×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2095010 - عربستان سالهاست قافیه را به ایران باخته است

به گزارش ميليتاری نيوز، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

تارنمای انگلیسی کانورسیشن با اشاره به اقدامات جنون‌آمیز و مبتذل رژیم آل‌سعود نوشت: حساب کاربری سعد حریری نخست‌وزیر لبنان از ۶ نوامبر تاکنون و درست پس از آنکه استعفای خود را در ریاض اعلام کرد، غیرفعال بوده است.

حریری استعفای خود را به عنوان حرکتی در جهت فرار از توطئه ترور توجیه کرد و نکته آنکه، نیروهای امنیت داخلی و وزارت کشور لبنان اعلام کرده‌اند که هیچ سندی درباره تلاش برای ترور حریری در دست نیست.

با این وجود، با توجه به آنکه عدم حضور حریری در لبنان امری داوطلبانه نبوده و ازسوی دولت سعودی به‌ویژه شخص محمدبن سلمان به عنوان فرد قدرتمند جدید در عربستان، تحمیل شده است، شایعات در این خصوص ادامه دارد. این نظریه که استعفای حریری با دخالت سعودی صورت گرفته است، کاملا امری مقرون به صحت است. حتی میشل عون رئیس‌جمهور مسیحی لبنان، خواستار آزادی فوری حریری توسط سعودی‌ها شد.

روز قبل از استعفای حریری، انقلابیون یمن یک موشک با برد بلند به سوی فرودگاه بین‌المللی ریاض شلیک کردند. دو روز بعد نیز محمدبن سلمان دستور دستگیری شماری از شخصیت‌های برجسته اقتصادی و سیاسی را صادر کرد و این اقدام از سوی وی به مبارزه علیه فساد تعبیر شد.

از سوی دیگر، سرکوب چندماه قبل مخالفان و نهادهای مدنی عربستان و نیز دستگیری تجار ثروتمند که اکنون در بازداشت به‌سر می‌برند، تنها بخش کوچکی از مشکلی بزرگ است. به نظر می‌رسد سرنوشت شاهزادگان دستگیر شده خیلی هم نامطلوب نیست، چه اینکه آنان در هتل ریتز کارلتون در ریاض، ساکن هستند اما در مقابل، مخالفان در زندان‌های سعودی به سر می‌برند.

کانورسیشن در ادامه به تشریح مشکلات کنونی عربستان در منطقه خاورمیانه پرداخت و با اشاره به بیرون رانده شدن داعش از تقریبا تمام مناطق اشغال شده در سوریه و عراق و نیز آزادی موصل و رقه از اشغال گروه تروریستی داعش، نوشت: از نگاه سعودی‌ها، مختصات ژئوپلتیک جدید خاورمیانه، بشار اسد و نیز دیگر متحدان او همچون ایران و حزب‌الله را تقویت خواهد کرد. ریاض سال‌های متمادی از گروه‌های شورشی در سوریه  و عراق حمایت کرد اما اکنون می‌تواند به زودی از رقابت‌های منطقه‌ای عقب بیفتد.

این تارنمای تحلیلی، ریشه همه این تحولات را رقابت طولانی عربستان با ایران دانست و نوشت: این رقابت ریشه در انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) دارد که از آن زمان تاکنون، دو کشور بارها با یکدیگر به شیوه غیرمستقیم مواجه شده‌اند، اما لبنان همواره به عنوان میدان نبرد اصلی برای این دو کشور مطرح بوده است.

در ایام پس از انقلاب اسلامی ایران بود که سپاه پاسداران انقلاب ایران به استقرار یک جنبش مقاومت محلی علیه اشغالگری اسرائیل در لبنان، کمک کرد که اکنون به حزب‌الله به عنوان یک نیروی قدرتمند سیاسی و نظامی تبدیل شده است و به خاطر حزب‌الله است که نفوذ منطقه‌ای ایران افزایش یافته است و متعاقبا این گروه لبنانی را به هدف اصلی سعودی‌ها و در دامنه‌ای بلندتر، اسرائیل و آمریکا تبدیل کرد.

کانورسیشن در ادامه اقدام اخیر عربستان در قبال تحولات لبنان را ریسکی عجیب توصیف و تاکید کرد: این اقدام ممکن است مسیر را برای دخالت آشکارتر اسرائیل هموار کند.

این اتفاق برای عربستان برای تحقق منافع عربستان، خیلی هم مطلوب نیست و اکنون و پس از شکست فاجعه‌آمیز عربستان در یمن و قطر، درگیری جدید عربستان در لبنان، تیر خلاصی است که نهایتا منجر به تحریک کردن افزایش حمایت از حزب‌الله و در دامنه‌ای وسیع‌تر، ایران پرصلابت و سربلند خواهد شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.