×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2141405 - کاخ سفید راهبرد امنیت ملی جدید آمریکا را منتشر کرد

به گزارش ميليتاری نيوز، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در خلال مبارزات انتخاباتی‌اش قول داده بود سیاست «آمریکا اول» را اجرایی نماید، راهبرد امنیت ملی جدید کشورش را که بر اساس همین شعار تنظیم شده، برای اجراء ابلاغ کرد.

در بندهای ابتدایی این راهبرد، ترامپ از بازسازی روابط دوستانه با کشورهای خاورمیانه به عنوان اهرمی موثر در ایجاد حرکت جمعی علیه ایران یاد کرده؛ از کره شمالی هم به عنوان دشمن شماره 2 و هدف دوم حرکت تحت هدایت آمریکا برای برخورد با دشمنان یاد شده است.

در این راهبرد، از چین و روسیه هم به عنوان کشورهایی که در پی ضربه زدن به منافع امنیتی و مالی آمریکا هستند یاد شده و در همان بند، باز هم از ایران و کره شمالی به عنوان رژیم‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه، تهدیدکننده مردم آمریکا و عامل تهدید برای متحدان این کشور نام برده شده است.

در بخش «اقدامات دارای اولویت» و زیربخش «ارتقای توان پدافند موشکی» آمده: «ایالات‌متحده در حال استقرار یک سامانه دفاع موشکی چند لایه با تمرکز بر ایران و کره شمالی است تا بتوانیم از میهنمان در برابر حملات موشکی دفاع کنیم.»

ترامپ که تاکنون بارها از «بد» بودن توافق هسته‌ای سخن گفته، در این سند با لحنی متفاوت در خصوص توان هسته‌ای ایران سخن گفته و آورده: «رژیم ایران در حال ساخت موشک‌های بالستیک توانمندتر است و قابلیت ازسرگیری کار خود بر روی تسلیحات هسته‌ای را دارد؛ تسلیحاتی که می‌تواند ایالات‌متحده و شرکای ما را تهدید کنند.»

در ادامه این سند باز هم ترامپ از ایران یاد کرده و ضمن «اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی» خواندن این کشور، ایران را به بهره‌گیری از بی‌ثباتی خاورمیانه برای بسط نفوذ خود و اقدام به حمله سایبری علیه منافع آمریکا متهم کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفته که توافق هسته‌ای تأثیری در کاستن از شدت این اقدامات از نظر وی ناخوشایند ایران، نداشته است. آمریکا اصرار دارد که در مقدمه برجام، پیش‌بینی شده که انعقاد توافق هسته‌ای به ایجاد صلح و ثبات در خاورمیانه کمک می‌کند و از آنجا که صلح و ثبات هنوز هم گم‌گشته بزرگ این منطقه است، پس «روح برجام نقض شده است.»

اصرار آمریکایی‌ها بر نقض شدن «روح» برجام از آن جهت است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی تاکنون 9 بار و دبیرکل سازمان ملل متحد تاکنون 4 بار، پایبند ماندن ایران به برجام و قطعنامه 2231 به عنوان سند حقوقی بین‌المللی پشتیبان این توافق چندجانبه را تأیید کرده‌اند.

در ادامه این سند امنیتی، از درگیری چند نسلی فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها به عنوان عاملی منفی در برابر حرکت منطقه به سمت رونق و ثبات یاد برده شده و آمده: «امروز اما، تهدیدات سازمان‌های تروریستی جهادی و تهدید ایران، این درک را ایجاد کرده که اسرائیل عامل مشکلات منطقه نیست.»

در بخش اولویت‌های سیاسی آمریکا، بدون نام بردن از کشوری خاص، آمده: «ما شراکت موجود را تقویت و شرکای جدیدی برای خود ایجاد می‌کنیم تا بتوانیم ثبات را از طریق امنیت، ایجاد کنیم. هر زمان هم که ممکن شد، (آنها را) به اجرای اصلاحات تدریجی ترغیب می‌کنیم.»

در ادامه این بخش می‌خوانیم: «ما به یاری شرکای خود برای ایجاد منطقه‌ای باثبات و کامیار، متعهد خواهیم ماند؛ یکی از این مسیرها، ایجاد شورای همکاری خلیج (فارسی) قوی و متحد است. ما شراکت راهبردی بلندمدت خود با عراق را که از نظر ما یک کشور مستقل است، تقویت خواهیم کرد. ما در پی راه‌حلی برای جنگ داخلی سوریه خواهیم بود؛ راه‌حلی که شرایط بازگشت امن پناهجویان به خانه‌هایشان را فراهم کند. ما کماکان با شرکایمان برای بستن همه مسیرهای ایران به سوی سلاح هسته‌ای و خنثی کردن نفوذ شریرانه این کشور، همکاری خواهیم کرد.»

ترامپ که اخیراً با به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت اسرائیل، به درگیری‌های موجود در سرزمین‌های اشغالی شدت بخشیده، در این سند گفته که برای قضیه فلسطین هم راهکار سیاسی دارد و می‌خواهد راه‌حلی پیدا کند که هم برای فلسطینی‌ها و هم اسرائیلی‌ها، قابل‌قبول باشد.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین قول داده که «ما به شرکایمان در تقویت دفاع موشکی و دیگر توانمندیها برای دفاع بهتر در زمینه تهدیدات موشکی کمک خواهیم کرد.»

ترامپ در بخشی از این سند که به توصیف راهبرد آمریکا در خاورمیانه می‌پردازد تصریح کرده ایالات متحده به دنبال خاورمیانه‌ای است که مأمنی برای «تروریست‌ها» نیست و بستری برای رشد آنها فراهم نمی‌آورد.

او همچنین اذعان کرده به دنبال تحقق راهبردی در خاورمیانه است که در آن قدرتهای متخاصم با واشنگتن از نفوذ برخوردار نباشند.

در این سند آمده است: «ایالات متحده آمریکا به دنبال خاورمیانه‌ای است که مأمن تروریست‌های افراطی یا بستر رشد آنها نباشد، تحت نفوذ قدرتهای متخاصم با ایالات متحده نیست و به ایجاد بازار با ثبات انرژی در جهان کمک می‌کند.

کاخ سفید در بخش دیگری از سند تلاش کرده با بیان اتهامات اثبات‌نشده، مشکلات خاورمیانه ر به آنچه مطابق ادعاها «توسعه‌طلبی ایران» خوانده شده نسبت دهد.

در راهبرد جدید کاخ سفید آمده است: «در طول سال‌های گذشته، مشکلات درهم‌تنیده ناشی از توسعه‌طلبی ایران، فروپاشی دولت‌ها، ایدئولوژی جهادگرا، رکود اقتصادی-اجتماعی و رقابت‌های منطقه‌ای خاورمیانه را متشنج کرده‌اند.»

کاخ سفید می‌افزاید: «ایالات متحده یاد گرفته که نه بلندپروازی‌های مربوط به تحول‌آفرینی‌های دموکراتیک و نه سیاست‌های دوری‌گزینی نمی‌توانند از ما در برابر مشکلات منطقه محافظت کنند. ما بایستی درباره انتظاراتمان برای منطقه واقع‌نگر باشیم و در عین حال، اجازه ندهیم بدبینی‌ها سد راه منافعمان یا چشم‌اندازمان برای خاورمیانه مدرن شوند.»

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.