×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

AIR NH90 NFH75756g - معرفی بالگرد NH-90

بالگرد NH-90
در سال ۱۹۸۵ فرانسه، المان غربی ، ایتالیا، انگلستان و هلند به دنبال یک بالگرد ترابری و چند منظوره بودند. اروپا از دهه ۱۹۷۰ از بالگرد پوما استفاده میکرد که در فرانسه طراحی شده بود و یک بالگرد میان وزن بود و نقش های زیادی بر عهده گرفت . این ارتش ها خوهان بالگردی بودند که بتواند نقش ترابری و گشت دریایی و عملیات ضد زیر دریایی را انجام دهد. در سال ۱۹۸۷ قرار دادی با یورکاپتر برای این پروژه بسته شد و البته به زودی انگلستان از برنامه خارج شد و برنامه Aw101 را پیش گرفت.
برنامه جدید NH-90 نام گرفت که اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۵ انجام داد و از سال ۲۰۰۷ میلادی وارد خدمت شد . این بالگرد به شکل مشترک توسط چند شرکت ساخته می شود.
۳۱٫۲۵ درصد ساخت ایرباس فرانسه است که شامل موتور،چرخاننده برق،کنترل پرواز و هسته سیستم اونیک
۳۱٫۲۵ درصد ام بی بی المان شامل بدنه(بخش جلو)،مخازن سوخت،ارتباطات و سیستم کنترل هوایی
۵٫۵ درصد فوکر هلند شامل بدنه(دم و درب) ارابه فرود و گیربکس
۳۰ درصد اگوستا وستلند ایتالیا و انگلستان شامل عقب بدنه، گیربکس اصلی،سیستم هیدرولیک، برق و سیستم تولید

ان اچ ۹۰ بالگردی است با بدنه عمدتا از الیاف کربن و تنها بخشهای چون قعطات داخلی موتور از فلز ساخته شد است. از این رو بر اساس سازندگان این بالگرد، ان اچ ۹۰ سطح مقعطی کمتری نسبت به بالگردهای مشابه دارد و همچنین خوردگی بدنه و فلز نداشته و عمر سازه بیشتری دارد.
بالگرد دارای بدنه ای مشابه طرحی چون پوما و یا سوپر پوما است.
کابین کاملا دیجیتال بود و از پنچ نمایشگر بزرگ رنگی قابل برنامه ریزی استفاده میکند و هر خلبان نیز دو صفحه تک رنگ سی تی ار برای وارد کردن دادهای رقمی در اختیار دارند.
بالگرد دارای یک ملخ اصلی چهار تیغه کامپوزیت و یکی ملخ دم چهار تیغه است. ان اچ ۹۰ اولین بالگرد اروپایی با سامانه هدایت تمام دیجیتال است که تمامی فرامین هدایت از طریف فرامین دیجیتال به ان داده می شود و همچنین یک خلبان خودکار ۴ محوره بار کاری خلبان را بشدت کم کرده است.
بالگرد دارای دو دستگاه موتور توربوشفت رولز ریس توربومکا
RTM322-01/9
با توان ۲۲۳۰ اسب بخار است که همینک از بهترین موتورهای توربوشفت جهان است و رویAW-101 و نسخه انگلیسی اپاچی نیز نصب شده است . میتوان روی بالگرد موتور امریکایی General Electric T700-T6E نیز نصب کرد که دارای قدرت ۲۱۱۰ اسب بخار است و خروجی های بالگرد رو به بالا قرار گرفته است تا از احتمال قفل موشک فروسرخ روی انها بکاهد.

NH90 NGEN001 S8576796 - معرفی بالگرد NH-90

بالگرد دارای سامانه هشدار دهنده فروسرخ برای هشدار در مورد نزدیک شدن موشک در چهار طرف بدنه و هشدار دهنده راداری است و از دو پرتاب گر فلر در دو طرف بدنه کمی عقب تر از درب کشویی استفاده میکند. همچنین این بالگرد دارای سامانه ناوبری جی پی اس با نقشه خوان خودکار ، کابین هاهنگ با دوربین دید در شب است. این بالگرد در دماغه دارای یک سامانه جلونگر فروسرخFLIR است که شامل یک دوربین دید حرارتی در کنار دوربین مدار بسته برای پرواز شبانه در ارتفاع پست ویا کاوش منطقه به شکل حرارتی است و زیر این سامانه به شکل برامده یک رادار اب و هوا قرار دارد.
بالگرد میتواند ۲۵۴۹ لیتر سوخت داخل در هفت مخزن حمل کند ولی توان حمل دو مخزن سوخت خارجی ۳۶۶ لیتری ویا ۶۲۶ لیتری را در دو طرف بدنه حمل کند که برای انتقال راه دور است . برد این بالگرد ۱۰۰۰ کیلومتر و بیشترین سرعت ان ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت و میتواند ۲۰ سرباز و یا ۴٫۲ تن حمل کند.
این بالگرد در ۱۳ کشور جهان به خدمت گرفته شده است و البته برخی از سفارشات هنوز تحویل نشده اند.ایتالیا،المان، عمان،نیوزلند، استرالیا ، نروژ، سوئد،هلند، یونان،فرانسه، فنلاند، بلژیک،اسپانیا از مشتریان این بالگرد هستند. در این میان بلژیک، فنلاند،هلند،یونان،نیوزلند ،عمان، اسپانیا و سوئد تنها نسخه ترابری را سفارش دادند ولی بقی کشورهای نسخه ترابری را با نسخه گشت دریایی سفارش داده اند.
بزرگترین مشتری این بالگرد المان با میزان سفارش ۸۲ فروند نسخه ترابری و ۱۸ فروند نسخه گشت دریایی ،استرالیا با ۴۱ فروند برای نیروی زمینی و ۶ فروند برای نیروی دریایی، فرانسه با ۷۴ فروند برای نیروی زمین و۲۷ فروند برای نیروی دریایی هستند

مشخصات

طول:۱۶٫۱۳ متر

بلندی:۵٫۲۳ متر

وزن خالی:۶٫۴ تن

بیشترین وزن برخاستن:۱۰٫۶ تن

موتور: دو دستگاه موتور توربوشفت Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/9 با توان ۲۲۳۰ اسب بخار و یا دو موتور General Electric T700-T6E با توان ۲۱۱۵ اسب بخار

بیشترین سرعت:۳۰۰ کیلومتر بر ساعت

برد:۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر

توان: حمل ۲۰ سرباز و یا ۴٫۲ تن بار

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.