×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

در تصویر هویتزر A-222 Bereg رامشاهده میکنید.

photo 2017 04 11 19 28 53 - ‌هویتزر A-222 Bereg ساخت روسیه

این هویتزر مخصوص نیروی دریایی روسیه طراحی شده است و به طور اختصاصی به عنوان یک سامانه دفاع ساحلی طراحی شده است. هویتزر برگ شامل یک برجک حامل توپ است که بر روی شاسی کامیون Maz-543M نصب شده است.

این برجک شامل یک توپ ۱۳۰ میلیمتری AK-130 میباشد که این توپ جز اصلی ترین توپهای نیروی دریایی روسیه است که بر روی برخی شناورهای رزمی این کشور نصب شده است. این توپ دارای آهنگ آتش ۱۲ گلوله در دقیقه میباشد که یعنی هر شش ثانیه یک گلوله شلیک میشود.

توپ در داخل برجک مجهز به سیستم بارگذار کمکی است. یعنی پرسنل مهمات یکپارچه و یک تکه استفاده میکند را تحویل سیستم بارگذار کمکی داده و این سیستم مهمات یکپارچه و یک تکه استفاده میکند را به داخل توپ بارگذاری میکند. به همین خاطر این هویتزر دارای ریتم آتش ۱۲ گلوله در دقیقه است که واقعا رقم بسیار بالایی است.

یک گردان کامل این هویتزر شامل شش هویتزر A-222 برگ ، یک خودروی حامل رادار که وظیفه آن جستجوی سطح دریا برای کشف اهداف میباشد ، یک خودروی فرماندهی و مدیریت و خودروهای حامل سوخت و مهمات و تدارکات میباشد.

هر گردان میتواند ۷۲ گلوله ۱۳۰ میلیمتری را در دقیقه بر سر هدف بریزد. بدین ترتیب این گردان میتواند در کمتر از یک دقیقه یک ناوشکن سنگین را به قعر دریاها بفرستد. برد رادار این گردان ۳۵ الی ۴۰ کیلومتر میباشد و اهدافی مثل یک ناوشکن را می تواند از فاصله ۴۰ کیلومتری کشف کند. مختصات هدف کشف شده به کامیون فرماندهی ارسال شده و در آنجا اهداف اولویت بندی میشوند و دستور حمله به هویتزرها داده میشود.

حداکثر برد توپ هویتزر برگ ۲۷ کیلومتر است. اما در عمل برد واقعی این هویتزر در درگیری با اهداف حدود ۲۰ کیلومتر میباشد. این هویتزر می تواند با دقت بالا حتی با قایق های تندرو نیز درگیر شود.

هویتزر A-222 برگ هویتزر فوق العاده ای است. قرار بود در نیروی دریایی روسیه این هویتزرها در کنار سیستم های موشک انداز دفاع ساحلی عمل کرده و اهداف کوچکتر و هم اهمیت تر مثل قایق های تندرو (که هم زدن آنها با موشک ضدکشتی دشوار است و هم ارزش این کار را ندارد) از آتش این هویتزر استفاده شود.

علیرغم کارآیی بسیار بالای این هویتزر و شایستگی های آن ، اما با این حال تعداد اندکی از این هویتزر در خدمت یگان حفاظت ساحلی نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه است که در کنار آتشبارهای ساحلی ۴K51 Rubezh فعالیت میکند. هیچ کشور خارجی نیز حاضر به خرید این هویتزر نشده است.

البته طبیعی هم است که این هویتزر هیچ مشتری خارجی نداشته باشد. چرا که کالیبر آن ۱۳۰ میلیمتر است که نه کالیبر استاندارد غرب است و نه روسیه. بلکه کالیبر مورد استفاده نیروی دریایی روسیه است. که این موضوع باعث افزایش هزینه ها میشود.

این هویتزر عملا تنها میتواند تا ۲۰ کیلومتری ساحل را پوشش دهد که واقعا کم است. امروزه با وجود آتشبارهای ساحلی مثل BAL و اگزوسه و … دیگر چنین هویتزری ارزش خرید ندارد. و البته در نهایت این چیزی از شایستگی های این هویتزر قدرتمند و دوست داشتنی را کم نمی کند.
علی محمدی

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.