×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2039711 - راه حل ترکیه برای در امان ماندن از انتقام روسیه

به گزارش میلیتاری نیوز به نقل از ميليتاری نيوز، با توجه به استقرار سامانه دفاعی ارتش سوریه در شمال غرب این کشور که به نظر می رسد با چراغ سبز روسیه صورت گرفته و به مثابه پیامی هشدار آمیز به ترکیه است در این باره عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت: باید پرسید آیا مسکو در صدد انتقام از آنکارا است؟ ترکیه برای در امان ماندن از واکنش روسیه به سرنگونی هواپیمای سوخو چه باید بکند؟

نقش ترکیه در تحویل دادن جسد خلبان روسی

این در حالی است که روسیه جسد خلبان  خود را که هواپیمایش به دست جبهه النصره در منطقه سراقب حومه ادلب سقوط کرده بود، تحویل گرفت و در این میان ترکیه در تحویل دادن جسد خلبان روسی نقش اصلی داشت و بعید نیست لاشه هواپیما را نیز به درخواست روسیه تحویل دهد.

پوتین در این خصوص همچنان سکوت کرده است و بر تحویل گرفتن لاشه هواپیما به منظور بررسی دقیق آن تاکید دارد تا مشخص شود موشکی که آن را هدف قرار داد، آمریکایی از نوع استینگر بوده یا  از نوع موشک های قدیمی سام روسی؟

در این خصوص دو دیدگاه وجود دارد، یکی اینکه این موشک آمریکایی بوده و جبهه النصره از طریق طرف سوم آن را دریافت کرده بود تا مانع پیشروی  ارتش سوریه تحت پشتیبانی هوایی روسیه به سمت مرکز ادلب آخرین پناهگاه مخالفان سوریه در شمال غرب این کشور شود .

بر اساس نظر دوم نیز بعید نیست این موشک از موشک های قدیمی روسی بود که مخالفان یا آن را بعد از تسلط بر انبارهای ارتش سوریه به دست آورند یا از اوکراین.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده سرنگونی جنگنده روسی

انتقام روسیه از کشته شدن خلبان روسی حتمی است

در این میان اخبار مربوط به استقرار سامانه های دفاع هوایی و موشک های ارتش سوریه در حلب و ادلب که سراسر حریم هوایی  شمال این کشور را پوشش می دهد، حاکی از این است که انتقام روسیه از سرنگونی هواپیما و کشته شدن خلبانش و نابودی جبهه النصره شبیه آنچه یک سال پیش در شرق حلب رخ داد، حتمی است.

دلیل استقرار سامانه دفاعی ارتش سوریه در شمال غرب چیست؟

با این توضیحات سوالی که مطرح است اینکه با توجه به اینکه جبهه النصره هواپیما در اختیار ندارد، دلیل استقرار سامانه دفاع هوایی و موشکی جدید سوریه در این منطقه چیست؟

احتمالا پاسخ این سوال در اظهارات فیصل مقداد معاون وزیرخارجه سوریه نهفته باشد، زیرا وی اندکی پیش از حمله ترکیه به منطقه عفرین تهدید کرد هرهواپیمای ترک که حریم هوایی سوریه را نقض کند، هدف قرار خواهد گرفت.

نکته قابل توجه اینکه تنها هواپیماهایی که در شرایط  کنونی حریم هوایی سوریه را در منطقه عفرین نقض کرده اند، هواپیماهای ترک هستند که مواضع وابسته به نیروهای دفاع مردمی کُرد را هدف قرار داده و کُردها نیز از سوریه برای مقابله با تجاوز ترکیه درخواست کمک کردند اما به نظر می رسد روسیه، دمشق را به عدم پاسخگویی به این درخواست فراخواند آن هم در شرایطی که اخباری مبنی بر توافق روسیه و ترکیه مبنی بر خروج نیروهای نظامی از عفرین منتشر شده است.

عزم جدی روسیه برای نابودی جبهه النصره

نمی توان پذیرفت که رهبری سوریه بدون هماهنگی با متحد روسی سامانه دفاعی مزبور را در این منطقه  مستقر کرده باشد زیرا به نظر می  رسد روسیه عزم خود را برای نابودی جبهه النصره که ادلب را تحت اشغال دارد و در صدر فهرست گروههای تروریستی قرار دارد، جزم کرده است.

هشدار مشترک روسیه و سوریه به ترکیه

استقرار سامانه د فاعی ارتش سوریه در شمال غرب این کشور پیام هشدار آمیز مشترک روسیه و سوریه به ترکیه در مورد هرگونه حمله به ارتش سوریه است با این مضمون که در این صورت هواپیماهای ترکیه هدف موشک های جدید سوریه قرار گرفته و سرنگون خواهد شد که این هشدار به روشنی بیانگر استفاده از موشک های اس -300 و یا حتی اس -400 روسیه است زیرا در غیر این صورت چه نکته جدیدی و جود دارد؟

تمام مطالب بالا پیش بینی و گمانه زنی ا ست، اما نکته ای که تردیدی در آن وجود ندارد، اینکه انتقام روسیه اجتناب ناپذیر است مگر اینکه پوتین شاهد اقدامی از سوی ترکیه برای جلوگیری از انتقام جویی باشد که آن هم چیزی جز نابودی جبهه النصره و متحدانش در  ادلب نیست که این احتمال نیز بعید نیست.

بیشتر بخوانید:

واکنش پوتین به مرگ خلبان روسی چه خواهد بود؟

عملیات نظامی در ادلب با چراغ سبز روسیه

به هر حال نیروهای ارتش سوریه فرودگاه ابوالضهور را پس گرفته و به سمت شهرک سراقب پیش رفتند و توانستند دهها و حتی صدها روستا را در حومه ادلب آزاد کرده و خود را برای حمله سرنوشت ساز به این شهر آماده کنند؛ حمله ای که فقط منتظر چراغ سبز روسیه است که روسیه نیز در چند روز آینده برای این کار چراغ سبز خواهد داد البته اگر تا کنون نداده باشد.

انتقام سخت روسیه در راه است

پویتن اکنون خویشتنداری در پیش گرفته و در نظر ندارد پیش از دستیابی به هرگونه دلیل قاطع و محاسبات دقیق،  هیچ گامی بردارد و این وضعیت به معنی این است که واکنش روسیه به توهین سرنگون کردن هواپیمای این کشور بسیار فراتر از چیزی است که دیگران تصور می کنند، مگر اینکه اقدامی که برای جبران سرنگونی هواپیمای سوخو انجام می گیرد، بسیار بسیار بزرگ بوده و سر فصل آن بازگرداندن ادلب و نابودی النصره به شکل مسالمت آمیز و یا از طریق جنگ است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.