×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

موشک های بالستیک بین قاره ای یا ICBM ها برای حمل کلاهک های هسته ای ساخته شده اند.حداقل برد این تسلیحات مرگبار 5500 کیلومتر است. لازم به ذکر است که ICBM های مدرن قادرند بیش از یک کلاهک هسته ای با خود حمل کنند و انواع پیشرفته تر این نوع موشک ها قادر به پشتیبانی از چند نوع موشک مختلف برای اهداف مختلف(MIRV ها) هستند.

در این نوع موشک های بالستیک شاهد حمل چند جنگ افزار توسط موشک هستیم که هر یک برای انهدام اهدافی خاص به کار می روند. از این گذشته، موشک های بالستیک از فناوری فریبنده ای استفاده می کنند که هیچ یک از تجهیزات دشمن قادر به رهگیری و انفجار آنها در هوا نیست. ICBM ها می توانند از انواع جاده ای و متحرک، زیردریایی، ریل قطار و یا سیلوی غلات باشند. ICBM های متحرک سخت ترین نوع این موشک ها محسوب می شوند که شناسایی و انهدام لانچر آنها بسیار دشوار است. در حال حاضر بهترین ICBM در جهان کدام است؟ کدام یک از انواع این موشک های بالستیک قاره پیما، بهترین نوع آن محسوب می شوند و چرا؟

فاکتورهای مهمی که در لیست ده موردی زیر در همه موارد دیده شده اند عبارتند از قدرت تخریب و برد موشک، تعداد MIRV ها، دقت نقطه زنی، نوع لانچر و استقرار، فناوری های جدید به کار رفته در آن که قادر به فریب سیستم های رهگیری دشمن می شوند. این آنالیز بر اساس ویژگی های هر موشک بالستیک تا به امروز تهیه شده است و اصولا تمامی موشک های بالستیک حاضر در لیست موجود، از قدرت تخریب بالا تا حد محو کردن یک کشور برخوردارند. در واقع این لیست شامل، موشک هایی که هنوز رونمایی نشده اند و یا به صورت عملیاتی از آنها استفاده نشده است، نمی باشد.

R 36M SS 18 Satan 550x348 - 10 موشک بالستیک دوربرد برتر جهان در سال 2019

شماره 1: موشک قاره پیمای شیطان R-36M SS-18 Satan روسیه 16000 کیلومتر

موشک بالستیک قاره پیمای R-36 که در کشورهای غربی با نام SS-9 Scarp شناخته می شد برای اولین بار در سال ۱۹۷۱ و در دوران اتحاد جماهیر شوروی آزمایش شد. ساخت این موشک در نهایت به شکل گیری خانواده ای از موشک های بالستیک با نام R-36M منتهی شد که غربی ها با نام SS-18 Satan از آن ها یاد می کنند. اولین محموله ۵۶ فروندی از این موشک ها در سال ۱۹۷۷ آماده پرتاب شد و بعدها با نمونه هایی مدرن تر جایگزین شدند. جدیدترین نمونه موشک این خانواده R-36M2 Voyevoda (SS-18 Mod 6) است که برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ در مراکز پرتاب خود مستقر گردید.

موشک بالستیک قاره پیمای R-36M2 Voyevoda یک موشک بسیار قدرتمند بوده که از سرعت و وزن بسیار بالایی برخوردار است. موشک بالستیک قاره پیما روسیه همواره در زمینه ساخت موتورهای موشک از ایالات متحده و کشورهای غربی جلو بوده است. موشک R-36M2 Voyevoda بردی 16000 کیلومتری دارد و می تواند بیش از ۱۰ MIRV با قدرت تخریب ۰٫۷۵ تا ۱ مگاتن و فراتر از ۴۰ طعمه نفوذی حمل کند. از این رو رهگیری کلاهک های هسته ای این موشک بالستیک قاره پیما برای سیستم های دفاع موشکی بسیار دشوار است. دقت نقطه زنی این موشک نیز ۲۲۰ متر اعلام شده و اگر چه نمی توان آن را دقیق تری موشک بالستیک روسیه دانست اما قدرت حمل کلاهک و قدرت تخریب آن از هر موشک بالستیک دیگری در زرادخانه موشکلی روسیه بیشتر است. بر اساس برخی از گزارش ها تنها یک موشک SS-18 Satan با ۱۰ MIRV خود می تواند ۳ ایالت آمریکا را به طور کامل نابود سازد.

