×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

موشک تاکتیکی بالستیک فاتح ۱۱۰:

این موشک دارای چهار نسل است که نسل اول آن در اوایل دهه هشتاد معرفی شد، ابعاد موشک در حد موشک زلزال سه بوداما به علاوه چهار بالک ثابت زلزال چهار بالک مثلثی شکل ثابت در انتهای موشک و چهار بالک متحرک درسر آن داشت وبردی در حدود ۲۰۰ کیلومتر داشت ، نسل دوم این موشک که شامل ارتقا بر روی سیستم ناوبری و هدایت و کنترل بود چند سال بعد تست عملیاتی شد.نسل سوم موشک فاتح ۱۱۰ اواخر دهه هشتاد رونمایی شد و حدود ۵۰ کیلومتر برد بیشتری نسبت به نسل دوم این موشک داشت.

photo 2017 04 06 14 06 32 - معرفی موشک تاکتیکی بالستیک فاتح ۱۱۰

اما موشک فاتح ۱۱۰ اصلی در روز ۳۱ مرداد سال نود و یک (روز صنعت دفاعی) رونمایی شد.
نسل چهارم موشک فاتح ۱۱۰ یک موشک بالستیک تک مرحله ای سوخت جامد مرکب میباشد که دارای برد ۳۰۰ کیلومتر و شعاع خطای زیر ده متر در هر شرایط آب و هوایی است.

نسل چهارم این موشک از مواد کامپوزیتی ویژه ساخته شده است که وزن آن را نسبت به ابعاد پایین آورده و میزان بازتابش راداری آن را در فاز حمله برای رادار های غیر تخصصی ضد بالستیک و حتی رادار های تخصصی ضد بالستیک به شدت کم کرده است.

وزن سرجنگی موشک بین ۵۰۰ تا ۶۵۰ کیلوگرم است و وزن کل موشک در هنگام پرتاب به ۳۴۵۰ الی ۳۶۸۰ کیلوگرم میرسد.
موشک فاتح ۱۱۰(نسل چهارم)باتوجه به گفته مسئولان قابلیت اصلاح مسیر توسط کنترل زمینی را دارد(می تواند ادوات متحرک را نیز هدف قرار دهد) و سرعت آن بین سه تا چهار ماخ(هر ماخ برابر سرعت صوت) میباشد.
این موشک به همراه موشک ذوالفقار رقیب اصلی موشک تاکتیکی اسکندر روسی هستند هرچند اسکندر مولفه های برتر به نسبت زیادی نسبت به نسل چهارم فاتح ۱۱۰ دارد ولی این موشک با هزینه کمتر و زمان آماده سازی کمتر به همراه لانچر متحرک و ثابت یکی از مهلک ترین موشک های بالستیک تاکتیکی کوتاه برد دنیاست( کشور هایی که برخی از دوستان ادعا میکنند تکنولوژی این موشک را به ایران داده اند خودشان موشکی شبیه به این یا ذوالفقار یا حتی در حد نصف تکنولوژی اینها را در اختیار ندارند)
نسخه ضد اهداف دریایی نسل چهارم موشک فاتح ۱۱۰با نام خلیج فارس و نسخه ضد رادار با نام هرمز رونمایی و عملیاتی شده اند.
لحظه شلیک موشک بالستیک فاتح ۱۱۰ ازلانچر متحرک

موشک های خانواده فاتح همگی به صورت مایل (بازاویه کمتر از ۹۰ درجه) شلیک می شوند.

photo 2017 04 06 14 06 53 - معرفی موشک تاکتیکی بالستیک فاتح ۱۱۰

نکته مهم!!

