×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2095885 768 - فروش اف ۱۶ با توان محدود به اعراببه گزارش میلیتاری نیوز، روزنامه رای الیوم در گزارشی نوشت که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن یک جنگنده اردنی اف ۱۶ را چند روز پیش سرنگون کردند.

این جنگنده در چارچوب ائتلاف تحت فرماندهی عربستان به یمن حمله کرده بود.

این دومین هواپیمای اف ۱۶ ائتلاف تحت فرماندهی سعودی علیه یمن است که سرنگون شد.

این هواپیمای اف ۱۶ اردنی در منطقه نجران سعودی سقوط کرد که گمان می رود هدف حمله قرار گرفت و خلبان آن در نهایت مجبور به فرود با چتر شد.

اولین هواپیمای اف ۱۶ سرنگون شده در یمن متعلق به مغرب بود که ارتش و کمیته های مردمی یمن آن را در سال ۲۰۱۵ سرنگون کردند و خلبان آن کشته شد.

این هواپیما نیز در قالب ائتلاف تحت فرماندهی سعودی عمل می کرد.

این وضعیت نشان می دهد که آمریکا نسخه هایی از این هواپیماها را به کشورهای عربی فروخته است که از توان عملیاتی محدودی برخوردار است.

جنگنده های اف ۱۶ از جمله پیشرفته ترین هواپیماها در جهان به شمار می رود که ستون نیروی هوایی اسرائیل و آمریکا را تشکیل می دهند.

کارشناسان می گویند که آمریکا نسخه های غیرپیشرفته هواپیماهای اف ۱۶ را به برخی از دولت های عربی نظیر مصر و مغرب و اردن فروخته است.

این نسخه های هواپیماهای اف ۱۶ دارای توان محدود هستند؛ به گونه‌ای که از یک سو، جنگنده های اف ۱۶ اردن و مصر خطری برای اسرائیل به شمار نمی روند و جنگنده های اف ۱۶ مغرب نیز خطری برای به عنوان مثال اسپاتیا و پرتغال به شمار نمی روند، و از سوی دیگر، نمی توانند نقش موثری در یکسره کردن نبردها در جهان عرب ایفا کنند.

نسخه های جنگنده های اف ۱۶ آمریکا که به کشورهای عربی فروخته می شود، با محدودیت عملکرد راداری و ضعف سیستم هدایت الکترونی در ضربه زدن به اهداف دشمن و محدود بودن حجم باک بنزین روبرو هستند تا قادر نباشند مسافت زیادی را برای ضربه زدن به اهداف دور دست طی کنند.

برپایه این گزارش، می توان گفت که جنگنده های اف ۱۶ ارتش های عربی تنها ۳۰ درصد توان نظامی را در مقایسه با جنگنده های اف ۱۶ نیروی هوایی ارتش آمریکا یا اسرائیل دارا هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.