موشک مذکور یک موشک سیلو-پرتاب است که سیلوهای پرتاب آن در نقاط مختلفی از خاک روسیه پراکنده شده اند. این سیلوها و مرکز فرماندهی آن ها در برابر انفجارهای هسته ای بسیار مقاوم بوده اما مکان این سیلوها برای مقامات غربی مشخص شده است. اگر چه این موشک از لحاظ برد و قدرت حمل کلاهک از موشک بالستیک قاره پیمای آمریکایی Trident II بهتر است اما به دلیل بالا رفتن سن این موشک ها، تعداد فروندهای آماده شلیک آن ها هر ساله کاهش می یابد به نحوی که در حال حاضر تنها ۵۸ فروند از این موشک ها در اختیار یگان موشک های استراتژیک روسیه قرار دارد. در سال ۲۰۲۰، موشک های سری R-36 با موشک های جدید RS-28 Sarmat که با نام SS-X-30 Satan 2 نیز شناخته می شوند جایگزین خواهند شد، موشک های بالستیک قاره پیمای جدیدی که هنوز در مرحله آزمایش و توسعه قرار دارند.

DongFeng 5C 550x367 - 10 موشک بالستیک دوربرد برتر جهان در سال 2019

شماره 2:موشک دانگ فنگ DongFeng 5C چین 13000 کیلومتر

دانگ فنگ 5 ( با نام گذاری ناتو : CSS-4 ) موشک بالستیک قاره پیمای سوخت مایع توسعه یافته توسط آکادمی پرتابگر های چین ( که با نام آکادمی یکم هم شناخته می‌شود) است.هم اکنون در حدود 20 الی 30 فروند از مدل توسعه یافته دانگ فنگ 5A در اختیار ارتش چین قرار دارد و بازدارندگی اتمی چین را ایجاد کرده است. از جمله موشک هایی که پایه و حاصل توسعه این موشک محسوب می‌شوند پرتابگر های فضایی فنگ بائو 1 (FB-1) و چانگ ژنگ 2 (CZ-2) هستند که پایه و اساس برنامه فضایی چین را تشکیل داده‌اند.

این موشک دو مرحله ای سوخت مایع از دی متیل هيدرازين نامتقارن (UDMH) به عنوان سوخت و از نيتروژن تتراكسيد به عنوان اکسید کننده استفاده می‌کند. دانگ فنگ 5 با سرجنگی 3 مگاتنی گداختی (هیدروژنی) به وزن 3200 کیلوگرم ، بردی در حدود ۱۲ تا ۱۴ هزار کیلومتر در مدل‌های مختلف خود دارد.با این برد اولین موشک بالستیک ساخت چین است که می‌تواند مناطق غربی ایالات متحده آمریکا و اکثریت بخش های اروپا را هدف قرار دهد. دانگ فنگ 5 موشکی دو مرحله‌ای است. مرحله اول شامل چهار پیشرانه موازی YF-20 هر کدام با کشش 75 تن با نازل های نوسانی (swinging nozzles) و مرحله دوم شامل یک پیشرانه YF-22 با کشش 75 تن و نازل ثابت (fixed nozzle) و یک پیشرانه تقسیم شده با چهار محفظه احتراق با کشش 4.8 تن است که نیروی لازم برای ادامه پرواز و هدایت در مدت 190 ثانیه پس از خاموش شدن پیشرانه اصلی را فراهم کرده و زاویه گردش گسترده‌ای را در سطوح فوقانی جو برای کلاهک ایجاد می‌کند.

