×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

 به گزارش میلیتاری نیوز، ۱۹ مهرماه سالروز اجرای عملیات بزرگ فتح ۱ در شمال عراق و با هدف انهدام تاسیسات نفتی شهر کرکوک عراق است که با فرماندهی و طراحی قرارگاه برون مرزی رمضان سپاه پاسدارن در سال ۱۳۶۵ و با کمک کردهای مخالف رژیم بعث عراق از جمله حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق انجام ‌شد.

عملیات فتح ۱ را می‌توان یک عملیات مشترک نظامی میان ایران و کردهای مخالف رژیم بعث تلقی کرد، چرا که در این عملیات اتحادیه میهنی کردستان عراق به رهبری جلال طالبانی کمک شایان توجهی به اجرای موفق عملیات داشت.

** تشکیل قرارگاه رمضان

در سال‌های میانی دفاع مقدس و در پی وسعت‌یافتن حیطه مأموریت و گسترش سازمان رزم سپاه، فراز و فرود و پیچیدگی‌های نبرد در جبهه جنوب و شناخت نسبی دشمن از روش‌ها و راهکارهای عملیاتی نیروهای ایرانی در جنوب، سپاه را بر آن شد تا از توان معارضان کرد عراقی و امکانات مردمی کشور عراق برای پیشبرد عملیات‌ها استفاده کرده و ضرباتی را از داخل خاک عراق به دشمن بعثی وارد کند.

از همین رو در سال ۱۳۶۱ فرمانده سپاه با ارائه طرحی به شورای عالی دفاع، خواستار ایجاد ستاد جنگ‌های نامنظم  برای ساماندهی و اجرای عملیات‌های برون مرزی می‌شود.  ریاست‌جمهوری وقت و ریاست شورای عالی دفاع، آیت‌الله خامنه‌ای در تاریخ ۶۲/۲/۱۰ با کلیات طرح موافقت می‌کند.

درپی مواففت شواری عالی دفاع با این طرح، فرمانده سپاه به سرعت ستاد جنگ‌های نامنظم را تحت نظارت مستقیم خود تشکیل می‌دهد و اولین حکم فرماندهی این قرارگاه را در سال ۶۲ برای مرتضی رضایی صادر می‌کند. از آنجایی که تشکیل این ستاد مصادف با ماه مبارک رمضان بود، این ستاد به نام قرارگاه رمضان نام گذاری شد.

از جمله اهداف تشکیل این قرارگاه، نفوذ رزمندگان ایرانی به عمق خاک دشمن با استفاده از روش‌های جنگ پارتیزانی و چریکی و همچنین اخلال در ماشین جنگی صدام از طریق درگیر کردن ارتش عراق در نقاط مختلف و برقراری ارتباط با اقشار مختلف مردم عراق در جهت حمایت از حرکت‌های مردمی علیه حکومت صدام بود.

** “فتح ۱”؛ عملیاتی در عمق ۱۸۰ کیلومتری خاک عراق

 نیمه‌ی دوم سال ۱۳۶۵، فصل نوینی در اقدامات قرارگاه رمضان بود و اجرای عملیات فتح۱ در ۱۹ مهر ۱۳۶۵ که با هم‌کاری جلال طالبانی و گروه تحت رهبری وی یعنی اتحادیه‌ میهنی کردستان عراق در منطقه‌ کرکوک انجام شد، نقطه‌ آغاز یک تحول تازه به شمار می‌آمد.

برقراری ارتباط جمهوری اسلامی با شخصیت‌ها و احزاب معارض رژیم بعث عراق مانند حزب اتحادیه میهنی کردستان، ‌ آیت الله حکیم و …، موجب افزایش اشراف اطلاعاتی قرارگاه رمضان در منطقه کردستان عراق و طراحی سلسله عملیات‌های فتح شد. این همکاری و ارتباط مشترک، زمینه‌ساز ایجاد قرارگاه تاکتیکی در عمق خاک عراق و آن هم در منطقه‌ای که ارتش عراق آنجا را منطقه‌ای امن قلمداد می‌کرد و امکان حضور فرماندهان و مسئولان اطلاعات این قرارگاه و یگان‌های رزمی سپاه تا عمق ۲۰۰ کیلومتری خاک عراق و مشاهده‌ اهداف نظامی، تأسیسات گوناگون اقتصادی و پایگاه‌های ارتش عراق اعم از پایگاه‌های نیروی زمینی و نیروی هوایی از نزدیک‌ترین فاصله و حتی با چشم غیر مسلح، فراهم شد.

