×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2052280 - دلایل اصلی خرید اس-۴۰۰ از سوی عربستان

به گزارش میلیتاری نیوز، اندیشکده آمریکایی «وودرو ویلسون سنتر» در گزارشی با اشاره به عزم عربستان سعودی در خرید جنگ افزارهای پیشرفته روسی از جمله سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» نوشت: تصمیم عربستان سعودی در برگزاری مذاکره با روسیه برای خرید سامانه فوق‌العاده پیشرفته دفاع موشکی اس-۴۰۰ عواقب بسیار بزرگی برای راهبرد امنیتی آمریکا در قبال کشورهای عرب خلیج فارس دارد. این اتفاق همچنین سئوال‌های جدی را در مورد رابطه آمریکا و عربستان سعودی و چرخش آن‌ها به سوی به روسیه به خطر موارد امنیتی ایجاد می‌کند.

این اندیشکده نوشت: سئوال این است که چرا سعودی‌هایی که بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریداری کرده‌اند و از «دونالد ترامپ» رئیس رئیس جمهور آمریکا راضی هستند در ملاقات «ملک سلمان» پادشاه عربستان به مسکو در اوایل ماه اکتبر یادداشت تفاهمی را با روس‌ها برای خرید اس-۴۰۰ امضا کردند.

با توجه دیدار بسیار موفق ترامپ از عربستان سعودی در ماه مه، شگفت آور است که ملک سلمان تنها چهار ماه بعد درها را به سوی روسیه به عنوان یک شریک جدید مهم در امور دفاعی کنار آمریکا بازکرده است.

وودرو ویلسون می‌نویسد: آمریکا بیش از هر کشور دیگری به اعراب خلیج فارس در دفاع جمعی مقابل شده ایران کمک کرده است.

بر این اساس، پنتاگون در دهه‌های گذشته ۶ عضو شورای همکاری خلیج فارس را برای قرار گرفتن تحت سپر دفاع موشکی یکپارچه برابر حملات موشکی ایران به تاسیسات حیاتی نفتی و گازی آن‌ها تحت فشار قرار داده است.

بسیاری از آن‌ها اینک موشک‌های «پتریوت» را به عنوان اولین قدم به سوی این هدف خریداری کرده‌اند. اینک نیز سه کشور از جمله عربستان سعودی، در حال خرید سامانه دفاع موشکی «تاد» برای ایجاد دومین لایه دفاعی هستند.

این اندیشکده نوشت: در صورت تکیه کامل بر فن‌آوری، کارشناسان و موشک‌های آمریکایی خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ یکپارچگی و هماهنگی یک سامانه دفاع هوایی مشترک علیه ایران را غیر ممکن می‌سازد. البته این احتمال وجود دارد که سعودی‌ها قصد دارند سامانه دفاع هوایی ساخت روسیه را در امتداد مرز خود با یمن نصب کنند تا با موشک‌های به طور فزاینده افزایش برد یافته حوثی‌های یمنی تحت حمایت ایران مقابله نمایند.

عربستان سعودی اینک به موشک‌های پتریوت آمریکا متکی است تا بسیاری از موشک‌های یمنی‌ها را رهگیری کند. اما اگر نصب اس-۴۰۰ در مرز یمن اهداف سعودی‌ها باشد، آن‌ها در حال ارسال پیام خود مبنی بر درو شدن نسبی از وابستگی کامل به آمریکا برای امور امنیتی خود هستند.

این اندیشکده با اشاره تاخیر در ارسال تجهیزات ساخت آمریکا از سوی کنگره این کشور و خسارت گرفتن از عربستان بابت
خانواده های قربانیان ماجرای ۱۱ سپتامبر به عنوان عمده دلایل چرخش ریاض به سوی مسکو نوشت: منطق سوم برای بازی گامبی عربستان با روس‌ها (قربانی دادن و امتیاز گرفتن) میل عربستان سعودی در نفوذ در مسکو است زیرا این کشور طرفدار ایران، دشمن شماره یک عربستان در است. اما روس‌ها در حال حاضر سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را به ایران فروخته‌اند و سئوال‌هایی مبنی بر این مطرح است که چرا سعودی‌ها می خواهند به همان سامانه دفاع موشکی دشمن اصلی خود متکی باشند.

از سویی دیگر، سعودی‌ها تقریبا یک دهه در مورد خرید سلاح از روسیه دو دل بوده‌اند. آن‌ها در گذشته پیشنهاد دادند این کار را تنها در صورتی انجام دهیم که روسیه از پشتیبانی «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دست بکشد و روس‌ها در جنگ سرد عربستان با ایران متمایل به ریاض باشند.

در انتهای این مطلب آمده است: واضح است که یک تغییر اساسی در ارتباط با تکیه صرف عربستان سعودی بر آمریکا در امور امنیتی در حال انجام است. شاید روزی شاهد باشیم که عربستان به طور همزمان از سامانه تاد آمریکا، سی اس اس-۲ چین و اس– ۴۰۰ روسیه استفاده کرده تا استقلال و عزم خود در دفاع با قدرت را نشان دهد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.