مخزن سوخت موشک از آلیاژ بسیار مقاوم و سبک وزن آلومینیوم ساخته شده است. استفاده از هدف‌گیری مستقل چندگانه دانگ فنگ ۵ سی نمونه‌ای بهبودیافته نسبت به هم اعضای دیگر این خانواده است و قابلیت حمل ۱۰ کلاهک هسته‌ای دارد که به عنوان کلاهک چندگانه با هدف گیری مستقل (MIRV) به کار گرفته شده‌اند. هدف گیری مستقل چندگانه سیستم حامل کلاهک موشکی هدف گیری پرشمار مستقل (MIRV) (multiple independently targetable re-entry vehicle) مجموعه‌ای از کلاهک‌های موشکی جداگانه در مقابل کلاهک موشکی تکی که یک کلاهک موشکی در یک موشک است. هنگام استفاده از موشک های تک کلاهکی،هر موشک برای یک هدف شلیک می شود .

اما با یک موشک دارای قابلیت هدف گیری پرشمار مستقل،شلیک موشک های فراوان برای انهدام یک منطقه پهناور عملا بدون توجیه خواهد بود.این سیستم کارآمدی “سیستم پدافند ضد بالستیک تقویت شده” را برای مقابله با موشک‌های خاص کاهش می‌دهد، درحالی که یک موشک تهاجمی هدف گیری پرشمار مستقل می‌تواند چندین کلاهک موشکی را حمل کند تسلیحات بازدارنده تنها می‌توانند یک کلاهک ِ هر موشک را ساقط کنند. این موشک این موشک از قابلیت حمل یک یا چند طعمه (decoy) در کلاهک 3200 کیلوگرمی خود برخوردار است تا با استفاده از آن ها شانس عبور موشک از سیستم های پدافندی افزایش پیدا کند.

R 29RMU Sineva 550x307 - 10 موشک بالستیک دوربرد برتر جهان در سال 2019

شماره 3-:موشک R-29RMU Sineva روسیه 11500 کیلومتر

موشک سینوا با کد طراحی RSM-54 یک موشک قاره پیمای هسته ای با سوخت مایع میباشد که جهت شلیک از زیر دریاییهای راهبردی و استراتژیک کلاس Delta IV طراحی شده است.این زیردریاییها توان حمل و شلیک 16 موشک هسته ای را دارا میباشند.این موشک که در ناتو با کد SS-N-23 Skiff شناخته میشود دارای 10 کلاهک هسته ای به وزن 100 kt است که در صورت استفاده جهنمی بپا شده و از یک شهر همانند نیویورک فقط تلی از خاک و خاطره بجای میگذارد.برد مفید آن 11547 km میباشد که براحتی از دریای شمال تا آنسوی کره خاکی را می پیماید.

سینوا برادر بزرگتر و خلف بولاوا (جدیدترین موشک قاره پیمای روسیه) است که طراحی آن به سال 1970 میلادی بر میگردد درست زمانیکه پیمان Stalt (strategic Arms Limitation Talk) (پیمان منع گسترش تسلیحات استراتژیک) بین شوروی و ایالات متحده وجود داشت . تصویر در آن روزگار نیروهای استراتزیک شوروی نیاز شدیدی به یک سلاح همه فن حریف در حوزه دریاها داشتند چرا که نیروی دریایی شوروی دارای 100 ssbn بود و این تعداد با نبودن موشکی مثل سینوا کمی غیر قابل تحمل بود .

نوع: موشک هسته ای با کلاهک چند گانه ..Mwhead ..SLBM Strategic

سال ورود :2007 /کشور سازنده: فدراسیون روسیه کمپانی گروه کارخانجات ماشین سازی کراسنویارسک /وزن: 40.3 تن /طول: 14.8 متر/ قطر: 1.9 متر/ تعداد کلاهک: 10 – 16/ قدرت انفجار: 100 kt در هر کلاهک پیشرانه: سه مرحله ای سوخت مایع/ برد عملیاتی: 7175 مایل معادل 11547 کیلومتر.

