×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

false
true
false

 ایجکت صندلی خلبان

.
.
یکی از سوالات اکثر دوستان در رابطه بابالگرد بحث صندلی پران یا همان ایجکت خلبان است که اکثریت براین باورند که تمامی یا بخش زیادی از بالگردها دارای صندلی پران هستند این درحالی است

این تفکر کاملا غلط و اشتباه میباشد و میتوان گفت قریب به نودو نه درصد از بالگردهای دنیا فاقد صندلی پران هستند ودلیل آن هم این است که بالگرد در سخت ترین شراط اضطراری(وازدگی یا از کارافتادن موتور) براساس مهارت خلبان در نوعی مانور (Autorotation)
که قبلابه آن پرداختیم و بازهم خواهیم پرداخت ،میتواند در فضایی کوچک تقریبا معادل ابعاد بالگرد فرود بیاید.

امادلیل اینکه برای بالگردها معمولا به سراغ صندلی پران نمیروند چیست؟؟؟
که چندعامل مهم در این رابطه وجود دارد که به اختصار خدمت شما عزیزان عرض مینمایم
۱-به علت وجود ملخ بالای سر خلبان پرش صندلی به بالا میتواند سبب برخورد خلبان با ملخ و از بین رفتن آن شود.
۲-حتما باخود میگویید از پایین یا بغل چطور؟؟ خوب از پایین پرتاب شود ! که این هم به دلیل پرواز درارتفاع پایین با توجه به کارایی بالگرد عملا خطرناک و غیرقابل اجرا میباشد.از بغل هم باعث شکستن گردن خلبان خواهد شد و هچنین بالگرد به شدت ممکن است به خلبان برخورد کند.

۳-همانطورکه اشاره کردم در چندمدل بالگرد ازصندلی پران استفاده شده (ka-52) که آنها هم قبل از پرش ابتدا ملخ جدا شده و سپس صندلی پرتاب میشود که خود این روش هم خالی از ایراد نیست چون برداشتن نیروی ملخ از موتور سبب بالا رفتن دورموتور و در نتیجه احتمال انفجار آن همزمان با پرتاب صندلی وآسیب به خلبان میشود وباید به نحوه دورموتورکنترل شود که خوداین امرسبب هزینه بالاوعدم صرفه اقتصادی میشود.

حتما بخوانید:  مجموعه کاریکاتور های حمله رژیم سعودی به یمن

۴-نکته دیگر درعدم استفاده از صندلی پران عدم فرصت کافی در باز شدن چتر صندلی در ارتفاعات کم میباشد.
۵-جدا شدن ملخها خود باعث آسیب به دیگر نیروها منجمله نیروهای خودی میشه که بعدا ساختاری انفجاری در ملخ قرار دادند که بعد از جدا سازی ملخ بالگرد منفجر میشد که نهایتا تصمیم به نصب ایجکت در مدل دریایی کاموف پنجاه و دو گردید.البته استفاده از همان هم مستلزم داشتن شرایط خاصی از جمله ارتفاع لازم است.

تنها یک بار هم در شرایط واقعی دو خلبان روس اقدام به ایجکت کردند که هر دو با اینکه زنده ماندند ولی آسیب زیادی دیدندالبته به دلیل نداشتن ارتفاع کافی.
البته اقدامات زیادی جهت پیدایش راهکاری مناسب با این مشکلات انجام شده که مهمترین آن جدایی کامل کابین خلبان از بدنه،نصب ایربگهای فضاپیماها هنگام فرود و … میباشد که آنها هم به دلیل هزینه بالاچندان مورداستقبال نبوده است.

true
true
true
true

دیدگاه بگذارید

لطفا نظر خود را درباره مطالب بیان کنید...

انتخاب موضوع
avatar
wpDiscuz

false