2076871 - عملیات سپاه در خاک عراق با همکاری طالبانی +عکس

در نهایت، قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) و مسئولان اصلی کشور با قید دو شرط با انجام عملیات‌های برون مرزی توسط قرارگاه رمضان موافقت می‌کنند. اول آنکه این عملیات‌ها در قالب سلسله عملیات‌های فتح انجام شود و دوم آنکه گروهای معارض کُرد عراقی، امنیت مناطق حضور رزمندگان ایرانی را تامین کنند.

بدین ترتیب اولین عملیات از سلسله عملیات‌های فتح، با نام فتح ۱ در تاریخ ۱۹ مهرماه سال ۶۵ در عمق ۱۸۰ کیلومتری خاک عراق و با هدف انهدام تاسیسات نفتی شهر کرکوک عراق و همچنین وارد کردن ضربه به پایگاه‌های ارتش عراق در این منطقه با رمز “یا زینب(س) ” انجام می‌شود.

**چرا کرکوک؟

منطقه کرکوک در آن زمان مرکز اداری و اقتصادی کردستان عراق و سومین شهر مهم این کشور بعد از بغداد و بصره به شمار می‌رفت. کرکوک در محل تلاقی  سه منطقه مهم و استراتژیک اربیل – سلیمانیه – بغداد قرار گرفته و به دلیل دارا بودن منابع نفتی از اهمیت اقتصادی بالایی برای رژیم بعث برخوردار بود. از منظر نظامی نیز این منطقه بدلیل وجود پایگاه‌های نیروی هوایی و مقر سپاه یکم ارتش عراق دارای اهمیت فراوانی بود.

این منطقه همچنین یکی از اصلی‌ترین منابع تامین مالی حکومت صدام بود و پالایشگاه کرکوک منبع اصلی تامین کننده نیازهای مالی ارتش عراق به شمار می‌رفت.

**آغاز عملیات؛ نفوذ ۲۰۰ تکاور سپاه به عمق خاک عراق

این عملیات در روز ۱۹ مهر ماه سال ۱۳۶۵ آغاز شد و در آن، حدود ۲۰۰ رزمنده سپاهی و بسیجی از تیپ‌های ۶ ویژه پاسدارن و ۶۶ نیروهای ویژه هوابرد به همراه نیروهایی از اتحادیه میهنی کردستان عراق شرکت کرده و این عملیات را، محور به مرحله به اجرا درآوردند. نیروهای عمل کننده در محور اول این عملیات، با نام محور بدر وظیفه انهدام تأسیسات نفتی موجود در “کرکوک” و “بابا گورگور” و “دبس” را برعهده داشتند و نیروهای عمل کننده در محور خندق (محور دوم)  نیز به منظور انهدام تأسیسات جبل بور و جمبور وارد عمل شدند.

2076872 - عملیات سپاه در خاک عراق با همکاری طالبانی +عکس
نقشه عملیات فتح ۱

عملیت فتح ۱ با اجرای آتش سنگین رزمندگان ایرانی و شلیک بیش از ۲۰۰۰ گلوله مینی‌کاتیوشا و خمپاره ۱۲۰م‌م‌ روی مواضع از پیش تعیین شده در تاسیسات نفتی، ‌ مراکز نظامی و همچنین پادگان نظامی منافقین و مرکز تقویت شنود و مرکز تشویش فرکانس‌های مخابراتی و مراکز امنیتی عراق در منطقه کرکوک آغاز شده و بیش از ۳ ساعت به طول می‌انجامد و با صدور دستور بازگشت به نیروها برای استقرار در محل‌های امن از سوی قرارگاه رمضان، این عملیات در ساعت ۵:۳۰ روز ۲۰ مهر سال ۶۵ با وارد آوردن تلفات سنگین بر دشمن به پایان می‌رسد.

در پی این عملیات تاسیسات نفتی پالایشگاه کرکوک که توان تولید بیش از ۳۰ هزار بشکه انواع فراوده‌های نفتی را داشتند، منهدم شده و به این ترتیب ۶۰ درصد از توان بهره‌برداری رژیم بعث عراق از نفت کرکوک از دست رفت. ضمن آنکه با انهدام تاسیسات نفت و گاز جمبور عراق، حکومت صدام حسین از دستیابی به ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز  محروم شد.

از دیگر دستاوردهای این عملیات می‌توان به انهدام سه سایت موشکی زمین به هوا که وظیفه حفاظت از این منطقه را به عهده داشته و اجرای آتش روی قرارگاه سپاه یکم ارتش عراق که منجر به کشته شدن تعدای از فرماندهان عراقی شد، اشاره کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.