UGM 133 Trident II 550x330 - 10 موشک بالستیک دوربرد برتر جهان در سال 2019

شماره 3-: موشک Trident D5 امریکا برد 11300 کیلومتر

موشک Trident D5 یا Trident IIیک موشک بالستیک قاره پیمای زیردریایی-پرتاب ساخت ایالات متحده است که در واقع نمونه بروز شده و پیشرفته تر Trident C4 با قدرت حمل، برد و دقت بیشتر است. این موشک برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ عملیاتی شد و توسط نیروی دریایی ایالات متحده و بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت. موشک های بالستیک قاره پیمای Trident II ایالات متحده توسط ۱۴ فروند زیردریایی کلاس Ohio حمل شده و در نیروی دریایی بریتانیا نیز ۴ فروند زیردریایی کلاس Vanguard از این موشک به عنوان اصلی ترین سلاح خود استفاده می کنند. موشک Trident IIبردی ۷٫۸۰۰ کیلومتری با ظرفیت کلاهک کامل و 11٫300 کیلومتر با کلاهک های کمتر دارد.

موشک بالستیک قاره پیما بدین ترتیب اگر چه موشک Trident II در مقایسه با موشک های بالستیک قاره پیمای دیگر از برد کمتری برخوردار است اما زیردریایی های حامل این موشک می توانند با نزدیک شدن به هدف، این ضعف را پوشش دهند. هر موشک Trident II قابلیت حمل ۱۴ کلاهک با قدرت انفجار ۴۷۵ کیلوتن برای هر یک از کلاهک ها را دارد و از زمان توافق START I تعداد این کلاهک ها به ۸ MIRV برای ناکام گذاشتن سیستم دفاع موشکی دشمن کاهش یافته است. MIRV به کار گرفته شده در موشک های بریتانیا از نوع بومی و متفاوتی است و تعداد کلاهک های حمل شده هر یک از این موشک ها نیز ۱۲ عدد گزارش شده است. موشک بالستیک قاره پیمای موشک بسیار دقیقی است و CEP ان در حدود ۹۰ متر گزارش شده است. این موشک با استفاده از سیستم جهت یابی astro-inertial به سمت هدف می رود اما می توان از نسخه های هدایت جی پی اسی نیز روی آن استفاده کرد.

موشک بالستیک قاره پیما علاوه بر برد قابل توجه، توان حمل بالا و دقت خارق العاده، موشک بالستیک قاره پیمای Triden II برتری های دیگری نسبت به دیگر موشک های هم رده خود دارد که یکی از آن ها قابلیت پرتاب آن توسط زیردریایی هاست. در حالی که برتری دریایی ناوگان های ایالات متحده در سراسر نقاط جهان قابل توجه است، زیردریایی های مجهز به این موشک ها می توانند بدون شناسایی شدن به اهداف خود در هر نقطه ای از جهان نزدیک شوند که این موضوع موشک آمریکایی را خطرناک تر و مرگبارتر از هر موشک بالستیک قاره پیمای دیگری در جهان می سازد. بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته برای روزآمد سازی موشک های Trident II، انتظار می رود که این موشک تا سال ۲۰۴۲ همچنان در سرویس باقی بماند.

DongFeng 31 A 550x357 - 10 موشک بالستیک دوربرد برتر جهان در سال 2019

شماره 5-:موشک دانگ فنگ DongFeng 31 A چین 11200 کیلومتر

این موشک بالستیک قاره پیماف ساخت کشور چین است.این مدل در واقعه نسخه بهبود یافته مدل قدیمی DF-31 محسوب می شود. نام این موشک در غرب CSS-10 Mod2 است. این موشک در سال 2007 برای اولین بار آزمایش شد و تخمین زده می شد که تا سال 2009 حدود 30 مدل از آن به صورت عملیاتی در ارتش چین به کار گرفته شوند که پس از گذشت چند سال این عدد افزایش یافت. آشنایی با 10 موشک بالستیک بین قاره ای برد این موشک نزدیک 11200 کیلومتر است و چین قادر است با آن بخش هایی از امریکا و اروپا را هدف قرار دهد. این موشک قادر به حمل سه کلاهک هسته ای با قدرت تخریب 20،90،150 کیلوتن است و از سیستم فریب رادارهای دشمن نیز در آن استفاده شده است.

