد اما آنچه در حال حاضر می توان گفت این مسئله است که سوری ها بعد از مدتها تجاوز ادامه دار هوایی اسراییل موفق شدند برای نخستین بار یک پرنده مهاجم را به زیر بکشند که این اتفاق سوای بحث های نظامی و اثراتی که در نوع برخوردهای آینده رژیم صهیونیستی و محور مقاومت خواهد داشت شارژ روحی بسیار سنگین برای ارتش و مردم سوریه محسوب می شد.

  1. زیتون

    وزارت دفاع باید دوربین تله ای بسازه و در اختیار محیط زیست بزاره تا احتمال جاسوسی کاهش پیدا کنه…….

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.