×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

2045057 174 - افشای جزئیات جدید از آزمایش موشکی ناموفق انگلیسبه گزارش میلیتاری نیوز،  تایمز در گزارش خود درباره آزمایش هسته ای ناموفق انگلیس در سواحل آمریکا می نویسد: گویا دولت آمریکا بعد از آزمایش ناموفق موشک هسته‌ای بریتانیا، از لندن خواسته بود این موضوع را محرمانه نگه دارد.

شلیک آزمایشی یک موشک بالستیک تریدنت از زیردریایی ارتش انگلیس که ژوئن ۲۰۱۶ در نزدیکی سواحل فلوریدای آمریکا انجام شد، ناموفق بوده و این موشک به سمت خاک آمریکا منحرف شده است.

تایمز به نقل از یک منبع نوشت: در آن زمان، دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت آمریکا از دولت «دیوید کامرون» نخست‌وزیر وقت بریتانیا، خواست به این مسئله اشاره‌ای نکند. دولت آمریکا احتمالا نگران بوده که شاید موشک‌ های دیگر نیز دارای ایرادهای مشابه باشند.

این منبع با اشاره به اینکه «زیردریایی بریتانیایی این موشک را با موفقیت پرتاب کرد» افزود: منحرف شدن این موشک از مسیر خود ناشی از ایراد در فناوری آمریکایی این موشک بود.

تایمز اعلام کرد: وجود نقص در سامانه تبادل اطلاعاتِ این سلاح‌ ساخت آمریکا عامل این حادثه بوده است.

این روزنامه انگلیسی ادامه داد واشنگتن و لندن از ذخایر مشترک موشک‌های تایدنت استفاده می‌کنند و معنای آن این است که بروز هرگونه مشکل در این سامانه موشکی می‌تواند بر توانایی زرادخانه هسته‌ای آمریکا تاثیر بگذارد.

با وجود این، «مایکل فالون» وزیر دفاع بریتانیا در واکنش به گزارش های منتشر شده در خصوص این آزمایش موشکی به نمایندگان پارلمان این کشور گفت: بر خلاف گزارش ها، آزمایش مذکور موفقیت آمیز بود اما نمی‌توانیم درباره جزئیات عملیات‌های زیردریایی صحبت کنیم. هیچ‌گونه تردیدی در قدرت و اثرگذاری بازدارندگی هسته‌ای مستقل انگلیس وجود ندارد.

در نشست اضطراری روز دوشنبه در مجلس عوام بریتانیا نمایندگان حزب کارگر و حزب ملی اسکاتلند به خاطر این آزمایش ناموفق و همچنین پنهان‌کاری مقام‌های دولت در خصوص این حادثه به شدت انتقاد کردند.

این آزمایش ناموفق تنها چند هفته پیش از آنکه مجلس عوام انگلیس در روز ۱۸ ژوئیه (۲۹ تیر) به طرح نوسازی سامانه دفاع هسته‌ای تریدنت رای مثبت دهد، اتفاق افتاد.

به نوشته این روزنامه، ترزا مِی نخست‌وزیر بریتانیا پس از آغاز به کار خود و زمانی که نمایندگان را به اختصاص ۴۰ میلیارد پوند برای نوسازی سامانه دفاع هسته‌ای این کشور موسوم به «تریدنت» ترغیب می‌کرده، هیچ اشاره‌ای به این آزمایش ناموفق نکرده بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.