×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

1955293 - پرونده سازی سیا علیه ایران

به گزارش میلیتاری نیوز، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه یک بار دیگر بر امکان دسترسی به مراکز نظامی ایران تاکید کرد و گفت در صورت دریافت گزارشی مبنی بر فعالیت مشکوک در مراکز نظامی ایران، آژانس این گزارش را بررسی کرده و در صورت لزوم درخواست بازرسی از این مراکز را خواهد داد. اظهارات آمانو، مواضع نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل را که اخیرا روی موضوع بازرسی از مراکز نظامی ایران تمرکز کرده تقویت می‌کند؛ هیلی از نزدیکان ترامپ و کسی است که در موضوع برجام بیشترین هماهنگی را با رئیس‌جمهور آمریکا دارد.

 از سوی دیگر بازوی‌های اطلاعاتی ترامپ نیز در حال سندسازی هستند تا رئیس‌جمهور آمریکا در گزارش ماه اکتبر، با خیالی آسوده ادعای نقض برجام توسط ایران را مطرح کرده و برنامه خروج از برجام را به پیش ببرد. آنها به صورت ویژه روی ادعای همکاری هسته‌ای ایران و کره‌شمالی تمرکز کرده‌اند تا از طریق سندسازی درباره این ادعا، دست ترامپ را برای گزارش ماه اکتبر بازتر کنند. در همین راستا روز گذشته مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) این ادعا یعنی احتمال همکاری هسته‌ای ایران و کره‌شمالی را تایید کرد. 

رئیس سیا که قبل از عهده‌دار شدن این جایگاه از مخالفان جدی توافق هسته‌ای با ایران بود، در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت نظرش درباره برجام همان نظر دونالد ترامپ است. پمپئو گفت: «امروز من در جایگاه متفاوتی هستم و نقش متفاوتی دارم. نظر من شبیه نظر رئیس‌جمهور است که به صراحت نظر خود را اعلام کرده؛ مبنی بر اینکه به نظر او این توافق، ارزش مذاکره نداشت. بیشتر اعضای دولت هم همین نظر را دارند.

علاوه بر این جدا از توافق هسته‌ای، از زمانی که این توافق حاصل شد، آزمایش‌های موشکی، فعالیت شبه‌نظامیان شیعه در عراق، کار در کنار حزب‌الله لبنان در سوریه و لبنان و فعالیت‌های بدخواهانه آنها در سراسر جهان به نحو قابل توجهی افزایش یافته است».  در ادامه این مصاحبه، مجری فاکس‌نیوز درباره ادعای ارتباط بین کره‌شمالی و ایران در برنامه‌های موشکی و هسته‌ای سوال کرد.

رئیس سیا در ابتدا جواب داد: ترجیح می‌دهم از این موضوع اطلاعاتی بیرون بمانم (درباره این موضوع حرف نزنم). به گزارش فارس، مجری باز هم سوال کرد آیا نوعی رابطه بین این دو کشور وجود دارد؟

پمپئو در جواب تصریح کرد: «کره‌شمالی سابقه‌ای طولانی از گسترش و انتقال دانش و فناوری هسته‌ای خود به نقاط مختلف دنیا را دارد. همانطور که کره‌شمالی به تلاش برای پرتاب موفق موشک‌های دوربردتر و نصب تسلیحات هسته‌ای روی این موشک‌ها ادامه می‌دهد، بسیار بعید است درصورت دستیابی آنها به این قابلیت، آن را در اختیار گروه‌های دیگر قرار ندهد و ایران مطمئنا یکی از کشورهایی است که مایل است برای دستیابی به این قابلیت هزینه کند». اظهارات پمپئو در تایید ادعای همکاری هسته‌ای ایران و کره‌شمالی در واقع تقویت و به نوعی تایید ادعای همکاری هسته‌ای ایران و کره‌شمالی است که اخیرا توسط مقامات رژیم صهیونیست و رسانه‌های آمریکایی مطرح شده است. 