موشکی همانند فاتح ۱۱۰ با سرعت سه ماخ یعنی ۳۰۷۲ کیلومتر بر ساعت در کمتر از شش دقیقه (۵٫۸۵ دقیقه ) به ماکزیمم برد خود میرسد، یعنی بعد از شلیک شش دقیقه بعد هدف خود را مورد اصابت قرار میدهد!
مساله دیگر اینکه میزان انرژی آزاد شده از یک محموله انفجاری با سرعت سه ماخ نه برابر بیشتر از یک محموله انفجاری هم وزن با سرعت یک ماخ است و مساله وقتی جالب میشود که بدانید سرعت بمب های هدایت لیزری یا اپتیکی که محموله انفجاری آن ها هم وزن با سرجنگی موشکی همچون فاتح ۱۱۰ است در لحظه اصابت به هدف نهایتا پانصد کیلومتر بر ساعت یا تقریبا ۰٫۴ ماخ است و این یعنی انرژی آزاد شده از آن ها ۵۶ برابر کمتر است.(قابل توجه دوستانی که در بیانات خود قدرت بمب های یک جنگنده را بیشتر از قدرت انفجاری و تخریب سرجنگی یک موشک با سرعت سه الی چهار ماخ میدانند)???? حال شما موشکی مانند سجیل را در نظر بگیرید که کلاهک آن(با وزن ۷۵۰ کیلوگرم الی ۱۵۰۰ کیلوگرم) در فاز حمله با سرعت ۱۳ الی ۱۴ ماخ بر روی هدف شیرجه میزند ،میزان انرژی جنبشی که قرار است حین برخورد آزاد شود برابر ۸۸۲۰۰۰۰۰۰۰ ژول است به انضمام انرژی حاصله از انفجار مواد منفجره شدید الانفجار کلاهک موشک که قطعا بیشتر تخریب موشک به سبب آزاد شدن انرژی جنبشی سرجنگی موشک حین برخورد با هدف است.این انرژی در مجموع بسیار بیشتر از انرژی آزاد شده از یک لود کامل سلاح های یک جنگنده است.
موشک خلیج فارس یک موشک بالستیک ضد کشتی از اعضای خانواده موشک های فاتح میباشد.
این موشک سوخت جامد تک مرحله ای بردی در حد سیصد کیلومتر دارد و میتواند کل خلیج فارس را پوشش دهد.
کلاهک موشک بین پانصد تا ششصد و پنجاه کیلوگرم متغیر است و با سرعتی بیشتر از سه ماخ به سمت هدف حمله میکند.
نحوه هدایت آن اینرسایی تا منطقه حضور هدف و سپس استفاده از سامانه الکترواپتیکی و یا تصویر ساز برای قفل بر روی هدف و شیرجه نهایی است. این موشک در طول مسیر ارتباطی با پایگاه زمینی ندارد و تمامی مراحل سیر پروازی آن داخلی است و با توجه به اینکه برای قفل و حمله از رادار دماغه استفاده نمیکند جنگ الکترونیک و ایجاد اخلال بر روی آن معنایی ندارد.
مساله مهم دیگر در مورد این موشک مسیر پروازی آن است که فاقد فاز ترمینال همانند سایر موشک های بالستیک است.تمامی سامانه های دفاعی ضد بالستیک تقریبا موشک را در فاز ترمینال و چند لحظه تغییر مسیر منحنی حرکت مورد هدف قرار میدهند چون سرعت موشک کم شده و به علت تغییر مسیر سریع تحت تنش قرار میگیرد و قابلیت مانور را ازدست می دهد و راحت تر هدف قرار میگیرد ولی موشک خلیج فارس به دلیل ایجاد زاویه چهل و پنج درجه در منحنی بالستیک (و موشک اسکندر ام با حرکت شبه بالستیک و ترکیب آن با حرکت کروز) تا حد زیادی خود را از سامانه های دفاعی ضد بالستیک (همچون سامانه آیجس نیروی دریایی آمریکا) محفوظ میدارند.
زمان مقابله با این موشک به دلیل سرعت زیاد آن و برد کم شلیک شده بسیار کوتاه میباشد و این موشک ها در فاز حمله هم به صورت ذاتی و هم با استفاده از مواد کامپوزیتی در ساخت بدنه سطح مقطع راداری بسیار پایینی دارند و کشف آن ها توسط رادار و کنترل آتش بر روی آن ها در فاز حمله موشک بسیار مشکل میشود.
همانطور که از تصاویر هم پیداست این موشک به صورت غیر معمول و از بالا به هدف حمله میکند و بسیاری از سامانه های دفاع نزدیک کنونی را نیز از مدار خارج میکند.
تاکنون پرتابگر های دو فروندی و سه فروندی از این موشک ها رونمایی شده اند و اگر چند فروند از موشک خلیج فارس به سمت یک هدف همزمان شلیک شوند ، تهدید بسیار جدی خواهند بود باتوجه به سرجنگی موشک ها و سرعت اصابت آن هابرای دشمن فاجعه آفرین خواهند بود.

