×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2176027 - بی‌تفاوتی آمریکا و روسیه نسبت به وضعیت شمال سوریه

به گزارش ميليتاری نيوز، روزنامه «کامرسانت»،چاپ مسکو امروز نوشت: عملیات «شاخه زیتون» که ارتش ترکیه علیه شبه نظامیان کرد در شمال غربی سوریه آغاز کرده، نتوانسته نتیجه‌ای رعدآسا و سریع برای این کشور بهمراه داشته باشد. برخلاف اظهارات اولیه مقامات آنکارا که وعده داده بودند این عملیات نظامی «در زمان کوتاهی» پایان خواهد یافت، سخنان جدید شنیده شده گویای این است که آنکارا بلندپروازی خود در این زمینه را رها کرده و اکنون اعلام می کند که قصد ندارد اقدامات خود را به «چارچوب زمانی خاصی» محدود کند و تهاجمات تا دست یابی به نتیجه: ایجاد منطقه امنی به مسافت 30 کیلومتر در مناطق مرزی در خاک سوریه، ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که طولانی شدن عملیات نظامی ترکیه خطر بهم خوردن وضعیت موجود در روابط بین نقش آفرینان مهم خارجی که در از طرفین مناقشه سوریه حمایت می کنند را نیز در پی دارد و در عین حال فراهم سازی مقدمات برگزاری کنگره گفتگوهای ملی سوریه که قرار است 30-29 ژانویه در بندر سوچی انجام شود را نیز دچار مشکل کرده است.

عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال سوریه، آنطور که مقامات آنکارا انتظار داشتند، پیش نمی رود. نظامیان ترکیه گفته اند که 15 منطقه مسکونی و بلندی راهبردی “بورسا” که شبه نظامیان کرد در آنجا موشک انداز و توپخانه مستقر کرده بودند  را تحت کنترل خود درآورده اند. ولی منابع کرد، از دست دادن این نقطه راهبردی را تکذیب کرده اند. علاوه بر این به گفته این منابع، در نخستین روز نبرد، ارتش ترکیه و نیروهای «ارتش آزادی بخش سوریه» 40 نفر تلفات داشتند. البته ارتش ترکیه مدعی است که فقط یک سرباز خود را از دست داده و در عوض دهها تن از تروریستهای کرد را به هلاکت رسانده است.

روزهای نخست عملیات نظامی تاکتیک فرماندهان ارتش ترکیه را مشخص کرده است. آنها قصد ندارند با عملیات گسترده دشمن را تحریک کنند، بلکه از نبردهای محلی استفاده می کنند و در عین حال سعی دارند از دادن تلفات زیاد بپرهیزند و به همین دلیل نیروهای متحد خود در «ارتش آزادی بخش سوریه» را بعنوان “گوشت قربانی” جلو انداخته اند. ارتش ترکیه تنها با عملیات هوایی و واحدهای زرهی از آنها حمایت می کنند. نیروهای ارتش آزادی بخش سوریه که در ترکیه و غرب «میانه رو» تلقی می شوند، از این حمایت ارتش ترکیه هم استقبال می کنند. هدف آنها کنترل بر مناطق عرب نشین، بخصوص شهر “تل رفعت” و مناطقی است که شبه نظامیان کرد در ماه فوریه سال 2016 به تصرف خود درآورند. این وضعیت اوضاع منطقه را پیچیده تر می کند، برای اینکه چنین وضعیتی دلیل نارضایتی مقامات دمشق می شود.

موضع گیری قطعی دمشق برای ترکیه و کردها مهم است

این در حالی است که مواضع دولت سوریه برای امکان ادامه عملیات نظامی ترکیه اهمیت بسیار زیادی دارد. مسئله این است که مناطق تحت کنترل کردها، جدا از هم بوده و در نتیجه مدافعان عفرین منابع محدودی برای دفاع موثر و سازمان یافته از خود در اختیار دارند. برای این منظور آنها به مناطق بیشتری برای استقرار نیروهای خود نیاز دارند و برای اینکار لازم است تا با دمشق به توافق برسند تا بتوانند نیروها و تجهیزات خود را از مناطق تحت کنترل ارتش سوریه، عبور دهند. با توجه به روند اوضاع در منطقه به نظر می رسد که چنین توافقی بین دمشق و کردها تاکنون صورت نگرفته باشد.

واقعیت این است که در حال حاضر نیروهای دولتی سوریه بیشتر در فکر عملیات تهاجمی خود علیه گروههای مسلح تندرو در استان ادلب هستند که تا چندی پیش از سوی آنکارا حمایت می شدند، ولی به تازگی این حمایت را از دست داده اند.

این وضعیت در حالی است که هیچیک از نقش آفرینان بین المللی که مستقیم یا غیرمسقیم درگیر مناقشه سوریه هستند، مخالفت یا اقدام جدی در مورد عملیات نظامی ترکیه از خود نشان نداده اند.”جیمز ماتیس” وزیر دفاع آمریکا که کشورش متحد اصلی کردهای سوریه بشمار می رود، روز سه شنبه تنها دو طرف ترک و کرد را به خویشتنداری دعوت کرده است.

به عقیده اکثر کارشناسان، مسکو نیز ظاهرا با آنکارا به توافق خاصی دست یافته تا دستهای ارتش ترکیه را در آزادسازی مناطق شمالی سوریه از دست کردها تا حدودی باز بگذارد. البته اقدام نظامی ترکیه می تواند نتیجه بسیار بدی برای روسیه داشته باشد و تلاش‌های مسکو برای برگزاری کنگره گفتگوهای ملی سوریه را بر باد دهد. برای اینکه رهبران کردستان سوریه ازهم اکنون اعلام کرده اند که در صورت ادامه تجاوز نظامی ترکیه، در این کنگره شرکت نخواهند کرد.  

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.