سیستم راهبری DF-31A از نوع آسترو اینترشال داخلی است که با ماهواره بیدو چین پشتیبانی می شود. خطای نقطه زنی این موشک 100 متر است که به نوعی موشکی دقیق در انهدام اهداف محسوب می شود. بر طبق گزارشات، این موشک با لانچرهایی از نوع سیلو و متحرک کار می کند. لانچر متحرک این موشک یک تریلر است که خود به عنوان بخشی از لانچر نیز ایفای نقش می کند. این تریلر، ساخت شرکت هانیانگ است و از 16 چرخ در آن استفاده شده است. با این مشخصات، لانچر این موشک قادر به طی مسافت های طولانی و عبور از مسیرهای صعب العبور و دشوار است.

با اعلام وضعیت اضطراریف موشک بالستیک از لانچر پرتاب می شود و هدایت آن در اسمان از راه دور انجام می پذیرد. شناسایی لانچرهای متحرک برای دشمنان بسیار سخت است و از این رو این یکی از ویژگی های مثبت این موشک محسوب می شود. چین در حال حاضرف در حال ارتقای مجدد DF-31A و DF-31B است. این موشک های جدید سنگین تر و با قابلیت تخریب بیشتر هستند. لانچر این موشک ها از نوع 8 محوره است که به آن قابلیت عبور از مسیرهای آف رود را نیز می دهد.

RT 2UTTKh Topol M 550x352 - 10 موشک بالستیک دوربرد برتر جهان در سال 2019

شماره 6-:موشک توپل RT-2UTTKh Topol-M روسیه 11000 کیلومتر

این موشک با استفاده از پرتاب کننده های قابل حمل خود می تواند بسرعت جابجا شده و در مکان های غیرقابل آشکارسازی پنهان شود. با سرعت 24 هزار کیلومتر در ساعت پرواز کرده و با مانورهای طفره و گریز و پرتاب اشیای فریب دهنده رادار، آشکارسازی و ردیابی آن تقریبا غیرممکن است. این موشک بالستیک اولین نوع تولید شده در روسیه پس از فروپاشی شوروی است. در اوایل دهه 1990 ساخته شده و تقریبا 80 فروند از آن در خدمت ارتش روسیه است. هر موشک تا ده عدد اشیای فریب دهنده رادار می تواند پرتاب کند و در حین پرواز مانورهایی برای گریز از ردیابی رادار انجام دهد.

سرعت بسیار بالای آن زمان واکنش ممکن را بسیار کوتاه می سازد بطوریکه ماهواره های فضایی آشکارساز مادون قرمز آمریکا (SBIRS, DSP) زمان کمی برای آشکارسازی و ردیابی آن در اختیار دارند. خود موشک حدود 20 متر طول داشته و بیشتر از فیبر کربن ساخته شده است و در زمان پرتاب حدو 50 تن وزن دارد. برد آن حدود 11 هزار کیلومتر است. این موشک یک سرجنگی هسته ای 800 کیلوتنی با خود حمل می کند و توسط یک سیستم مسیریابی اینرسی (INS) و سیستم مکانیابی ماهواره ای روسیه موسوم به گلوناس هدایت می شود. شعاع دایره خطای احتمالی آن حدود 200 متر است که دقتی فراتر از مقدار لازم برای یک موشک بالستیک هسته ای است.

Minuteman III 550x376 - 10 موشک بالستیک دوربرد برتر جهان در سال 2019

شماره 7-:موشک Minuteman-III امریکا 10000 کیلومتر

موشک Minuteman III پرتعدادترین موشک بالستیک قاره پیما در زرادخانه هسته ای ایالات متحده است که در سال ۱۹۷۰ وارد سرویس شد، موشکی که در آن زمان اولین موشک دارای توانمندی MIRV بود. علیرغم قدیمی بودن، این موشک بالستیک همواره توسعه یافته و روزآمد شده است تا قدرت و کارآیی آن حفظ شود. انتظار می رود که این موشک بالستیک دستکم تا سال ۲۰۳۰ در سرویس باقی بماند. Minuteman III یک موشک سیلو-پرتاب است. با از رده خارج شدن موشک بالستیک LGM-118 Peacemaker در سال ۲۰۰۵، این موشک به تنها موشک بالستیک قاره پیمای سیلو-پرتاب آمریکا تبدیل شد که هنوز در سرویس قرار دارد. موشک بالستیک قاره پیما تعداد ۴۵۰ فروند از این موشک ها در زرادخانه هسته ای ایالات متحده آماده عملیات هستند که ۵۰ تا ۷۵ فروند دیگر که در حالت رزرو قرار دارند را نیز باید به این عدد اضافه کرد.