photo 2017 04 06 14 23 54 - معرفی موشک تاکتیکی بالستیک فاتح ۱۱۰

تصویر سمت راست بعد از برخورد موشک خلیج فارس به هدف!

سرجنگی و سرعت موشک به اندازه ای هست که تنها برخورد یک فروند از این موشک به هرناوی باعث غرق شدن و حداقل غیر عملیاتی شدن آن خواهد شد!

 , موشک فاتح ۱۱۰ , موشک فاتح ۱۱۰ نسل چهارم , موشک فاتح ۱۱۰ ویکیپدیا , موشک فاتح ۱۱۰ حزب الله , موشک فاتح ۱۱۰ ایران , موشک فاتح ۱۱۰ اپارات , موشک فاتح ۱۱۰ کابوس صهیونیست ها , موشکهای فاتح ۱۱۰ , مشخصات موشک فاتح ۱۱۰ , سرعت موشک فاتح ۱۱۰ , ابعاد موشک فاتح ۱۱۰ , موشک ایرانی فاتح ۱۱۰ , موشک فاتح ۱۱۰ آپارات , برد موشک فاتح ۱۱۰ , بازتاب موشک فاتح ۱۱۰ , فیلم پرتاب موشک فاتح ۱۱۰ , نسل جدید موشک فاتح ۱۱۰ , موشک جدید فاتح ۱۱۰ , موشک های فاتح ۱۱۰ حزب الله , خصوصیات موشک فاتح ۱۱۰ , دقت موشک فاتح ۱۱۰ , دانلود فیلم موشک فاتح ۱۱۰ , موشک نقطه زن فاتح ۱۱۰ , نسل سوم موشک فاتح ۱۱۰ , نسل سوم موشک فاتح ۱۱۰ , شلیک موشک فاتح ۱۱۰ , عکس موشک فاتح ۱۱۰ , عکس از موشک فاتح ۱۱۰ , فیلم موشک فاتح ۱۱۰ , قیمت موشک فاتح ۱۱۰ , موشک های فاتح ۱۱۰ , 

  1. سعید

    با سلام باید میلیونها از این موشک ها داشته باشیم
    باید میلیونها موشک عماد و سجیل و خرمشهر و قیام داشته باشیم تا در هر حادثه احتمالی
    مثل باران بباریم بر سر دشمنان احمق این نظام مقدس موشک بارانشون بکنیم به به چه کیفی داره زنده باد ایران زنده باد جمهوری اسلامی

  2. افتخاری

    وقت بخیرررررباید در پله اول نظامی در دنیا بایستیم باید هزاران جنگنده داشته باشیم جنگنده در هر جنگ خیلی مهمه ///////////جنگنده در جنگ حرف اول را میزنه

  3. سرباز وطن

    ضمن سلام و صلوات بر روح بلند شهیدان این اب و خاک باید هر چه میتوانیم و در توان داریم از این موشک های فاتح 110 بسازیم و تولید کنیم و انبار کنیم

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.