×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1892371 - موشک یمنی و فرار به جلوی سعودی

به گزارش میلیتاری نیوز، «سید رحیم لاری» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

محمد بن سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع سعودی، از روز اولی که تجاوز نظامی خود را به یمن شروع کرد، تصور هر اتفاقی را داشت جز انفجار موشک یمنی بیخ گوشش که این اتفاق هم افتاد. موشک یمنی همین ‌شنبه در ریاض، پایتخت عربستان، منفجر شد و با این اتفاق دیگر کسی شک ندارد که حرف‌های قبلی مقامات سیاسی و نظامی یمن دیگر شعار نیست و آنها در واقع امر این قدرت را دارند تا مرکز سیاسی پادشاه‌نشین سعودی را تهدید بکنند.

این اتفاق برای بن سلمان به خصوص در موقعیت کنونی به هیچ وجه قابل انتظار نبود آن هم درست روزی که او دستور دستگیری حدود ۱۱ شاهزاده و چندین مقام سیاسی و سرمایه‌دار دیگر سعودی را داده بود. وجود نام دو پسر پادشاه پیشین سعودی و ولید بن طلال، سرمایه‌دار معروف سعودی، به قدر کافی نشان از اهمیت فهرست دستگیرشدگان دارد و او برای دستگیری افراد این فهرست احتیاج به فضایی داشت تا در آن قدرت‌نمایی‌اش به طور کامل نمایش داده شود اما انفجار موشک یمنی این فضا را در هم شکست و به عربستانی‌ها نشان داد که بن‌سلمان آن قدر که لاف می‌زند، قدرت ندارد. 

شکی نیست که دستگیری‌های روز شنبه یک پاکسازی قابل توجه سیاسی است که تحت پوشش مبارزه با فساد انجام می‌گیرد و مرگ عبدالعزیز بن فهد، فرزند ملک فهد پادشاه اسبق سعودی، در جریان دستگیری‌ها هم نشان داده که پاکسازی بن‌سلمان چندان آرام نبوده است. این جدای از کشته شدن منصور بن مقرن، فرزند ولیعهد سابق سعودی است که به نقل پایگاه خبر العربی الجدید، هلیکوپتر حامل او در حال فرار از عربستان مورد اصابت موشک قرار گرفته است. در هر صورت، بن‌سلمان برای پاکسازی رقبا از میدان و قبضه کردن قدرت کم دردسر ندارد که حمله موشکی به ریاض مبدل به مشکل مضاعف شده است. باید توجه داشت که صرف حمله موشکی به مقر سیاسی سلمان تنها مشکل او نیست بلکه مشکل اصلی او این است که آن موشک از یمن شلیک شده، فقیرترین کشور در میان کشورهای منطقه که از مارس ۲۰۱۵ به این سو هدف گسترده‌ترین حملات هوایی سعودی‌ها و متحدین بوده است.

بن‌سلمان در این مدت و با تکیه بر تمام زرادخانه نظامی و کمک‌های نظامی و اطلاعاتی امریکا و بریتانیا نه تنها نتوانسته این کشور کوچک و فقیر را به زانو در بیاورد بلکه حالا باید جوابگوی حمله موشکی به ریاض هم باشد. او نمی‌تواند پاسخی داشته باشد جز اینکه با اتهام‌زنی به قدرتمندترین کشور منطقه به نحوی میزان فشار را از روی خود کم کند. 

به همین جهت است که درست ساعاتی بعد از اصابت موشک یمنی به ریاض، دستگاه رسانه‌ای حملات تبلیغاتی خود را علیه ایران شروع کردند تا اینکه شخص بن سلمان دو روز پس از حمله موشکی یمن به میدان بیاید و در تماس تلفنی با بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا بگوید: «ایران به نیروهای یمنی و حوثی تجهیزات موشکی ارائه می‎کند و این تعرض مستقیم نظامی علیه عربستان است.» زدن این اتهام به ایران آشکارا یک فرار به جلو برای بزرگ‌نمایی عامل شلیک موشک بود تا این واقعیت را بپوشاند که یمنی‌ها خود آن موشک را به ریاض شلیک کرده‌اند. علاوه بر این، اتهام‌زنی او به ایران یک فرار به جلو دیگر هم هست که به جلسه شورای امنیت سازمان ملل در روز چهارشنبه ۸ نوامبر ارتباط دارد.

قرار است وضعیت یمن در این جلسه مورد بررسی قرار بگیرد و همین حالا دفتر حقوق بشر سازمان ملل بیانیه‌ای صادر کرده و ضمن ابراز نگرانی از حملات هوایی سعودی‌ها و متحدینش به صنعا، پایتخت یمن، در مورد بسته شدن تمام گذرگاه‌های زمینی، هوایی و دریایی به روی یمنی‌ها توسط آل‌سعود هشدار داده است. از این بیانیه معلوم است که جلسه شورای امنیت نمی‌تواند به نفع بن سلمان و دم و دستگاه او باشد و به همین جهت است که او در این یکی دو روز قبل آن جلسه سر و صدایش علیه ایران را بلند کرده تا بهانه‌ای به دست نمایندگان امریکا، بریتانیا و فرانسه در آن جلسه داده باشد و هم اینکه با ژست تهاجمی شورای امنیت را نسبت به وقوع بحران جنگی دیگر در منطقه زیر فشار بگذارد مگر اینکه کاری به او نداشته باشند.

حمایت‌های بی‌دریغ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، از او طی این دو سه روز و تماس تلفنی او با بوریس جانسون در همین جهت است اما باید گفت که این نحو فرار به جلوی او نه می‌تواند جنایات جنگی‌اش را در یمن بپوشاند و نه اینکه چیزی از قدرت یمنی‌ها بکاهد و باعث بشود تا باز مقر سیاسی‌اش هدف موشک‌های یمنی نشود بلکه هر دو موضوع به قوت خود باقی خواهد ماند حتی اگر او بتواند با حمایت‌های بی‌دریغ غربی‌ها بحران سیاسی در جلسه شورای امنیت را هم پشت سر بگذارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.