بدین ترتیب از این موشک بالستیک بیش از هر موشک بالستیکی در جهان ساخته و عملیاتی شده است. سیلوهایی در سراسر خاک ایالات متحده وجود دارد که می توان از آن ها برای پرتاب موشک بالستیک Minuteman III استفاده کرد. حداکثر برد این موشک 11000 کیلومتر بوده و سیستم جهت یابی inertial اورجینال آن باعث شده بود که Minuteman III از دایره احتمال خطای ۲۰۰ متر برخوردار باشد که این عدد در نمونه های جدیدتر به ۱۲۰ متر کاهش یافته است.

موشک بالستیک قاره پیما هر موشک بالستیک قاره پیمای Minuteman III سه MIRV حمل می کند که هر یک از آن ها دارای کلاهکی با قدرت تخریب ۳۰۰تا ۵۰۰ کیلوتن است. اگر چه این موشک بسیار سریع بوده و از برد بسیار بالایی نیز برخوردار است اما نمی توان آن را قدرتمندترین و مخرب ترین موشک بالستیک قاره پیمای جهان دانست و تعداد آماده پرتاب این موشک نقش مهمی در قرار گرفتن آن در رتبه های بالای این فهرست دارد.

M51 ICBM 550x359 - 10 موشک بالستیک دوربرد برتر جهان در سال 2019

شماره 8-:موشک M51 ICBM فرانسه 10000 کیلومتر

موشک بالستیک فرانسوی M51 یکی از انواع موشک ها با لانچر زیردریایی است.طراحی این موشک از سال 1992 اغاز شد و در سال 2010 اولین پرتاب آزمایشی آن صورت گرفت. این موشک ها توسط زیردریایی های کلاس لاتریومفنت فرانسه حمل می شوند. فرانسه در حال حاضر 4 زیردریایی از این کلاس در نیروی دریایی خود دارد. برد این موشک 8000 کیلومتر است و قادر است بدون کلاهک تا 10000 کیلومتر نیز پرتاب شود. با چنین بردی فرانسه قادر به نابودی بخش های زیادی از چین و روسیه و یا حتی امریکا با پرتاب این موشک ها از اسکله های اختصاصی خود است.

هر موشک قادر به حمل 6 تا 10 جنگ افزار مستقل است که قدرت تخریبی برابر با 107 کیلوتن داردند. این موشک ها از سیستم های ضدرهگیری برای فریب رادارهای دشمن برخوردار هستند. با این حال باید گفت که نسخه جدید تر این موشک ها که در سال 2015 از آن رونمایی شدف قدرت تخریب بیشتری معادل با 150 کیلوتن داشتند. بر طبق برنامه ریزی قبلی، این موشک های بالستیک فرانسوی از سیستم ناوبری ماهواره ای گالیله استفاده خواهند کرد. بنابراین دقت این موشک ها احتمالا به اندازه همتایان خود نخواهد بود و خطای نقطه زنی این موشک ها حدود 200 متر اعلام شده است.

فرانسه در حال حاضر 4 زیردریایی در کلاس لا تریموفنت دارد که در هریک از آنها 16 موشک بالستیک سوار شده است. بنابراین 64 موشک بالستیک از نوع m51 در نیروی دریایی فرانسه آماده پرتاب هستند. با اعلام وضعیت اضطراری این زیردریایی ها به اقیانوس اطلس می روند و در وضعیت غیرقابل رهگیری قرار می گیرند. نسخه جدیدتر M51 یعنی M51.3 در حال ساخت است.اما زمان رونمایی از آن زودتر از سال 2025 نخواهد بود.

