×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

شاید خیلی از ماها زمانی که به ارتشها و ساختار آن نگاه میکنیم ، تانک و توپ و جنگنده و اسلحه هجومی و … را ببینیم و اینها را اصلی ترین اجزای بدنه یک ارتش بدانیم. اما حقیقت این است که ساختار نیروهای نظامی به جز این موارد ، شامل موارد دیگری هم هست.

به عنوان مثال ارتباطات و مخابرات.

از ابتدایی ترین جنگ های تاریخ تاکنون ، ارتباطات یکی از اصلی ترین ارکان یک نیروی نظامی را تشکیل داده است. ارتباطات سالم و موثر بین واحدهای مختلف یک نیروی نظامی از دیرباز در بین انسان وجود داشته است.

در زمانهای قدیم در ساختار ارتشها گردانهایی وجود داشت که به این افراد پیک میگفتند. این افراد تندروترین و قدرتمندترین اسبهای ارتش را در اختیار داشتند و معمولا هم به شکل مستقیم در درگیری ها شرکت نداشتند. وظیفه این افراد این بود رابط بین فرماندهان واحدهای مختلف ارتش با یکدیگر بودند و در واقع ارتباط امنی را مابین یگانهای مختلف ارتش ایجاد میکردند. در دوران معاصر هم همینطور است.

ارتباطات در ارتش های امروزی یکی از کلیدی ترین و پایه ای ترین ارکان هر ارتشی به شمار میرود. بدون وجود یک ساختار ارتباطی مطمئن و موثر بین واحدهای مختلف یک ارتش ، عملا آن ارتش یک ارتش از پیش شکست خورده محسوب میشود.

فرض کنید یک یگان زرهی درحال پیشروی در خاک دشمن است. در مرحله ای از پیشروی ، این یگان نیازمند آتش پشتیبانی توپخانه هستند. حال این یگان چگونه میبایست درخواست خود را به اطلاع یگان توپخانه برسانند؟ واضح است که این وظیفه یگان ارتباطات و مخابرات آن ارتش است.

حال چنانچه دشمن ارتباط بین واحد زرهی و واحد توپخانه را شنود کند چطور؟ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ مسلم است که در این دشمن آرایش نیروهای خود را برهم زده و در نتیجه آن آتش توپخانه نیروهای خودی بی تاثیر میشود.

photo 2017 05 05 20 24 37 - خودروی زرهی Piranha ساخت سوئیس مجهز به تجهیزات پیشرفته ارتباطی و مخابراتی

امروزه در تمامی ارتش های جهان یک یگان مستقل وجود دارد که نام آن یگان مخابرات و ارتباطات و یا Communition میباشد. وظیفه این یگان ایجاد یک کانال ارتباطی امن مابین نیروهای شرکت کننده در نبرد ، کد کذاری اطلاعات ، نظارت بر روند جریان تبادل اطلاعات ، مراقبت و نظارت ارتباطات و همچنین جلوگیری از دستیابی دشمن به جریان اطلاعات و شنود آن میباشد. زمانی که یک تیپ رزمی در قالب گردان ها و گروهان های رزمی وارد میدان نبرد میشوند ، یگان مخابرات و ارتباطات نیز در پشت جبهه مستقر شده و ارتباط مابین این گردانها و گروهان ها را تامین و همچنین ارتباط مجموعه این تیپ با مقرها و مراکز فرماندهی مرکزی را برقرار میسازد.

مخابرات و ارتباطات در ارتشهای امروزی از چنان اهمیت بالایی برخوردار است که وقتی یک کشور میخواهد به کشوری دیگر حمله کند ، در ابتدا تلاش میکند مراکز و مقرهای ارتباطی و یگان های مخابراتی ارتش آن کشور را نابود کند. به عنوان مثال در جریان جنگ خلیج فارس نیروهای ائتلاف در اولین روز حمله گسترده ای به مراکز ارتباطی و واحدهای مخابراتی ارتش عراق کردند و تا چند روز بعد زیرساختهای ارتباطات و مخابرات ارتش عراق را به کلی نابود کردند که در نتیجه آن ارتش عراق تبدیل به یک ارتش کر و کور و لال شد. دستورات فرماندهان به نیروهای خود نمی رسید. ارتش عراق اصلا هیچ اطلاعی از پیرامون خود نداشت.

در نهایت نتیجه نابودی ارتباطات و مخابرات ارتش عراق را در عمل مشاهده کردیم.

در تصویر یک خودروی زرهی Piranha ساخت سوئیس را مشاهده میکنید که مجهز به تجهیزات بسیار پیشرفته ارتباطی و مخابراتی شده است. چهار دستگاه از این خودروها میتوانند ارتباطات تاکتیکی یک لشکر بزرگ را فراهم کرده و بوسیله ارتباط امن ماهواره ای آنرا برای هر یگان دیگری در سطح جهان ارسال کنند.

این خودرو امواج رادیویی مخابراتی UHF و VHF را رمزگذاری میکند و بیسیم های مورد استفاده توسط افراد توسط این خودرو رمزگذاری شده و ارتباط آنها با یکدیگر و مراکز فرماندهی ایجاد میشود.

این خودرو ارتباطات تاکتیکی مابین یگان های کوچک عملگر مثل گروهان ها و گردان ها را تامین میکند و سپس با انتقال اطلاعات با استفاده از ماهواره ها ، ارتباط مابین یگان های کوچکتر را با دیگر یگانها فراهم میکند. یعنی به عبارت دیگر این خودرو ارتباطات تاکتیکی گروهانهای رزمی را به ماهواره های نظامی ارسال و ارتباط امنی مابین این یگانها با دیگر یگانهای رزمی ایجاد میکند. بدین ترتیب تمامی یگانها میتوانند با ارتباط امن و سریع ماهواره ای با هم در ارتباط باشند.

معمولا برد بیسیم های بزرگ نظامی که در گروهانها استفاده میشود حدود ۲۵ الی ۳۰ کیلومتر است. حال چنانچه یک گروهان بخواهد در فاصله مثلا صد کیلومتری اقدام به عملیات کند ، چگونه میبایست ارتباط خود را با مرکز حفظ کند؟ در این شرایط از خودروهای رله ارتباطات استفاده میکنند. مثلا در حد فاصل مابین گروهان رزمی و مرکز ، دو دستگاه از این خودروها مستقر میشوند که خودروی اولی با فاصله ۴۰ کیلومتر از مرکز و خودروی دوم با فاصله ۴۰ کیلومتر از خودروی اول و ۸۰ کیلومتر از مرکز مستقر میشود. حال گروهان رزمی که صد کیلومتر با مرکز فاصله دارد ، میتواند با استفاده از خودروهای رله ارتباطی با مرکز در ارتباط باشند. این خودروها با تقویت توان ارتباط رادیویی ، ارتباط یگان های رزمی را در فواصل دورتر از برد بیسیم خود را حفظ میکنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.