×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2168111 - در پی هشدار ترامپ، اروپایی‌ها فشار به ایران را افزایش داده‌اند

به گزارش ميليتاری نيوز، نشریه «فایننشال تایمز» روز سه‌شنبه در گزارشی با موضوع ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکایی‌ها برای تغییر مفاد توافق هسته‌ای با ایران، نوشته است که این هشدار اروپایی‌ها را به تشدید فشار به ایران واداشته است.

این نشریه نوشته است: «کشورهای اروپایی در تلاش برای پاسخ به تهدید رئیس‌جمهور دونالد ترامپ برای بر هم زدن توافق مهم هسته‌ای با ایران، فشارها به برنامه موشک‌های بالستیک ایران و درگیری‌های منطقه‌ای را افزایش داده‌اند.»

به ادعای فایننشال تایمز، وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است که وزرای خارجه این کشور، فرانسه و انگلستان همراه با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی با ایران توافق کرده‌اند که «گفت‌وگویی فشرده و جدی» درباره برنامه موشکی و مسائل منطقه‌ای داشته باشند.

«زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان که هفته گذشته با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دیدار کرده، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا را در جریان این مسئله قرار داده است.

ترامپ هفته گذشته هرچند تعلیق تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران را تمدید کرد، اما شروطی گذاشت و گفت اگر کنگره و اروپا این شروط را محقق نکنند، در موعد بعدی که ۱۲۰ روز دیگر خواهد بود، تعلیق تحریم‌ها را تمدید نمی‌کند و از توافق خارج می‌شود.

فایننشال تایمز نوشته است: «دیپلمات‌های اروپایی به سرعت در تلاش هستند تا اطلاعات بیشتری از مقامات کاخ سفید دریافت کنند تا دقیقا بفهمند که آقای ترامپ چه می‌خواهند و چطور آن‌ها می‌توانند تا ضرب‌الاجل ۱۲۰ روزه او، آن‌ها را محقق کنند.»

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید: «این در اصل یک ضرب‌الاجل به اتحادیه اروپا است. [آمریکا می‌گوید] “اگر ظرف ۴ ماه آینده آن را محقق نکنید، شما هم در تخریب مقصر هستید و جانب ایران را گرفته‌اید، نه ما.”»

یک دیپلمات دیگر هم می‌گوید «بخش زیادی» از آنچه که ترامپ برای دستیابی به آن تلاش می‌کند، «همین حالا در حال رخ دادن است. ما وقت زیادی برای فکر کردن به این موضوع و صحبت با آمریکایی‌ها درباره اینکه مسئله چیست، گرفته‌ایم.»

به گفته دیپلمات‌های اروپایی، اتحادیه اروپا از مدت‌ها پیش آمادگی‌اش را برای اقدام علیه فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران از جمله برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای اعلام کرده، اما تأکید دارد که امکان ندارد مفاد توافق هسته‌ای تغییر کند، اما این توافق از بین نرود. 

در حالی که دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند برای شفاف‌سازی جزئیات درخواست‌های کاخ سفید هنوز به زمان بیشتری نیاز دارند، یک مقام آمریکایی گفته است که بحث‌ها با اروپایی‌ها «بسیار پیش رفته است.»

به گفته یک مقام دولت آمریکا، درخواست‌های این کشور شامل توافق با اروپایی‌ها برای اعمال تحریم‌های مشترک اروپایی-آمریکایی در صورت عبور ایران از محدوده فاصله یک ساله تا سلاح هسته‌ای است. ترامپ هم گفته باید ساز و کاری ایجاد شود که اگر ایران موشک بالستیک دوربرد آزمایش کرد یا مانع بازرسی‌ها شد، تحریم‌ها بازگردند.

فایننشال تایمز در پایان نوشته است که هرچند ایران با هدف ممانعت از شکل‌گیری ائتلافی گسترده علیه خود، تلاش می‌کند روابط خوب با اروپا را حفظ کند، اما کارشناسان ایرانی هشدار داده‌اند که در نبود حمایت ایالات متحده، توافق هسته‌ای نمی‌تواند دوام بیاورد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.