SS 19 Stiletto UR 100N 550x327 - 10 موشک بالستیک دوربرد برتر جهان در سال 2019

شماره 9-:موشک SS-19 Stiletto UR-100N روسیه 10000 کیلومتر

موشک قاره پیمای اتمی سوخت مایع دو مرحله ای با برد 10000 کیلومتر . این نسخه دارای  یک مرحله سوم نیز متصل به کلاهک خود است و میتواند تا 6 کلاهک اتمی را با خود حمل کند. این نسخه سویلو پرتاب در سال 1975 در خدمت است و 360 تیره از ان ساخته شد  و بین 20 تا 30 فروند انها همچنان در خدمت است. روسها در دهه 1990  بر اساس پیمان سالت مبنی بر عدم استفاده از موشک های با کلاهک  چند گانه اتمی نسخه ای را با یک کلاهک اتمی واحد را به خدمت گرفتند که همچنان  در خدمت است . روسیه مدتی تلاش در تغییر نقش این موشک برای پرتاب محموله های فضای داشت ولی شکست خورد. انتظار می رود این موشک در سال 2020 از خدمت خارج شود.

RSM 56 Bulava 550x309 - 10 موشک بالستیک دوربرد برتر جهان در سال 2019

شماره 10-:موشک بولاوا RSM-56 Bulava روسی 10000 کیلومتر

موشک های زیردریایی نقطه ضعف شوروی سابق و روسیه کنونی در برابر آمریکاست و چه از نظر تعداد و چه عملکرد، آمریکا دست بالا را نسبت به دشمن شرقی اش دارد. Bulava گزینه روس ها برای کم کردن این فاصله است. این موشک ها برای زیردریایی های Borlie-class طراحی شده و در مراحل اول چندین بار با شکست هایی در آزمایشگاه روبرو شد و بالاخره روس ها قبول کردند آن را سال 2013 وارد خدمت کنند. در حال حاضر Bulava با شش کلاهک 150 کیلویی مسلح می شود. اگرچه برخی می گویند امکان حمل 10 کلاهک هم وجود دارد. مثل بیشتر موشک های بالستیک، این موشک هم سامانه پخش امواج دارد که باعث می شود امکان رهگیری اش بسیار پایین باشد. برد این موشک هشت هزار کیلومتر عنوان شده و خطای آن که نسبت به مدل های مشابه زیاد به نظر می رسد، بین 300 تا 350 متر است.

 

موشک بهتر است یا جنگنده؟

معرفی ۱۰ کشور برتر جهان از نظر قدرت و فن آوری موشکی

۵ مورد از دوربرد ترین موشک های بالستیک جهان

  1. A.v

    ماشالله به این ایران که تو جز هیچ کدوم از مقایسه های قدرت نیست بعد میگن امریکارو شکست میدیم

    • aria-moazeni

      باید دقت داشته باشیم که ایران با توجه به حساسیت اروپایی ها نسبت به برد موشک ها معمولا برد دقبق رسانه ای نمیشه

  2. موسوی

    برد موشک باید متناسب با نیاز باشه. نه فقط در زمینه موشک بلکه در همه امور باید بهره وری رو مد نظر داشت. کشورهای مشخصی با ما مشکل دارن که همگی در برد موشکهای ما هستند. با توجه به شرایط، باید بین گزینه‌های مختلف که تنها یکیش برد است، بهترین پارامترها رو توسعه بدیم. با توجه به شرایطی که داریم کاملا مشخصه که فرزندان عزیز ایران عزیز، هوشمندی بسیار بالایی رو به خرج دادن. ضمنا ما پیشرو در جنگهای نا متقارن هستیم. این یعنی ایران اساسا نیازی به داشتن همان چیزی که دشمن داره، نداره 🙂

  3. امیر

    آقای A.Vما همینطور تو دنیا تروریست شناخته میشیم قرار نیست که همه چیز رو علنی کنن امیدوارم فهمیده باشی چی میگم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.