×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

به گزارش سرویس دفاع و امنیت ميليتاری نيوز، زیردریایی آرژانتینی ARA San Juan در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۷ در حالی که در آبهای ساحلی این کشور در حال گشت زنی بود، ارتباط خود را با مرکز فرماندهی از دست داد. بعد از چندین روز جستجوی بین المللی برای پیدا کردن این زیردریایی امیدها برای زنده نجات دادن خدمه این شناور از بین رفته چراکه ایکار آگواد وزیر دفاع آرژانتین رسما اعلام کرده که بر اساس برآوردهای اولیه، حداقل یک انفجار در این زیردریایی رخ داده است. همین اتفاق باعث شد تا فرمانده نیروی دریایی آرژانتین به دلیل حادثه منجر به غرق شدن زیردریایی این کشور از سمت خود برکنار شود و در عین حال، پلیس آرژانتین دفتر محلی شرکت آلمانی Ferrostaal را در تحقیقات مربوط به احتمال سوء عملکرد در جریان تعمیر زیردریایی مورد نظر، مورد بازرسی قرار داد تا دامنه این اتفاق تلخ، روز به روز گسترده تر شود. اما این شناور از کجا به آرژانتین آمده بود و چه اتفاقی برای آن رخ داده است؟

نیروی دریایی آرژانتین دارای ۲ فروند زیردریایی عملیاتی ساخت آلمان از کلاس TR-۱۷۰۰ است که البته یک فروند از آنها را از دست داد. آرژانتینی ها در دهه ۱۹۸۰ میلادی قراردادی را با شرکت آلمانی Thyssen Nordseewerke برای ساخت ۶ فروند زیردریایی به امضاء رساندند که قرار بود دو فروند در آلمان ساخته شود، دو فروند در آرژانتین تولید و دو فروند مدل سبک TR-۱۴۰۰ نیز در آرژانتین ساخته شود. دو زیردریایی اول در آلمان ساخته و به این کشور تحویل داده شد اما بالا گرفتن بحران اقتصادی در این کشور آمریکای لاتین باعث شد تا برنامه آنها برای ساخت زیردریایی در داخل کشور متوقف شود.

زیردریایی های TR-۱۷۰۰ از جمله سنگین ترین زیردریایی های هستند که در دوران پس از جنگ دوم جهانی در آلمان ساخته شده اند و در زیر آب وزنی در حدود ۲۲۶۴ تن دارند. این زیردریایی ها دارای طول ۶۶ متر و عرض ۷.۳ متر هستند و دارای ۳۷ نفر خدمه است.  زیردریایی غرق شده آرژانتینی در زمان غرق شدن دارای ۴۴ نفر خدمه از جمله اولین افسر زن زیردریایی در آرژانتین به نام Eliana Maria Krawczyk بود. این حادثه بعد از غرق شدن زیردریایی کورسک روسیه یکی از پرتلفات ترین حوادث زیردریایی در دنیا بوده است.

2128973 - تراژدی ARA San و ابهام در امنیت زیردریایی آلمانی/ بدشانسی عجیب اولین افسر زن زیردریایی در ارتش آرژانتین +عکس

Eliana Maria Krawczyk

تسلیحات این زیردریایی شامل ۲۲ فروند اژدر ۵۳۳ میلی متری و ۶ پرتابگر اژدر است. در بخش پیشران این زیردریایی از ۴ دستگاه موتور دیزلی و یک موتور الکترونیکی بهره می برد و در زیر آب می تواند به سرعت ۴۶ کیلومتر در ساعت برسد. برد این زیردریایی در حدود ۲۲ هزار کیلومتر است که البته در زمان حرکت با سرعت پایین بدست می آید. در بخش سونار و سامانه های الکترونیکی نیز محصولاتی از شرکت های Thompson و Atlas Elektronik بر روی این زیردریایی ها نصب شده است.

حادثه برای ARA San Juan

همانطور که بالاتر نیز اشاره شد کلا دو فروند از این زیردریایی ها به آرژانتینی ها تحویل شد و در نهایت ARA San Juan در ۱۵ نوامبر سال جاری میلادی ارتباط خود را با آرژانتین از دست داد. نیروی دریایی دو روز بعد یعنی در ۱۷ نوامبر این مسئله را عمومی کرده و عملیات جستجو و نجات آغاز شد. آخرین موقعیت گزارش شده از این زیردریایی در فاصله ۳۷۰ کیلومتری از خاک این کشور بوده است.

2128972 - تراژدی ARA San و ابهام در امنیت زیردریایی آلمانی/ بدشانسی عجیب اولین افسر زن زیردریایی در ارتش آرژانتین +عکس

زیردریایی ARA San Juan

به سرعت کشورهای دیگر نیز با اعلام آمادگی برای کمک به آرژانتینی ها نیروهای خود را به منطقه اعزام کردند. برزیل ، انگلستان ، آمریکا ، روسیه ، شیلی ، فرانسه ، آلمان، نروژ و شیلی از جمله کشورهایی بودند که کمک های خود را به منطقه ارسال کردند. در چندین مرحله اعلام شد که اعلامی از کف دریا به بالا ارسال شده است که احتمالا صدای ایجاد شده توسط خدمه گرفتار است تا به وسیله آن به تیم های جستجو و نجات علامت بدهند که هر بار جستجو درباره این اصوات به نتیجه نرسید. نیروی دریایی آرژانتین اعلام کرد که یک روز قبل از قطع ارتباط با این شناور گزارش شده است که آب از طریق لوله هواگیری زیردریایی به درون آن نفوذ کرده و باعث آتش سوزی در باطری های مستقر در جلوی زیردریایی شده است. خدمه موفق به خاموش کردن آتش شده و صرفا از باطری های نصب شده در عقب زیردریایی استفاده می کنند.

بعد از اعلام حادثه برای زیردریایی مورد نظر، برخی از خانواده پرسنل حادثه دیده در مصاحبه هایی اعلام کردند که این افراد به خانواده های خود درباره مشکلات در این شناور اشاره کرده بودند.

نیروی دریایی آرژانتین امید برای زنده پیدا کردن خدمه این شناور ندارد و صرفا در حال حاضر به دنبال یافتن لاشه این زیردریایی می گردد. در حال حاضر و با توجه به این مسئله که هنوز لاشه این شناور کشف نشده و تحقیقات بسیار بیشتری باید درباره علل این حادثه صورت بگیرد نمی توان درباره علت دقیق این حادثه اظهار نظر کرد ولی با جمیع اطلاعات فعلی می توان این گونه گمانه زنی کرد که عدم رعایت مسائل ایمنی و تعمیر و نگهداری صحیح به احتمال فراوان باعث غرق این شناور شده و حالا تنها زیردریایی باقی مانده برای نیروی دریایی این کشور ARA Santa Cruz است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.