«وطن امروز» در شماره روز گذشته خود (سه‌شنبه ۲۱ شهریور) در صفحه ۲ در گزارشی، روند طرح ادعای همکاری هسته‌ای ایران و کره‌شمالی را تشریح کرد.

ادعای همکاری هسته‌ای ایران و کره‌شمالی را نخستین‌بار رسانه‌های رژیم صهیونیستی مطرح کردند. سایت صهیونیستی دبکا با استناد به حضور «کیم یونگ نام» سخنگوی پارلمان کره‌شمالی و مرد شماره ۲ این کشور در مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی، مدعی شد او به همراه یک تیم نظامی به ایران آمد تا همکاری‌های هسته‌ای میان ۲ کشور را دنبال کند.

پس از این ادعای سایت صهیونیستی، جان بولتون، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل در توئیتر خود این ادعا را تکرار کرد و نوشت: هرگونه توانایی هسته‌ای و موشکی که کره‌شمالی به‌دست می‌آورد، ایران قادر به خرید آن می‌شود و فردای آن، همان تاسیسات هسته‌ای یا موشکی را داراست. وی در توئیتی دیگر نوشت: ایران و کره‌شمالی به مدت ۲۵ سال با یکدیگر در زمینه موشک‌های بالستیک کار کرده‌اند و احتمال می‌رود آنها در برنامه‌های هسته‌ای نیز با یکدیگر همکاری می‌کنند.

این هفته نیز روزنامه دیلی‌تلگراف خبر داد وزارت خارجه انگلیس در حال بررسی نقش ایران در توسعه برنامه هسته‌ای کره‌شمالی است. روز دوشنبه این هفته نیز آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد کره‌شمالی بدون ایران نمی‌توانست سلاح هسته‌ای تولید کند.

حالا این ادعا توسط رئیس سیا تقویت و تلویحا تایید شده است و بر همین اساس به نظر می‌رسد این موضوع در گزارش ماه اکتبر، دستاویز دونالد ترامپ قرار بگیرد.  پیش از این نشریه انگلیسی گاردین گزارش داده بود دونالد ترامپ به دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا فشار آورده است تا آنها مستنداتی بسازند که او بتواند با استناد به گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا، در گزارش ماه اکتبر ادعای عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند.

گاردین در شماره پایانی آگوست در این‌باره نوشت:«مقامات اطلاعاتی آمریکا تحت فشار کاخ سفید هستند تا توجیهی برای اعلام نقض برجام از سوی ایران درست کنند؛ اقدامی که به گفته مقامات سابق و تحلیلگران آمریکایی شبیه سیاسی کردن جامعه اطلاعاتی در نمونه تهاجم به عراق(سال ۲۰۰۳) است».

به گزارش گاردین، ند پرایس، تحلیلگر اسبق سیا که در دولت قبل آمریکا سخنگوی شورای امنیت ملی و دستیار ویژه باراک اوباما بود، در این‌باره گفت: «من از اعضای جامعه اطلاعاتی، این موضوع(فشار کاخ سفید بر جامعه اطلاعاتی برای ایجاد توجیه درباره نقض برجام توسط ایران) را شنیدم.

ریچارد نفیو، عضو وزارت خارجه آمریکا که در تیم مذاکرات برجام بوده هم گفته بررسی و مطالعه جامعه اطلاعاتی درباره موضوعات مختلف، امری متعارف است اما تفاوت در دولت دونالد ترامپ آن است که مقامات دولت به جامعه اطلاعاتی می‌گویند نتایج بررسی‌ها و تحقیقات چه باید باشد. وی افزود: «در پشت صحنه یک ماشین بزرگ در حال به روزرسانی اطلاعات برای دولت و کنگره است.

مقامات اطلاعاتی و تحلیلگران زیادی در سازمان‌ها حضور دارند که در تلاش برای یافتن موارد عدم اجرای برجام توسط ایران، هر روز در حال بررسی زوایای مختلف گزارش‌هایی هستند که از ایران بیرون می‌آید».

منبع: روزنامه وطن امروز

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.