×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

false
true
false

بالگرد زِد ۱۰ (Z_10)بالگردی چینی در کلاس رزمی سنگین و همطراز با آپاچی و میل ۲۸ است که با همکاری شرکت کاموف روسیه در چین تولید شده است. ((کاموف اطلاعات بسیاری در زمینه طراحی از جمله در زمینه وزن،سرعت و ظرفیت حمل سلاح به چین داد و به انها کمک کرد تا بالگرد را بر اساس دستور عمل های کاموف تست کنند)) Z_10 با بدنه کامپوزیت بود ولی مشکل اساسی این بود که این بالگرد در هنگام سقوط مقاومت نسخه های روسی و غربی را نداشت که دلیلش ترکیب کامپوزیت بود و در این مورد نیز توانست با دریافت کمک های از روسیه بر این مشکل قلبه کند(مشکلی که دربالگردهای کشورماهم در اوایل وجود داشت و رفع شد)

z10
بالگرد زد ۱۰ دارای بدنه سنتی با دمی در پایین و ترکیب دو خدمه در پشت سر هم هست که خلبان در عقب و بالا و افسر اسلحه در جلو و پایین قرار دارد. بالگرد دارای یک ملخ اصلی پنج تیکه از جنس کامپوزیت است. مواد کامپوزیتی که در ملخ به کار رفت از نوعی ماده خاصی است که در چین اختراع و به ثبت رسید .

چین فرایند تولید را طی کرد تا توانست یک خط تولید برای این مواد کامپوزیت که ترکیبی از پلاستیک و پشم شیشه و فیبر کربن بود را ایجاد کند(در کشور ما هم این تکنولوژی به دست اومد و تمامی ملخ های اصلی تولید داخل که برروی بالگردهای مختلف استفاده میشه از این نوع اند).همچنین بالگرد دارای دو ملخ دو تیغه در قسمت عقب بود که بر روی هم قرار داشت. این ترکیب که روی آپاچی هم استفاده شد و چین نیز از ان تقلید کرده باعث کاهش صدای تولیدی میشد.

مقاومت ملخ اصلی و دم مشخص نیست ولی باید دست کم توان مقاومت در برابر کالبیر ۲۳ م م را داشته باشند.همچنین گفته شده کابین نیز تا کالیبر ۳۰ م م مقاومت دارد .
بالگرد از دو موتور توربوشفت دبلیو زد ۹ طراحی شده در موسسه تحقیقاتی ۶۰۲ (موسس طراح خود بالگرد) بهره می برد. علیرقم ادعا های بسیاری مبنی بر اینکه این موتور در واقع نسخه چینی موتور ام ار تی ۳۹۰ نصب شده بر روی بالگرد تایگر است ولی واقعیت این است که این موتور هیچ شباهتی به این موتور نسل چهارم اروپایی ندارد و بیشتر به موتور روسی مشهور تی وی ۳-۱۱۷(اولین موتور بالگرد تولیدی ایران) شباهت دارد .

همچنین بخوانید:  معرفی بالگرد NH-90

امروزه مشخص است که اگرچه نگاهی به موتور روسی شده ولی موتور دبلیو زد ۹ این بالگرد توسعه یافته در چین است و دارای فناوری کاملا بومی است(البته آلیاژ های خاص اون با همکاری شرکت کاموف روسیه به دست چینی ها میرسه)

خروجی موتور های بالگرد Z10 برای کاهش انتشار امواج فروسرخ با سرامیک پوشانده شده و البته به صورت جهت دار به دو طرف بدنه برگشته تا احتمال برخوردهای موشک های فروسرخ را کم کند.(از این تکنولوژی برای بهینه سازی کبراها و طوفانهای نسل بعد کشورمون در دست تحقیق می باشد)

z10-china
همچنین سازندگان تلاش در جهت کاهش امواج ارسالی از سوی بالگرد کرده اند تا توسط سامانه های غیر فعال کمتر کشف شود. برای نمونه نصب یک ارتفاع یاب لیزری به جای ارتفاع یابی راداری و یا رادیویی و همچنین سامانه ارتباطی کد گذاری شده با توان مخفی ماند از سامانه های شنود دشمن اشاره کرد.

در زد ۱۰ اگرچه از برخی سخت افزار های فرانسوی و یا اسرائیل در آن استفاده شده ولی تمامی نرم افزارها در داخل توسعه داده شده است .این بالگرد از دیتا بیس GJV289A بهره می برد که مشابه نسخه امریکایی ان یعنی MIL-STD-1553B است . این تشابه به معنی توان هماهنگ کرد سخت افزاری های غربی با این بالگرد است.

دو ترکیب بندی در درون کابین دیده شده است که گفته شده یکی با سخت افزار های فرانسوی و دیگری چینی است . یکی شامل سه نمایشگر چند کاره رنگی و یک اچ یو دی برای هر کابین است و دیگری دو نمایشگر رنگی با یک اچ یو دی برای هر کابین است.

مشخص نیست کدام ترکیب تماما بومی است ولی دست کم زد ۱۰ در خدمت چین دارای دو نمایشگر در هر کابین و یک اچ یو دی در هر کابین است. همچنین در کابین به سبک هواگرد های روسی ، چند نشان گر اصلی در کنار نمایشگر های دیجیتال ، به شکل انالوگ نیز برای مواقع اضطراری قرار داده شده است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false